راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تفکر طراحی در سفر تحول دیجیتالی

فرشته احمدی، پژوهشگر و دانشجوی دکتری حرفه‌ای (DBA) تحول دیجیتال دانشگاه تهران / مدیران سودآوری شگفت‌آور را دوست دارند اما تغییرات شگرف را نه! مدیران به رشد کسب‌وکار خود می‌اندیشند اما از تغییرات اساسی و محیط‌های مبهم دوری می‌کنند و این‌ها در حالی است که برای رشد ارگانیک کسب‌وکار باید دست به تغییری شگرف بزنند و سفری دشوار را آغاز کنند.

مدیران برای دستیابی به این مهم، گاه باید در دریایی متلاطم شناور شوند و گاه بر فراز کوهستان‌ها و جنگل‌ها پرواز کنند و این فراز و نشیب‌ها می‌توانند آنها را برای تندبادهای کاروکاسبی آماده کنند. شما به‌عنوان یک مدیر که خواننده این متن هستید آیا توان حضور در این سفر پرتلاطم را دارید؟ برای شروع ابتدا باید از حصارهای سختی که به دور خود پیچیده‌اید خارج شوید. در قدم دوم راهکار این یادداشت را برای این سفر رؤیایی بکار گیرید تا سلاحی مقاوم برای عبور از این فراز و نشیب‌ها داشته باشید؛ و در نهایت به سفر رؤیایی‌تان تحقق ببخشید.

.

در سفر تحول دیجیتالی به اصول «تفکر طراحی» بیشتر عمل کنید

عصر دیجیتال و حضور فناوری‌های تحول‌آفرین، معادلات بسیاری از کسب‌وکارها را دچار نوسانات جدی کرده است و به این نتیجه رسانده است که با دیدگاه‌ها و تفکرات قبلی نمی‌توانند در میان این امواج متغیر دوام بیاورند. از این رو برای رویارویی با این محیط مبهم باید شیوه‌های نوآورانه و عمل‌گرایانه‌تری را انتخاب کنند.

در حقیقت تحول دیجیتال یک شیوه تفکری است که مدیران را به تغییری شگرف برای رشد ارگانیک کسب‌وکارشان مجهز می‌کند. تحول دیجیتال یک ماهیت متحول کننده دارد و از این رو طبیعی است تغییرات مبتنی بر آن به‌صورت بنیادین و شگرف خواهد بود. پس برای عملیاتی کردن آن نمی‌توان صرفاً به رویکردهای تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار (Business Analysis) که پیش از این برای بهبود کسب‌وکار بکار می‌رفت بهره برد.

برای رشد ارگانیک کسب‌وکارها در محیط‌هایی که با عدم قطعیت مواجه هستند و تاحد قابل توجهی مبهم، می‌توان از تفکر طراحی برای پیشبرد اهداف تحول دیجیتالی استفاده کرد. آری! رویکرد تفکر طراحی می‌تواند در کنار رویکرد تحلیل کسب‌وکار به کمک مدیران بیاید. در تحول دیجیتال با استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین به دنبال آینده سازی و خلق ارزش‌ها و اهداف به‌گونه‌ای هستیم که به مشتریان خود حال و احوال خوب را منتقل کنیم.

رویکرد تفکر طراحی می‌تواند مدیران را در این مسیر پرپیچ‌وخم همراهی کند و بسیاری از ریسک‌های احتمالی را با به‌کارگیری ابزار مناسب در موقعیت مناسب توسط افراد مناسب کاهش داد. برخی از مزایای بهره‌مندی از تفکر طراحی در طرح‌های تحول دیجیتالی در ادامه بیان می‌شود.

  • تفکر طراحی قدرت خلق یک آینده باورپذیر را می‌دهد. می‌توانید با استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین و قدرت حاصله از تفکر طراحی آینده‌ای مقبول برای مشتریان خود خلق کنید.
  • برای محیط‌های دیجیتال (محیط‌هایی که با عدم قطعیت هستند)، تفکر طراحی علاوه بر مجموعه‌ای از اصول و متدولوژی، ابزار هم معرفی می‌کند.
  • عملاً در سفر تحول دیجیتال نمی‌توان از گذشته کسب‌وکار غافل شد اما این در حالی است که ظهور روزافزون فناوری‌های تحول‌آفرین در این عصر، آینده‌ای مبهم را خلق می‌کند. لذا برای فائق آمدن به این شرایط تکنیک، متدولوژی و ابزار مورد استفاده در تفکر طراحی به منظور قاعده‌مند کردن این ابهامات و همچنین در کنار آن تکنیک‌های سنتی تحلیل کسب‌وکار که در حقیقت تحلیلی از گذشته کسب‌وکار است، می‌توانند بستری برای انتقال حال خوب به مشتری و سودآوری برای کسب‌وکار را همزمان فراهم کنند.
  • تفکر طراحی راهکار عملی کردن تحول دیجیتال در کسب‌وکار بر اساس دستاوردهای زودبازده به جای حرف زدن درباره آن است.
  • تفکر طراحی کمک می‌کند تا به چیزهایی که در تحول دیجیتال وجود دارد اما ناملموس است حس واقعی بدهیم.
  • جلوگیری از انقراض کسب‌وکار و بهبود رضایتمندی مشتری (حال خوب) منجر شده است کسب‌وکارها رهسپار تحول دیجیتال شوند لذا با استفاده از تفکر طراحی می‌توان به جای سگمنت بندی مشتریان صرفاً بر اساس داده‌های جمعیت شناختی‌شان، آنها را بر اساس نیازهای شخصیتی‌شان تقسیم‌بندی کرد. به بیان واضح‌تر محصولات و خدمات توسط انسان‌ها برای رفع نیازهای شخصیتی‌شان خریداری می‌شوند یعنی همان نیازهایی که اغلب به خوبی بیان نمی‌شوند اما نقطه رشد و سودآوری کسب‌وکار هستند.
  • تحول دیجیتال یک پروسه برای رشد ارگانیک کسب‌وکار در عصر دیجیتال است و نه یک پروژه! اما طبیعی است که برای عملیاتی کردن پروسه تحول دیجیتال، آن را در قالب مجموعه‌ای از پروژه‌ها تعریف می‌کنند. در این پروسه می‌توان با استفاده از تکنیک‌های تفکر طراحی راه‌حل‌های کوچکی را برای دستیابی به راه‌حل بزرگ ارائه داد.
  • با استفاده از تکنیک‌های تفکر طراحی می‌توان از راه‌حل‌های کوچک با ریسک‌های کوچک یاد گرفت و از ریسک‌های بزرگ در پروژه‌های تحول دیجیتال جلوگیری کرد و آنها را با درصد موفقیت بالاتری پیش برد.
  • واقعیت این است که همه راه‌حل‌ها و ایده‌های تحول دیجیتال الزاماً برای کسب‌وکار مناسب نیستند بنابراین با استفاده از تکنیک‌های تفکر طراحی می‌توان ایده‌های خوب را غربال و آن موردی را که سودآورتر است اجرا کرد.
  • تفکر طراحی به ساخت داستان‌های موفقیت چابک‌تر و کوچک‌تر کمک می‌کند و هزینه شکست را کاهش می‌دهد و قدرت یادگیری از شکست‌ها را بالا می‌برد.
  • تحول دیجیتالی یک تغییر اساسی است. بهره‌گیری از تکنیک‌های داستان‌سرایی و تصویرپردازی‌های هدایت شده می‌تواند به اجرای موفقیت‌آمیز این تغییر کمک کند.

تحول دیجیتال یک پروسه رشد ارگانیک برای کسب‌وکارها در عصر دیجیتال است. از طرفی در آغاز کار در نظر گرفتن افراطی محدودیت‌ها در نواحی راهبردی می‌تواند برای پروسه تحول دیجیتالی مرگبار باشد و از طرف دیگر بدون محدود کردن دامنه‌های راهبردی نمی‌توان پیش رفت. این پارادکس از طریق تفکر طراحی قابل حل است. با توجه به اینکه پروسه تحول دیجیتالی برای خلق آینده‌ای بهتر برای انسان در سطح کلان و القای حال خوب برای مشتریان در یک کسب‌وکار است، پس تیم مسئول آن محکوم به ابداع راهکارهای خلاقانه است و برای حفظ خلاقیت خود نیاز به نادیده گرفتن محدودیت‌ها دارد تا آینده‌ای متفاوت از گذشته را خلق کند.

اگر چه تحول دیجیتال یک پروسه است اما برای اجرایی کردن آن در کسب‌وکارتان باید آن را در قالب پروژه‌هایی تعریف نمایید اما انتظار نداشته باشید با انجام یک یا چند پروژه تحول دیجیتال در کسب‌وکارتان به‌طور کامل پیاده‌سازی و اجرا شود. به بیان دیگر برای آنکه پروسه تحول دیجیتال اتفاق بیافتد لازم است پروژه‌هایی را به‌طور مستمر در این راستا تعریف کنید از این رو یکی از ابزارهای کاربردی و لازم در این مسیر ابزار مدیریت پروژه بر مبنای اصل عدم قطعیت است.

در حقیقت واژه تحول به معنای تغییرات شگرف برنامه‌ریزی‌شده و بنیادین، در شرایط عدم قطعیت است که برای اعمال آن باید از رویکرد بالا به پایین با استفاده اصول تفکر طراحی بهره برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.