راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با اولین محصول فرابوم در حوزه بانکداری باز / مدیرعامل فرابوم از ویژگی‌های سرویس برداشت مستقیم پیمان می‌گوید

شرکت فرابوم، سرویس برداشت مستقیم پیمان را در چارچوب بانکداری باز ارائه کرده است. برداشت مستقیم عملیاتی است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، به کسب و کارها اجازه برداشت مستقیم از حساب بانکی خود را برای خریدهای پرتکرار بدهند.

فرابوم با مشارکت گروه توسن، گروه بهسازان فردا به نمایندگی از بانک ملت و داده‌ورزی سداد به نمایندگی از بانک ملی و با هدف ارائه محصولات بانکداری باز تشکیل شده و به گفته مدیرعامل آن، در آینده‌ای نزدیک، بانک‌های دیگری هم به‌عنوان سهام‌دار به آن افزوده خواهند شد.

فرابوم به‌تازگی اولین محصول خود را ارائه داده است. این محصول با نام پیمان، ارائه خدمات برداشت مستقیم از حساب بانکی را برای مشتریان بانک‌ها و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین فراهم می‌کند. درباره این محصول و چگونگی بهره‌مند شدن بانک‌ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و کاربران از امکانات آن، با صادق فرامرزی، مدیرعامل فرابوم صحبت کرده‌ایم.

ببینید: سداد، بهسازان و توسن با سپردن مدیریت عاملی فرابوم به صادق فرامرزی از جدیت خود برای فعالیت در حوزه نوآوری باز خبر دادند

.

برداشت مستقیم چیست؟

برداشت مستقیم (Direct Debit) عملیاتی است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، به کسب و کارها اجازه برداشت مستقیم از حساب بانکی خود را بدهند. فرامرزی توضیح می‌دهد: «در این محصول، دارنده حساب، به بانک اجازه می‌دهد که در صورت درخواست از سمت یک پذیرنده مشخص، تا سقف مشخصی را از حساب او برداشت و به حساب آن پذیرنده واریز کند.»

فرامرزی اشاره می‌کند که این سرویس، برای پرداخت‌های از جنس مشتریان و کسب و کارهای شناخته شده یا تکرارشونده مانند خرید شارژ، پرداخت قبوض، پرداخت آبونمان ساختمان، شارژ کیف پول الکترونیک، خرید از سرویس‌های اینترنتی و حتی کرایه تاکسی کاربرد بیشتری دارد و می‌گوید: «چون این پرداخت‌ها عمدتا خُرد و دوره‌ای هستند، می‌توان محدودیت‌هایی برای آنها گذاشت. بنابراین در برداشت مستقیم، مشتری در قراردادش با بانک مشخص می‌کند برداشت به درخواست چه پذیرنده‌ای مجاز است؛ این قرارداد برای چه مدت خواهد بود و سقف میزان برداشت و سقف تعداد دفعات در روز چقدر است.»

.

پیمان، یک محصول نوآورانه در بانکداری باز است

فرامرزی با اشاره به هدف گروه‌های بهسازان فردا، سداد و توسن برای تاسیس فرابوم و ارائه محصولات در حوزه بانکداری باز می‌گوید: «برداشت مستقیم جزو محصولات نوآورانه است که شرکت فرابوم آن را در قالب بانکداری باز ارائه می‌دهد. پیمان یک اکوسیستم است که به کسب‌وکارها امکان برداشت مستقیم از حساب بانکی مشتری را بر اساس مجوزی که خود مشتری داده است، می‌دهد.»

به گفته فرامرزی، روال‌هایی که داخل پیمان وجود دارد همه در واقع روال‌های رگوله‌شده بانکی هستند. او تشریح می‌کند: «پیمان، یک سرویس نوآورانه بانکی است که با استفاده از یک سری ابزارهای قانون‌گذاری‌شده در بانک، سلسله مراتبی ایجاد کرده که منجر به ارائه یک محصول نوآورانه شده است.»

نحوه استفاده کاربران از سرویس برداشت مستقیم پیمان

کاربران برای استفاده از خدمات برداشت مستقیم پیمان، می‌توانند با مراجعه به وبسایت پیمان و یا برنامه موبایلی کسب و کارهایی که پذیرنده پیمان هستند و انتخاب دکمه برداشت مستقیم پیمان در آن ثبت‌نام کنند. مشتری هنگام ثبت‌نام در پیمان، با سرویس احراز هویت باز فرابوم توسط بانک احراز هویت و پس از انجام احراز هویت به یکی از روش‌های مورد تایید بانک مرکزی، وارد صفحه قرارداد با بانک می‌شود.

در صفحه قرارداد، مشتری حساب بانکی موردنظر خود، مدت قرارداد، سقف مبلغ برداشت و سقف تعداد دفعات برداشت در روز را به همراه موسسه‌ای که مجاز به برداشت از حساب است مشخص و تایید می‌کند.

مشتری در سامانه پیمان می‌تواند برای کسب‌وکارهای مختلفی که از آنها خدمت می‌گیرد، پیمان‌های مختلفی ایجاد کند و محدودیت‌های موردنظرش برای آنها را به صورت قرارداد پیمان تعیین کند. گزارش پیمان‌های منعقد شده با کسب و کارها نیز در سامانه‌ای مشخص در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

.

مشتریان بانک‌های طرف قرارداد می‌توانند از پیمان استفاده کنند

مشتریانی می‌توانند از سرویس برداشت مستقیم پیمان استفاده کنند که بانک آنها طرف قرارداد فرابوم باشد. تاکنون این امکان برای مشتریان 14 بانک کشور فراهم شده است.

مدیرعامل فرابوم درباره اضافه شدن سایر بانک‌ها به این لیست می‌گوید: «اگر بانکی بخواهد این سرویس را به مشتریان خود ارائه بدهد، ابتدا باید یک سری استانداردهای لازم را رعایت کرده باشد، با فرابوم توافقات را انجام بدهد، روال قانونی را طی کند و API های مشخصی را در اختیار فرابوم بگذارد.»

او ادامه می‌دهد: «برداشت مستقیم پیمان یک محصول بانکداری باز است و بانک‌ها برای اضافه شدن به بانک‌های درون این سرویس نیاز به داشتن API های مشخصی دارند که اکثر بانک‌ها این API ها را دارند.»

.

مزایایی که برداشت مستقیم پیمان برای کسب‌وکارهای اینترنتی فراهم می‌کند

برداشت مستقیم پیمان، با ساده‌سازی عملیات پرداخت برای مشتری، فرایند استفاده از خدمات کسب‌وکارها توسط مشتریان را تسهیل می‌کند.

صادق فرامرزی می‌گوید: «پلتفرم ما باز و کاملا منعطف با نیاز پذیرنده‌ها است. در نتیجه کسب‌وکارها می‌توانند برحسب نیاز خود و به‌صورت نوآورانه‌ای از این سرویس استفاده کنند. مثلا اپلیکیشن‌های تاکسی و ویدئو آنلاین می‌توانند به سرویس برداشت مستقیم پیمان متصل شوند و کاربر آنها با استفاده از پیمان به بانک اجازه می‌دهد تا پس از هر بار استفاده آنها از این اپلیکیشن، هزینه خدمت را از حساب بانکی او برداشت و به حساب آن اپلیکیشن واریز کند. یا مثلا یک کیف پول موبایلی هم از سرویس پیمان استفاده کرده برای اینکه شارژ کیف پول همیشه به میزان مشخصی شارژ باشد.»

او همچنین اشاره می‌کند که ماه‌هاست برداشت مستقیم پیمان در یکی از راهکارهای پرداخت الکترونیکی عوارض بزرگراه‌ها فعال شده و در حال کار است.

.

کسب‌وکارها با پیمان، به برداشت مستقیم شبکه‌ای از بانک‌ها دسترسی دارند

به گفته فرامرزی، مفهوم Direct Debit یا برداشت مستقیم پیش‌تر هم در بانک‌ها وجود داشته و بعضی از بانک‌ها برداشت مستقیم داخلی داشته‌اند. او می‌گوید: «اما مزیت پیمان به‌عنوان محصول شرکت فرابوم، این است که همانطور که از نام فرابوم مشخص است وابسته به بانک خاصی نیست و به همه خدمات می‌دهد.»

او تصریح می‌کند: «هر اپلیکیشنی می‌تواند با بانک مشخصی تعامل کند و سرویس برداشت مستقیم به صورت داخلی از آنها بگیرد. اما فرابوم، خود توافقات با بانک‌های مختلف را انجام داده و این امکان را برای کسب‌وکارهای اینترنتی فراهم می‌کند که با استفاده از پیمان، از برداشت مستقیم کلیه بانک‌های طرف قرارداد پیمان استفاده کنند.»

صادق فرامرزی به تازه و نوآورانه بودن سرویس برداشت مستقیم پیمان اشاره می‌کند و معتقد است که برای ارزیابی میزان استقبال از آن باید منتظر ماند و با توجه به مشکلاتی که در توسعه کیف پول علی‌الخصوص با توجه به موضوع کارمزد وجود دارد این روش می‌تواند بخشی از مشکل تراکنشهای این رده را پوشش دهد.

همچنین پیمان با توجه به ماه‌های ابتدایی فعالیتش و ارزیابی نیازهای کاربران، در حال تدوین مقررات تکمیلی است. برای مثال، سقف کلی پیمان در هر بار برداشت مستقیم و سقف کلی تعداد دفعات برداشت در طول روز به‌زودی تبیین خواهد شد.

1 دیدگاه
  1. منصور می‌گوید

    به عنوان مشطری چطور بفهمیم پیمان داریم؟ و چطور لغو کنیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.