راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره ریچارد استالمن آغازگر جنبش آزادی نرم‌افزار بیشتر بدانید

ماهنامه عصرتراکنش /  جنبش نرم‌افزار آزاد، جنبش اجتماعی و سیاسی است که هدف آن تضمین سه آزادی بنیادی کاربران نرم‌افزار است؛ آزادی استفاده از نرم‌افزار، مطالعه و بررسی و تغییر آن و توزیع مجدد کپی‌ها با یا بدون تغییر آن. ریچارد متیو استالمن، اولین کسی بود که با ساخت پروژه گنو نخستین گام را در جنبش نرم‌افزار آزاد برداشت و در سال 1985 بنیاد نرم‌افزار آزاد را تأسیس کرد. پروژه گنو برای ساخت یک سیستم‌عامل کاملاً آزاد شبه یونیکس طراحی شد.

از دیگر اقدامات استالمن می‌توان در پیش‌قدم شدنش در استفاده از مفهوم کپی‌لفت اشاره کرد. او نویسنده اصلی چندین مجوز کپی‌لفت، از جمله جی‌پی‌ال است؛ مجوزی که بیشترین استفاده را بین مجوزهای نرم‌افزار آزاد دارد. همچنین ایده اولیه دانشنامه آنلاینی که با مشارکت کاربران نوشته شود، در سال 1999 توسط خود استالمن ارائه شد.

استالمن در سال ۱۹۷۱ وارد دانشگاه هاروارد و در سال ۱۹۷۴ با مدرک لیسانس از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و در آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه ام‌آی‌تی به یک هکر تبدیل شد.

در کل استدلالی که استالمن در نظر داشت، آزادی کاربر یک نرم‌افزار بود. آزادی که بتواند آن نرم‌افزار را با همسایه خود به‌صورت مشترک استفاده کند و در صورت نیاز قسمت‌هایی از آن را تغییر دهد. او بر این عقیده پافشاری می‌کرد و دست‌فروشی نرم‌افزارهای وابسته به مالک را مخالف اصول اجتماعی می‌دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.