راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موبایل بانکدار مردم قاره سیاه

تلفن‌های همراه از یک دهه گذشته رشد شگفت‌انگیزی داشته تا آنجا که اکثر مردم در سراسر دنیا تلفن همراه دارند. این پیشرفت در آفریقا رشد معنادارتری داشته تا آنجا که باعث تحول زندگی مردم در این قاره فقیر شده است. گزارش‌ها حاکی است که ۱۰۰ میلیون نفر در نیجریه به عنوان بزرگ‌ترین بازار آفریقا از تلفن همراه استفاده می‌کنند. تلفن‌های همراه بخش مهمی از زندگی هر روز آن‌ها را تشکیل می‌دهد. تقریبا یک‌دهه پیش تعداد خطوط تلفن در نیجریه ۱۰۰ هزار دستگاه برآورد شده بود و پس از یک دهه این رقم به ۱۰۰ میلیون دستگاه تلفن همراه رسیده و به بزرگ‌ترین بازار مخابراتی آفریقا تبدیل شده است. بر اساس گزارش کمیسیون ارتباطات نیجریه، در سراسر قاره آفریقا رشد تلفن همراه روند مشابهی داشته چنان‌که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ شرکت سافاری‌کام در کنیا تعداد مشترکان‌اش را ۵۰۰ برابر کرد و در سال ۲۰۱۰ تعداد کاربران تلفن همراه در روآندا رشد ۵۰ درصدی داشت. در سال‌های ابتدایی عرضه تلفن همراه در قاره آفریقا، مهم‌ترین کاربرد کاربران آفریقایی از تلفن‌های همراه استفاده از پیامک بود، اما این روز‌ها اساسی‌ترین استفاده‌ای که کاربران آفریقایی از این دستگاه‌ها می‌کنند دسترسی به اینترنت است.

موبایل در خدمت توسعه

به این ترتیب موبایل بهترین و سریع‌ترین رایانه‌ای است که کاربران آفریقایی به آن دسترسی دارند و هیچ چیزی به اندازه گوشی‌های تلفن همراه در این قاره شخصی و خصوصی نیست. از اوایل پاییز سال گذشته کاربران نیجریه برای نخستین بار از طریق تلفن‌های همراه به اینترنت دسترسی پیدا کردند و به این ترتیب تعداد کاربران موبایل برای مرورگری اینترنت از کاربران دسک‌تاپ بیشتر شد. و این روند همچنان ادامه پیدا کرد. مردم آفریقا بیشتر از گوشی‌های ارزان‌قیمت نوکیا استفاده می‌کنند و بیش از ۱۰‌ها میلیون دستگاهی که سالانه در این قاره به فروش می‌رسد، گوشی‌های ارزان‌قیمت تشکیل می‌دهند، با این حال کاهش قیمت باعث شده که گوشی‌های هوشمند هم فراگیر محبوب شوند. به طوری که سهم بازار بلک‌بری در کشورهای در حال توسعه به تازگی افزایش یافته، اما در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی با نزول همراه شده است. بر این اساس گوگل در حال برنامه‌ریزی برای فروش ۲۰۰ میلیون دستگاه گوشی آندروییدی در آفریقاست و تخمین زده که تا چهار سال آینده یک میلیارد گوشی در این قاره به فروش برسد. در سال ۲۰۰۷ رییس جمهور روآندا پیش بینی کرد که تلفن‌های همراه به یک ابزار ضروری برای مردم در آفریقا تبدیل خواهد شد.

یکی از کاربردهای مهم موبایل در زمینه بانکداری است.

 

موبایل، بانکداری مردم قاره سیاه

M-PESA سرویس نقل و انتقال پول است که از سال ۲۰۰۷ توسط سافاری‌کام به بازار آفریقا عرضه شده است. پنج سال پیش M-PESA این سرویس را برای ۱۵ میلیون یا یک سوم جمعیت کنیا ارایه کرد و امروز اکثر مردم از این سرویس برای انتقال پول استفاده می‌کنند.

در حالی‌که فقط یک پنجم مردم در آفریقا حساب بانکی دارند، در کنیا و سودان بیشتر افراد از سرویس‌های پولی موبایلی استفاده می‌کنند. از آفریقای جنوبی تا نیجریه و تونس مردم از سرویس‌های بانکداری موبایلی استفاده می‌کنند و این سرویس محبوبیت زیادی یافته است.

هم‌اکنون اکثر مردم آفریقا از سرویس بانکداری موبایلی برای پرداخت صورت‌حساب، خرید کالا و پرداخت‌های شخصی خود و نیز انتقال پول از کشورهای دیگر برای خانواده خود بهره می‌برند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.