راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آموزش کار با دستگاه کارت‌خوان به پزشکان و دیگر اصناف

پزشکان دوره کار با کارت‌خوان را نگذرانده‌اند! صبر کنید تا بگذرانند.

سازمان نظام پزشکی به سازمان امور مالیاتی نامه زده که پزشکان برای استفاده از کارت‌خوان در مطب‌شان به آموزش نیاز دارند و درخواست کرده تا زمانی که آموزش ببینند، اجباری شدن کارت‌خوان در مطب‌ها را عقب بیندازند.

در این نوشته سعی کرده‌ایم به صورت مکتوب و تا حد توان، نحوه استفاده از کارت‌خوان را به پزشکان و هر صنفی که کار با این دستگاه را بلد نیست، آموزش دهیم.

ابتدا لازم است این نکته را گوشزد کنیم که پیش از هر چیز، گارد خود را باز کنید. تصور نکنید که کار با کارت‌خوان پیچیده است. ذهن خود را باز نگه دارید و یک نفس عمیق بکشید. بایاس نباشید. به خودتان تلقین نکنید که شما نمی‌توانید کار با این دستگاه را یاد بگیرید. هر آدمی می‌تواند این کار را انجام دهد.

در مرحله اول یک کارت‌خوان تهیه کنید. اگر نمی‌دانید که این کارت‌خوان از کجا باید تهیه شود، از گوگل کمک بگیرید. اگر نحوه کار با گوگل را بلد نیستید، از بقال سر کوچه بپرسید که چطور می‌شود یک کارت‌خوان تهیه کرد. اگر نمی‌خواهید در محل زندگی یا کارتان چنین درخواستی داشته باشید، دایرکت دهید تا چند شماره تلفن و عکس بفرستم. کلاسیک‌ترین کار آن مراجعه به بانک است. اصلا نترسید. نوبت بگیرید و وقتی نوبت شما شد، به کارمند بانک بگویید که یک کارت‌خوان می‌خواهید. فقط یادتان باشد که با کارت‌های ملی قدیمی دیگر کار شما را راه نمی‌اندازند. شاید در مطالب بعدی نحوه دریافت کارت هوشمند ملی را آموزش دادیم.

تصور می‌کنیم که شما موفق شدید یک کارت‌خوان تهیه کنید و هم‌اکنون دستگاه کارت‌خوان جلوی شماست. ما در این نوشته از اینجا به بعد را توضیح داده‌ایم. مانند موبایل و هر وسیله الکترونیکی دیگر، کارت‌خوان هم شارژش تمام می‌شود. نشان‌گر شارژ این دستگاه معمولا بالا سمت راست مشخص است. هر وقت خانه‌های آن خالی شد، یعنی باید آن را به شارژ بزنید. بعضی‌ها دوست دارند همیشه شارژ این دستگاه‌ها پر باشد و همیشه خانه‌های پر به آنها اطمینان می‌دهد. این دیگر چیزی نیست که بیش از آن در موردش توضیح دهیم. کمی سلیقه‌ای هم هست.

برای روشن کردن دستگاه کارت‌خوان دکمه پاور را نگه دارید. وقتی روشن شد، دستگاه آماده کارت کشیدن است. قبل از اینکه یک مشتری بخواهد از آن دستگاه استفاده کند، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی می‌توانید خودتان دستگاه را تست کنید. کارت بانکی خود را دربیاورید. پشت کارت یک مگنت هست که آن مگنت باید به سمت داخل دستگاه قرار بگیرد. باید این مگنت یک بار به صورت ریلی از محل ویژه کارت‌خوان رد شود.
وقتی یک بار آن را کشیدید، روی صفحه نمایشگر برای شما نوشته می‌شود که مبلغ را وارد کنید.

مبلغ را به ریال وارد کنید. حواستان باشد که ریال از تومان یک صفر بیشتر دارد. حالا برای اینکه از این گیج‌تر نشویم، با بالا صحبت می‌کنیم و از آنها درخواست می‌کنیم فعلا ۴ صفر از پول ملی حذف نشود تا بیش از این سردرگم نشویم. آموزش اینکه با حذف ۴ صفر مبالغ چه تغییری می‌کنند در نوشته‌های بعدی برایتان مکتوب خواهد شد.

بعد از اینکه مبلغ را وارد کردید، رمزتان را وارد کنید. کلا بهتر است که هر کس رمزش را خودش وارد کند و کسی رمزش را جلوی دیگران داد نزند. اگر نتوانستید این موضوع را مدیریت کنید، طوری نیست. سخت نگیرید. در آموزش‌های پیشرفته به شما خواهیم گفت که چطور می‌شود از این قضیه جلوگیری کرد.

بعد از اینکه رمز وارد شد، اگر در کارت مشتری موجودی کافی باشد، رمزش رادرست زده باشد و مشکل فنی در شبکه بانکی به وجود نیامده باشد، پول از حساب او کسر می‌شود و تراکنش موفق ثبت می‌شود.
بعد از تراکنش موفق، یک رسید کاغذی پرینت می‌شود. آن را به مشتری بدهید. می‌توانید از دریافت رسید دوم صرف نظر کنید. خود کارت‌خوان از شما می‌پرسد. در مورد اینکه چطور رول کاغذ را وارد دستگاه کنید، در آموزش‌های پیشرفته‌تر با شما صحبت خواهیم کرد.

با این دستگاه بازی نکنید. کارت‌خوان وسیله‌ای برای بازی نیست. اگر با این توضیحات ارتباط برقرار کردید و مراحل مقدماتی را به خوبی متوجه شدید، می‌توانید توضیحات بیشتر را در بسته‌های استثنایی ما تهیه کنید. برای کار آسان با دستگاه‌های کارت‌خوان، این بسته‌ها مناسب همه سنین بوده و شامل ۵ سی‌دی به اضافه دفترچه راهنماست.

سخنگوی سازمان نظام صنفی پزشکان گفت: «شما از نامه ما اشتباه برداشت کرده‌اید. ما منظورمان این بوده که می‌خواهیم کارت‌خوانی که به مالیات وصل باشد بخریم نه مانند هر بقالی یک کارت‌خوان عادی بگیریم.» البته تا جایی که ما شنیده‌ایم، کارت‌خوان به مالیات وصل نیست. این دستگاه‌ها به برق وصل است و به بانک!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.