راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری شرکت سابین تجارت آریا چه گذشت؟ / نگاهی به برنامه‌ها و استراتژی‌های این شرکت

نشست خبری شرکت سابین تجارت آریا بعد از انتخاب فرهاد وکیلیان به سمت مدیرعاملی این شرکت، روز یکشنبه 27 مردادماه با حضور فرهاد وکیلیان مدیرعامل، مهدی عباس نیا رییس هیئت‌مدیره، اصغر باباپور نایب ریس هیئت‌مدیره و فارسی عضو هیئت‌مدیره این شرکت و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

ببینید: فرهاد وکیلیان مدیرعامل سابین تجارت آریا شد / آیا صنعت پرداخت شاهد یک روند تازه است؟

.

هدف از تشکیل گروه ICT بانک ایران زمین

در ابتدای این تشست مهدی عباس‌نیا رییس هیئت‌مدیره شرکت سابین تجارت آریا درباره استراتژی هایی که مجموعه گروه شرکت‌های هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک ایران زمین دنبال میکند صحبت کرد و گفت: «ما در بانک ایران زمین بر اساس استراتژی‌هایی که از سال 95 با ورود تیم‌های مدیریتی جدید به بانک داشتیم، بحث تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال را سرلوحه برنامه‌ریزی‌های خود قرار دادیم.

در راستای این استراتژی تغییراتی را در ساختار و برنامه‌هایمان ایجاد کردیم اما نیاز به ابزارهایی برای پیاده‌سازی این استراتژی‌ها و اجرای برنامه‌هایمان به چشم می‌خورد. یکی از راه‌حل‌های اجرای آنها این بود که از بدنه بانک استفاده کنیم امکانی را درن بانک ایجاد و آن را توسعه دهیم و راه‌حل دیگر نیز استفاده از ظرفیت‌های بیرونی بود. با توجه به روند تحول که همه‌ی ابعاد بازار و اقتصاد را اجرای کار در برمی‌گیرد، استفاده از ظرفیت‌های بیرون از سازمان به‌مراتب با استراتژی تحول دیجیتال متناسب‌تر بود.»

مهدی عباس‌نیا رییس هیئت‌مدیره شرکت سابین تجارت آریا
مهدی عباس‌نیا رییس هیئت‌مدیره شرکت سابین تجارت آریا

با توجه به گفته‌های عباس‌نیا، توجه داشته باشید که تحول دیجیتال بحث نوآوری از بیرون به داخل بانک است و تاکنون شاهد بودیم که بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت و شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات درون خود محصولات و خدماتی را طراحی و توسعه داده اند و به بازار به‌عنوان یک محصول جدید ارائه کرده اند اما آن چیزی که امروزه شاهد آن هستیم نه‌تنها در حوزه مالی و پرداخت بلکه در سایر حوزه‌ها، این است که دیگر نوآوری به داخل سازمان‌ها تحمیل می‌شود یعنی مشتری تعیین می‌کند که سازمان‌ها چه خدمات و محصولاتی را ارائه کنند و بر این اساس سازمان‌هایی که در درون مجموعه‌های خود، به دنبال کسب و تحقق نوآوری باشند، با توجه به عرصه رقابت نزدیک بازیگران و سرعت تحولات بازار، محکوم به شکست خواهند بود.

رییس هیئت‌مدیره شرکت سابین تجارت آریا صحبت هایش را ادامه داد: «ما با استراتژی که روی محصولات و خدمات مالی، پولی و پرداخت در بانک ایران زمین تدوین کردیم، روی شرکت‌هایی که می‌توانند در این راستا ایجاد ارزش‌افزوده کنند، از حدود دو سال گذشته سرمایه‌گذاری کردیم. شرکت سابین تجارت آریا نیز شرکت پرداختی گروه ایران زمین است که مجوز پرداخت یاری دارد. با وجود اینکه شرکت‌های حوزه بانکداری و پرداخت در اولویت ما بودند اما به دنبال سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های تلکام نیز بودیم.

درواقع همه‌ی این شرکت‌ها در اکوسیستم تحول دیجیتال تاثیر گذار هستند و یک زنجیره در هم تنیده از خدمات هستند که میتوانند با هم افزایی در کنار یکدیگر موثر و تحول‌آفرین باشند. درنتیجه با این هدف گروه ICT بانک ایران زمین را تشکیل دادیم ولی در کنارش یک خلأ بزرگی را احساس می‌کردیم و اینکه چه کسی می‌خواهد به ایده‌ها و نوآوری‌های جدید بپردازد که در این راستا نیز مرکز نوآوری ایران زمین را ایجاد کردیم و مرکزی برای شتاب‌دهی ایده‌ها و طرح‌های جدید است که در چند حوزه پرداخت، بانکی، تلکام و اینترنت اشیا فعالیت می‌کند. امیدواریم که این شرکت‌ها در کنار یکدیگر باعث رشد ما در مدت کوتاه شوند.»

.

استراتژی‌های شرکت سابین تجارت آریا

سپس فرهاد وکیلیان که به‌تازگی مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا شده است، به سابقه فعالیت خود در صنعت پرداخت و رشد و تحولاتی که این حوزه طی 15 سال اخیر داشته است ،اشاره کرده و گفت: «در آن زمان صنعت پرداخت با معنا و مفهوم امروز وجود نداشت و دورنمای بسیار مبهمی داشت اما بازار امروز صنعت پرداخت، بازار بسیار گسترده‌ای شده است و بهره‌گیری از تجربیات گذشته می‌تواند زمینه رشد و پیشرفت‌های خوب و حداکثری را در این حوزه برای ما فراهم سازد.»

به گفته وکیلیان، هلدینگ ایران زمین یکی از معدود شرکت‌هایی است که کلکسیون شرکت‌های صددرصدی حوزه بانکی و پرداخت را داراست چراکه هلدینگ ایران زمین هر شرکت و هر ابزاری را در این حوزه‌ها در سبد خود دارد. در حوزه پرداخت نیز بانک ایران زمین سهام صد درصدی شرکت سابین تجارت آریا را خریداری کرده است.

فرهاد وکیلیان مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا
فرهاد وکیلیان مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا

او در ادامه به استراتژی‌هایی که شرکت سابین تجارت آریا دارد، پرداخت و توضیح داد: «قرار است در شرکت سابین تجارت آریا چند گروه کاری را تشکیل دهیم؛ اولین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، پرداختن به پروژه‌های جاری شرکت و تقویت لاین کسب‌وکاری آن است. در گروه کاری دوم، ۵ پروژه استراتژی در حوزه پرداخت تعریف کرده‌ایم و هدفمان داشتن یک اکوسیستم کامل پرداختی است تا بتوانیم در جاهای کیفی و خاص از آنها استفاده کنیم. سومین کار ما، پرداختن به پروژه‌هایی است که از سوی بانک ایران زمین و مرکز نوآوری بانک به شرکت داده می‌شود و درنهایت پرداختن به پروژه‌هایی که از بیرون، به شرکت پیشنهاد می‌شوند که یکی از موضوعات مهم ما هستند و تمایل زیادی به مشارکت در آنها داریم و اساسا استراتژی و پایه شرکت سابین تجارت آریا نیز بر اساس سرمایه‌گذاری‌های مشترک و استفاده مشترک از منابع است.»

با توجه به صحبت های مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا، طبق استراتژی‌های این شرکت، قرار است تمام محصولات پرداختی به‌علاوه زیرساخت‌های آن را در مدت کوتاهی ارائه کنند و در جاهای بسیار خاص سرویس‌های خاص و لوکسی را ارائه دهند، درواقع اساس کار این شرکت با این مدل جلو خواهد رفت.

وکیلیان در ادامه با اشاره به اینکه سابین تجارت آریا در حوزه دستگاه کارت‌خوان موبایلی شناخته شده است ولی در حال حاضر تمرکزشان در حوزه کارت‌خوان موبایلی به‌عنوان یک محصول استراتژیک نیست، گفت: «فعالیت در حوزه کارت‌خوان موبایلی را همچنان ادامه خواهیم داد اما نه به‌عنوان تنها محصول استراتژیک شرکت. هدف ما ایجاد یک اکوسیستم پرداختی و سبد محصول از تمامی محصولات پرداختی است.»

.

فعالیت در حوزه زیرساختی در شش ماهه دوم سال

در ادامه اصغر باباپور نایب ریس هیئت‌مدیره، ضمن تأکید بر اینکه رونمایی از فعالیت‌های جدید شرکت سابین تجارت آریا با واگذاری صد درصدی سهام این شرکت به بانک، امروز رونمایی شد، گفت: «امروز ما رسما اعلام می‌کنیم که در مدت کوتاهی شرکت سابین تجارت آریا یکی از بازیگران تأثیرگذار در حوزه پرداخت خواهد شد و به‌زودی تغییر نام نیز خواهد داد و با وجود تجربه آقای وکیلیان و آشنا بودن ایشان به حوزه پرداخت در روزهای نه‌چندان دور، خبرهای زیادی از این شرکت پرداختی خواهید شنید.»

اصغر باباپور نایب ریس هیئت‌مدیره شرکت سابین تجارت آریا
اصغر باباپور نایب ریس هیئت‌مدیره شرکت سابین تجارت آریا

او ادامه داد: «ما در شش ماهه دوم سال، بیشتر در حوزه زیرساختی فعالیت خواهیم کرد؛ البته از برنامه‌های اصلی ما، حضور این شرکت در بخش‌هایی است که در حوزه پرداخت نیاز آنها هنوز به‌خوبی پاسخ داده نشده است و در این مسیر، بر اساس برنامه 1400 بانک ایران زمین در جهت تحقق اهداف از پیش تعیین شده نیز حرکت خواهیم کرد. آنچه برای ما اهمیت دارد، کیفیت خدماتی است که به بازار ارائه می‌دهیم.»

به گفته باباپور، محوریت اصلی این شرکت حضور گسترده و تاثیرگذار در حوزه پرداخت دیجیتال و بخش‌های خاصی از بازار هست که قطعا در این حوزه مزیت‌های رقابتی خاصی را برای مشتریانشان ایجاد خواهند کرد.

.

آغاز روند مهاجرت مدیران باسابقه صنعت پرداخت به کسب‎وکارهای کوچک

از ابتدای سال ۹۸ شاهد این روند هستیم که جمعی از افراد باتجربه و باسابقه در شرکت‌های بزرگ صنعت پرداخت، به سمت حضور در شرکت‌های کوچک رفته‌اند و به نظر می‌رسد شاهد آغاز روند مهاجرت مدیران باسابقه صنعت پرداخت به کسب‎وکارهای کوچک این صنعت هستیم؛ عباس‌نیا در واکنش به این موضوع و انتخاب فرهاد وکیلیان به‌عنوان مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا توضیح داد: «وقتی افراد در یک صنعت و در شرکت‌های بزرگ آن صنعت رشد می‌کنند، تجربه‌های زیادی کسب می‌کنند و ایده‌های جدید و خوبی نیز به ذهنشان می‌رسد ولی این ایده‌ها به دلیل بزرگ بودن آن مجموعه و تصمیم‌گیری‌های طولانی‌مدتی که در آن شرکت اتفاق می‌افتد و یا اینکه آن ایده اصلا اولویت سهامداران آن مجموعه بزرگ نباشد، تحقق پیدا نمی‌کنند.

درنتیجه این افراد که به دنبال ایده‌های جدید و خلق ارزش‌افزوده هستند، ترجیح می‌دهند وارد شرکت‌هایی شوند که امکان عملیاتی کردن آن ایده‌ها وجود داشته باشد. درنتیجه وارد مجموعه‌‌های کوچک و چابک می‌شوند تا بتوانند ایده نوآورانه خود را عملیاتی کنند. درواقع این افراد علاقه زیادی به ایده پردازی و تولید دارند و به دنبال قایم شدن در پشت نام‌های بزرگ نیستند و می‌خواهند که ایده‌ها و تجربیاتشان را که می‌تواند برای صنعت خلق ارزش‌افزوده کند را محقق کنند.»

عکاس: اشکان کلانتری

1 دیدگاه
  1. شکوری می‌گوید

    سلام شکوری هستم من یکی ازاین ام پوزهارو خریداری کردم از سابین تجارت آریامدت2سال درطول این مدت هر3ماه یکباربه مشکل ازطرف سرویس دهنده وهرباربه عناوینی بهانه ای آوردندمیخوام بگم شما که میدونیدکشورتوتحریمه چرااین دستگاه روبفروش رسوندیدوفقط متونم بگم من چقدراحمق بودم ازاین شرکت خریداری کردم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.