راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجربه بانکداری و پرداخت الکترونیک در بانک انصار

مهندس کاظم نراقیان معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک انصار یادداشتی در روزنامه امروز دنیای اقتصاد نوشته است. او در این یادداشت درباره تجربه بانکداری الکترونیکی در بانک انصار گفته است. در ادامه این نوشته منتشر می‌شود که نگاهی است به تجربه بانک انصار در زمینه بانکداری و پرداخت الکترونیک. اهمیت این نوشته از این نظر است که می‌توان بررسی کرد و دید که بانک‌های کشور چگونه به موضوع بانکداری و پرداخت الکترونیک ورود می‌کنند.

بانک انصار بعد از انجام مطالعات تطبيقي داخلی و خارجی و با اتخاذ سياست برون سپاري و ايجاد بستر مناسب در جهت رشد و بومی‌سازی نرم‌افزار جامع بانکداري الکترونيک، کليه خدمات نرم‌افزاري بانکداري الکترونيک را از شرکت‌هاي داخلي کشور که مبتني بر عقود اسلامي است تهيه کرده و ليکن با نظارت و حرکت متخصصين داخلي در مرزهاي دانش جهاني نسبت به تجزيه و تحليل و طراحي سيستم‌ها اقدام کرده و با پيگيري آموزش کارکنان و ايجاد فرهنگ مطالعه نسبت به ارتقای مهارت‌های فنی آنان اقدام كرده است.

 

خدمات شبکه پرداخت الکترونیکی

بانک انصار با حرکت در مرزهاي استاندارد ارائه خدمات مبتني بر بانکداري الکترونيک حرکت كرده و با داشتن کليه خدمات موجود در سيستم بانکداري الکترونيک اقدام کرده است از جمله کارت شهروندي جهت استفاده شهروندان به عنوان پرداخت‌هاي خرد با استفاده از تکنولوژي RFID در بانک انصار در حال ارائه است. کليه خدمات بانکداري مدرن شامل اينترنت بانک، موبايل بانک، تلفن بانک، ايميل بانک، SMS بانک، و… و خدمات بانکداري الکترونيک شامل ATM، دستگاه‌هاي POS و دستگاه‌هاي وب کيوسک در بانک انصار قابل ارائه است.

 


ابزارهای بانکداری الکترونیکی

بانک انصار از بهترين نرم‌افزارهاي موجود در سطح کشور استفاده کرده که شامل کليه خدمات مبتني بر کارت از قبيل اينترنت بانک، موبايل بانک، تلفن بانک و… و نرم‌افزارهاي ATM و POS و… است. در زمينه سخت‌افزار نيز با استفاده از برندهاي شاخص توانسته خدمات مناسبي را ارائه كند. همچنين با تجزيه و تحليل و طراحي و تجهيز کانال‌هاي ارتباطي مطابق با آخرين تکنولوژي و پروتکل‌هاي مخابراتي کشور توانسته با ارتباطي امن و مستمر نسبت به ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاري در چارچوب بانکداري الکترونيک به مشتريان بانک اقدام کند.

 

دستگاه‌های خودپرداز فعال

بانک انصار هم‌اکنون تعداد 940 دستگاه خودپرداز که شامل خودپردازهاي مستقر در شعب و مراکز خرید و تعداد 35 دستگاه خودپرداز سيار دارد که پس از مقايسه با آمار خودپردازهاي بانک‌هاي کشور، بانک انصار در جايگاه دهم در تعداد خودپردازها قرارگرفته می‌گیرد. بانک انصار هم‌اکنون دارای تعداد 35 هزار دستگاه کارتخوان فروشگاهی در مراکز مختلف خدمات رفاهی و فروشگاهی کشور است که این تعداد تا پایان سال 1391 به 75 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

 

فرهنگ‌سازی استفاده از بانکداری الکترونیکی

راهبردهاي بانک انصار در زمينه گسترش و ارتقای فرهنگ مشتريان برای استفاده از خدمات مبتني بر بانکداري الکترونيک در چارچوب اطلاع‌رساني و تبليغات عبارتند از: چاپ بروشور و کاتالوگ ابزارهاي بانکداري الکترونيک و ارائه آن به مشتريان در شعب و با گسترش تبليغات هدفمند در رسانه‌هاي جمعي در جهت استفاده مشتريان بانک انصار و عموم مردم از خدمات مبتني بر بانکداري الکترونيک.

 

تامین امنیت اطلاعات مشتریان

بانک انصار در راستاي تحقق اهداف امنيتي خود در بانکداري الکترونيک نسبت به تهيه طرح امنيت در ICT MP بانک اقدام كرده و مطابق با آخرين استانداردهاي جهاني و دستورالعمل‌هاي بانک مرکزي و با توجه به زيرساخت موجود در شبکه مخابراتي کشور نسبت به پياده‌سازي طرح ISMS اقدام نموده است.

 

 

افزایش کیفیت خدمات

دليل عمده مشکلات قطعي سوئيچ بانک‌ها مربوط به عواملي همچون عدم پوشش و کندي شبکه مخابراتي کشور و عدم ارائه خدمات مخابراتي متناسب با کيفيت مورد نياز عمليات بانکي و درضمن تغييرات اجتناب‌ناپذير در نرم‌افزارهاي بانکي در جهت به‌روز‌رساني آن و زمانبر بودن تغييرات با توجه به حساسيت سامانه‌هاي بانکي و… است که البته بانک انصار با اتخاذ ايجاد سايت‌ها و سوئيچ‌هاي پشتيبان و ايجاد بستر مخابراتي پشتيبان نسبت به، به حداقل رساندن قطعي‌ها اقدام کرده است.

 

 

سامانه بانکداری متمرکز

بانک انصار از بدو فعاليت خود در شبکه بانکي پس از اخذ مجوز از بانک مرکزي داراي سيستم بانکي متمرکز (Core Banking) بوده است. اين مهم در جهت افزايش رضايت‌مندي مشتريان از طريق ارائه محصولات و خدمات متنوع و افزايش بهره‌وري عملياتي و نيروي انساني به دنبال تصميم استراتژيک بانک انصار در ارتباط با طرح ريزي و پياده‌‌سازي نظام جامع بانکداري در موسسه در سال 1379و پس از چند سال درخصوص تغيير در شيوه بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين رايانه‌اي به دنبال تدوین طرح جامع اتوماسيون، اقدام به برگزاري مناقصه نمود که در زمان خود يک طرح بي‌نظير و به موقع، شجاعانه، جامع و کلي‌نگر و واقع‌بينانه بود که در صنعت بانکداري کشور در يک رقابت منطقي مطرح شد. در سال 1382 سيستم‌هاي بانکداري خرد به عنوان شعبه سيما افتتاح و اولين دستگاه خودپرداز موسسه در همان سال نصب و راه‌اندازي شد. در سال هاي 1382و 1383 بيش از 140 باجه از شعب سيما در موسسه راه‌اندازی و اقدام به ارائه خدمات متمرکز بانکي کرد و در ارديبهشت ماه سال 1389 اطلاعات کليه شعب بانک انصار به سيستم متمرکز تبديل شد.

 

طرح شاپرک

شبکه الکترونيک پرداخت کارتي (شاپرک) که از طرف شرکت خدمات انفورماتيک به عنوان متولي و اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي پيگيري مي‌شود، طرحي است که هدف آن ساماندهي پايانه‌هاي کارتخوان شبکه بانکي کشور و فراهم نمودن بستري در جهت نظارت موثر و مديريت کارآ بر تراکنش‌هاي اين شبکه مي‌باشد، لذا بانک انصار از طريق شرکت فن‌آوا با حضور و مشارکت فعال در طرح شاپرک نسبت به پيگيري تحقق خواسته‌هاي خود اقدام کرده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.