راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش‌نیازهای اصلی موفقیت سامانه سککوک چیست؟

یک عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است با شفافیت فرآیند کار سامانه سککوک می‌توان به عملکرد مثبت این سامانه در تأمین مالی بنگاه‌های تولید امیدوار بود.

طرح سککوک، با هدف ایجاد یک اکوسیستم جامع کسب‌وکار دربرگیرنده تعاملات تجاری در زنجیره تامین از تولید و برای کسب‌وکارهای کشور طراحی شده است. این طرح دارای ویژگی‌هایی شامل سادگی عمل و هزینه کم در راستای اجرای سیاست‌های توسعه اقتصادی کشور است.

سید محمد واعظی، عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: «سامانه سککوک به عنوان طرحی که از حدود دو سال قبل کار خود را آغاز کرده، می‌تواند بخشی از گره‌های مالی موجود در عرصه اقتصادی کشور را باز کند و در حوزه‌هایی مانند تأمین مالی، صدور برات الکترونیک یا ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی مؤثر باشد اما عبور از تجربه‌های نه چندان مثبت طرح‌هایی شبیه به این در گذشته و معرفی به فعالان اقتصادی مسائلی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.»

او با اشاره به برخی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دولت‌های نهم و دهم برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، تصریح کرد: «یکی از این طرح‌ها مربوط به گشایش آل سی‌های داخلی بود که با توجه به عدم نظارت دقیق عملاً به فضایی برای سودجویی برخی افراد و دور زدن قوانین منجر شد. از سوی دیگر طرح‌هایی مانند پرداخت پول به افرادی که واحدهای زودبازده راه‌اندازی کنند نیز مطرح شد که به نظر می‌رسد نگاهی کلی به نتایج این طرح‌ها میزان عدم موفقیتشان را نشان می‌دهد.»

این فعال اقتصادی با تاکید بر لزوم درس گرفتن از طرح‌های شکست خورده گذشته، بیان کرد: «اصلی‌ترین موضوعی که به بهبود عملکرد طرح‌هایی مانند سامانه سککوک کمک می‌کند، نظارت دقیق است. از یک سو این نظارت مانع از دور زدن قوانین خواهد شد و از سوی دیگر به فعالان اقتصادی این اطمینان را می‌دهد که فرایندی که آنها بناست در آن سرمایه خود را وارد کنند، قابل اعتماد است.»

واعظی با بیان اینکه شفافیت دیگر نیاز جدی این حوزه به شمار می‌رود، اضافه کرد: «امروز هنوز بسیاری از فعالان اقتصادی به طور دقیق در جریان برنامه‌ریزی‌هایی مانند صدور برات الکترونیک یا دیگر گزینه‌های مطرح شده در این حوزه نیستند و اگر فرایند کار به طور شفاف عرضه شود، می‌توان به عملکرد مثبت این طرح امیدوار بود.»

به گفته او اگر بناست یک ابزار جدید اقتصادی در ایران مطرح شده و کار خود را با جدیت دنبال کند، نحوه عرضه خدمات، چگونگی پیگیری درخواست‌ها و برگزاری همایش‌های مختلف اهمیت بالایی دارد. تنها در این صورت می‌توان انتظار داشت مشکلات اقتصادی که در حوزه‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی با آن رو به رو هستند، کاهش یافته یا راه حلی پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.