راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیست‌وپنجمین شماره عصر تراکنش با محوریت رابطه فساد و فناوری منتشر شد

شماره بیست و پنجم ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. این شماره را می‌توان متفاوت‌ترین شماره عصر تراکنش به شمار آورد. تنوع گزارش‌ها و مقالاتی که در این شماره از ماهنامه به چشم می‌خورد، شماره‌ای جذاب و خواندنی را برای خوانندگان رقم زده است.

«لحظه فناوری» عنوان پرونده ویژه‌ای است که نسبت فساد و فناوری را مورد بررسی قرار داده است. رضا قربانی سردبیر ماهنامه نقش سیستم‌های متمرکز را در ایجاد فساد بررسی کرده و سخن از لزوم ایجاد سیستم‌های غیرمتمرکز و توزیع شده کرده است. محمدرضا جمالی در گفتگوی خود با ماهنامه از نقش فناوری بلاکچین در مبارزه با فساد سخن گفته است. او معتقد است که هر گاه فناوری جدیدی وارد کشور شده است ما به دنبال این بوده‌ایم که تمام مشکلات فراموش شده گذشته را با این فناوری تازه‌وارد حل کنیم. برای نمونه فکر می‌کنیم که فناوری بلاکچین می‌تواند فسادی را که در سطح کلان وجود دارد را از بیخ و بن از بین ببرد. در حالی که چنین چیزی ابداً امکان‌پذیر نیست.

محمدجواد صمدی راد در یادداشت خود، دید مثبتی به فناوری بلاکچین در مبارزه با فساد داشته و کاربردهای متصور از بلاکچین در مبارزه با فساد را معرفی کرده است.

سمانه عابدی با دو اقتصاددان مطرح کشور یعنی حسین راغفر و بهمن احمدی امویی در خصوص شکل‌گیری مؤسسات مالی اعتباری و بحرانی که به‌واسطه آن دامن‌گیر کشور شد، گفتگو کرده و این موضوع  را بررسی کرده است که چطور فین‌تک در کشورهای توسعه‌یافته توانسته به بالا بردن امکانات نظارتی و کاهش مدیریت ریسک کمک کند.

«چیست آنچه خوانندش باگ» تیتر عجیب گزارش احسان اکبرپور است که داستان کلاه‌برداری 45 میلیون دلاری یک موسسه مالی غیرمجاز از شهروندان یک شهر کوچک با نام «گراش» در جنوب استان فارس را روایت کرده است.

همچنین یزدان مرادی در گزارشی با عنوان «ناکامی نیما» به این موضوع پرداخته است که چطور یک‌سوم درآمد نفتی ایران با اتخاذ سیاست ارز 4200 تومانی به تاراج رفته و سامانه نیما در مبارزه با فساد کارایی چندانی نداشته است.

اما در بخش دیگری از مجله، گزارش مفصلی از شرکت ارتباط فردا به قلم فاطمه قوتی به رشته تحریر در آمده است. با خواندن این گزارش که تقریباً با همه مدیران و چهره‌های شرکت ارتباط فردا در آن گفتگو شده است، می‌توانید از برنامه‌ها و اولویت‌های این مجموعه که نقش پررنگی در اکوسیستم فین‌تک کشور داشته و دارد باخبر شوید.

در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش سری به بازار سرمایه هم زده‌ایم. محمدامین صالحی گفتگوی مفصلی با رحمان بابازاده مدیرعامل کارگزاری فارابی کرده که ماحصل آن در قالب گزارشی با عنوان «گام‌به‌گام تا جهان ترازی» منتشر شده است.

شهناز دیواندری در ادامه سوژه‌های تاریخی خود این بار به سراغ هژبر یزدانی رفته و نگاهی کوتاه به سیر زندگی مردی انداخته که در نظام اقتصادی مبتنی بر رانت و عدم قانون سالاری، ساختار بانکی یک کشور را مختل کرد.

هرگاه سخن از مافیا به میان می‌آید، ذهن‌ها بی‌تردید به سمت ایتالیا، سیسیل یا گانگسترهای کت‌وشلوارپوش آمریکایی-ایتالیایی که پدرخوانده‌هایی کاریزماتیک، رهبری آن‌ها را بر عهده دارند، هدایت می‌شود اما در بخش جهان این شماره از ماهنامه عصر تراکنش داستان مافیایی که در سیلیکون ولی شکل گرفته، روایت شده است.

شهری به نام ایتابنا در ایالت می‌سی‌سی‌پی که حتی یک شعبه بانک در آن وجود ندارد، سوژه گزارش دیگری است که در بخش جهان ماهنامه منتشر شده است.

این عناوین در کنار چندین گزارش، مقاله و یادداشت دیگر محتوای شماره 25 عصر تراکنش را تشکیل می‌دهند.

ماهنامه عصر تراکنش در ۱۱۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه به قیمت ۴۰ هزار تومان ابتدای هر ماه منتشر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اشتراک این ماهنامه در سراسر کشور، می‌توانید با شماره ۴۶۰۱۰۵۳۹ تماس بگیرید. همچنین دریافت اشتراک از طریق فروشگاه راه پرداخت (Shop.Way2Pay.ir) هم ممکن است؛ نسخه الکترونیکی و قابل دانلود نشریه عصر تراکنش در سامانه‌های جار، طاقچه، فیدیبو و مگ ایران نیز ارائه می‌شود.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    واقعاچقدر زاویه عکساتون بده.یکم روی زاویه ای که عکس میگیرید توجه کنید. قبلا عکسهای خیلی بهتری از نشریتون توی سایتتون میزاشتید.افت کردید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.