راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سپیدنامه توکن SKYC مبتنی بر شبکه ققنوس رونمایی شد / هدف این توکن به اشتراک گذاشتن اطلاعات هویتی بانکی افراد است

سپیدنامه توکن SKYC مبتنی بر شبکه ققنوس در بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ رونمایی شد. در این سپیدنامه مدل جدیدی برای به اشتراک‌گذاری فرایند شناسایی مشتریان ارائه شده است.

محمدجواد صمدی‌راد معاون فنی شرکت ققنوس درباره این توکن می‌گوید که نتیجه استفاده از این توکن این خواهد بود که به مشتریان کمک می‌کند پس از صرفا یک‌بار مراجعه حضوری و احراز هویت توسط یک موسسه، از مراجعه به سایر موسسات به منظور انجام فرایند شناسایی مشتری بی‌نیاز شود.

درواقع مشتری به موسسات احراز کننده مراجعه و پس از طی فرآیند شناسایی، برحسب نیاز تعدادی توکن دریافت می‌کند، سپس می‌تواند با ارائه این توکن‌ها به هر پذیرنده، هویت را به اثبات رساند. از سوی دیگر، اعلام و افشای هرگونه اطلاعات مشتری صرفا با اختیار خود مشتری در زمان و مکان دلخواه و با استفاده از کلید خصوصی او انجام می‌شود که این امر نگرانی‌های مربوط به نقض حریم خصوصی مشتری را مرتفع می‌کند.

با توجه به گفته‌های صمدی‌راد، تعداد توکن SKYC صد میلیارد عدد است که از طریق میزبان‌های ققنوس و موسسات احراز هویت کننده توزیع می‌شود. کاربران به شعب بانک‌ها مراجعه می‌کنند و بر اساس احراز اطلاعاتی که اتفاق می‌افتد این امکان را خواهند داشت که اطلاعات هویتی آنها توکنایز شود و در مراجعه‌های بعدی توکن را به‌جای اصل اطلاعات ارائه کنند.

او با اشاره به اینکه این نسخه 0.9 این سپیدنامه است و صرفا برای دریافت نظرات فعالان این حوزه منتشر شده است، گفت: «به‌زودی نسخه نهایی سپیدنامه توکن SKYC را منتشر خواهیم کرد.»

با توجه به گفته‌های صمدی‌راد درباره معماری این توکن، توکن SKYC از یک ساختار سرویس توزیع‌شده برخوردار است که توسط میزبان‌های ققنوس برپاسازی می‌شود. هر میزبان ققنوس با برپاسازی یک گره IPFS بستر انتقال اطلاعات هویتی را به‌صورت توزیع‌شده فراهم می‌کند. همچنین با اتصال سرویس SKYC به سرویس نام ققنوس (Federation Service)، مدل یکپارچه شده‌ای را فراهم کرده است.

.

معرفی اجزای معماری راه‌حل

در قسمت معرفی اجزای معماری راه‌حل این توکن این‌طور آمده است که: «مطابق با معماری، کیف توکن اصلی‌ترین جزئی است که کاربر به‌طور مستقیم با آن در ارتباط بوده و توکن‌های خود را مدیریت می‌کند. هر میزبان یا موسسه‌ای می‌تواند کیف توکن خود را که با شبکه ققنوس در ارتباط باشد و تراکنش انجام دهد ارائه کند. ارتباط و درخواست‌ها بین کیف توکن و سرویس SKYC و همچنین بستر شبکه ققنوس به‌واسطه سرویس‌های مخصوص کیف توکن انجام می‌پذیرد.

سرویس نام ققنوس یا آدرس‌دهی وظیفه اختصاص یک نام منحصربه‌فرد به زوج کلید منحصربه‌فرد را بر عهده دارد. سرویس پل نیز وظیفه تایید و امضا تراکنش و انتقال آن به هسته یک میزبان شبکه ققنوس از طریق سرویس واسط ققنوس را بر عهده دارد. سپس تراکنش در شبکه تایید و توکن SKYC به مقصد موردنظر انتقال می‌شود.

مجموعه یک گره میزبان که از یک هسته و یک واسط سرویس تشکیل شده و به شبکه اصلی دفترکل توزیع‌شده ققنوس متصل می‌شود. بدین ترتیب تبادل توکن SKYC بین میزبان‌های مختلف و حساب‌های کاربرانشان صورت می‌گیرد.

در این شبکه برای ذخیره فایل‌های حاوی مدارک از یک سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل به نام IPFS در بین میزبان‌ها استفاده شده است که در آن هر فایل به‌جای ذخیره و شناسایی با یک آدرس متعارف، با یک هش منحصربه‌فرد شناسایی می‌شود. به دلیل اینکه آدرس‌دهی در این شبکه صرفا بر اساس هش آن فایل صورت می‌گیرد، هرگونه تغییر در فایل موجب تغییر آدرس آن می‌شود، همچنین فایل‌های تکرار در سطح شبکه حذف می‌شوند. لازم به ذکر است که IPFS یک زیرساخت نگهداری فایل به‌صورت غیرمتمرکز است که با مفاهیم دفترکل توزیع‌شده نیز سازگاری دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.