راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لزوم اتحاد و هم‌افزایی ماینرها برای احقاق حقوقشان / در دورهمی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در انجمن بلاکچین مطرح شد

جدیدترین دورهمی انجمن بلاکچین ایران، با محوریت ماینینگ برگزار شد. در این برنامه که بسیاری از فعالان حوزه رمزارز کشور در آن حضور داشتند، سخنرانان تاکید داشتند که باید برای حفظ صنعت ماینینگ در کشور، فعالان این حوزه با یکدیگر اتحاد و هم‌افزایی داشته باشند.

 دورهمی انجمن بلاکچین، روز شنبه 22 تیر در هتل ونوس برگزار شد. در این دورهمی، عباس آشتیانی، سهیل نیکزاد، مهدی برزگر و کاوه مشتاق در ارائه‌هایی، درباره میزان مصرف برق کشور و ماینرها، لزوم اتحاد و اطلاع‌رسانی ماینرها در برابر هجمه‌ها و سود و زیان‌های اقتصادی ماینینگ صحبت کردند. در پایان برنامه هم پنلی با حضور عباس آشتیانی، مهدی برزگر، کاوه مشتاق، امیر بیات، امید علوی و سعید خوشبخت برگزار شد.

در ابتدای این دورهمی، محمد شرقی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران ضمن خوش‌آمد به مهمانان، به‌مرور برخی از اتفاقات و موضع‌گیری‌های مهم در زمینه برق ماینرها در هفته‌های اخیر پرداخت. او به بیانیه انجمن بلاکچین درباره خاموش کردن ماینرها در ساعات اوج مصرف برق اشاره کرد و از تقدیر وزارت نیرو از این اقدام خبر داد (+).

همچنین به گفته شرقی، محاسبه و انتشار برق مصرفی ماینرها و اثبات این نکته که سهم ماینرها از برق کشور کمتر از یک درصد است هم در روزهای اخیر، از التهابات و هجمه‌ها درباره استخراج رمزارز کاسته است.

سپهر محمدی، رئیس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران در ادامه برنامه، به‌صورت فهرست‌وار، به اقدامات انجمن بلاکچین در ماه‌های اخیر اشاره کرد.

سپهر محمدی

فعال شدن کمیته‌های شهرهای اصفهان، تبریز، کرمانشاه و کردستان، برگزاری جلساتی با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در مورد ماهیت رمزارزها، تشکیل جلسه با فعالان حوزه برای جمع‌آوری کمک برای سیل‌زدگان، انجام مذاکرات برای برگزاری انتخابات بر بستر بلاکچین و ارتباط و تعامل با کمیسیون فین‌تک سازمان نصر و همچنین اقدامات مختلف در خصوص مسائل و مشکلات اخیر درباره برق ماینرها، از جمله اقدامات انجمن بلاکچین بوده است.

همچنین به گفته محمدی، اساسنامه و اسناد اصلی انجمن بر روی سایت انجمن قرار گرفته است. اطلاعات کلیه کارگروه‌های انجمن هم در سایت قابل‌مشاهده است و کلیه علاقه‌مندان می‌توانند با مشاهده کارگروه‌ها، در صورت تمایل در آنها به عضویت آنها درآمده و در فعالیت‌هایشان مشارکت کنند.

.

همه اعضای جامعه ماینینگ باید در شفاف‌سازی مشارکت کنند

«انجمن بلاکچین می‌تواند نقش مدعی‌العموم را ایفا کند.» عباس آشتیانی، معاون توسعه کسب‌وکار سیتکس، اولین سخنرانی را با این سخن شروع کرد و با اشاره به پتانسیل خوبی که انجمن دارد گفت: «متاسفانه فرایند ثبتی انجمن زمان‌بر شد و فعالیت انجمن دیر شروع شد و متاسفانه یا خوشبختانه با هجمه‌ها علیه استخراج رمزارز همزمان شد.»

عباس آشتیانی

او در ادامه به برگزار پنلی که بهمن پارسال در همایش بانکداری الکترونیک برگزار شد اشاره کرد: «همان‌جا در حضور ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک و … پیش‌بینی کردیم که با شروع فصل گرما با مشکل برق مواجه خواهیم شد. همان اتفاق هم افتاد و هجمه‌های اخیر به‌صورت دومینویی و با وزارت نیرو آغاز شد.»

ببینید: نگاهی به میزگرد با رمزینه‌ها چه کنیم؟ / بلاکچین بهترین بستر برای تبدیل دارایی راکد به دارایی قابل معامله است

او در ادامه بر لزوم اتحاد تمام فعالان صنعت استخراج بیت‌کوین تاکید کرد: «تا وقتی که هیچ وحدت و اتحادی بین فعالان این صنعت وجود نداشته باشد، ماینینگ را با فعالیت‌های مجرمانه هم‌ردیف می‌دانند. باید تمام اعضای این جامعه، اطلاع‌رسانی کنند. سکوت جوابگو نیست.»

او با اشاره به اینکه پیک مصرف برق ایران تا سال 1400 پیش‌بینی شده و تا به حال یک مگاوات هم از این پیش‌بینی بالاتر نرفته‌ایم، گفت: «آمارهایی درباره مصرف برق ماینرها منتشر می‌شود که با هم متناقض هستند. از تاثیر ماینینگ در افزایش هفت‌درصدی پیک مصرف صحبت می‌شود اما از طرف دیگر، طبق آمار یکی از مسئولان، مصرف برق ماینرها 500 مگاوات است که این میزان، 0.8 پیک مصرف برق کشور است.»

آشتیانی به محاسبات انجام‌شده درباره مصرف برق ماینرها با توجه به هش‌ریت شبکه، اشاره کرد و توصیه کرد که انجام اینگونه محاسبات منحصر به انجمن بلاکچین نباشد و کلیه اعضا به محاسبات این‌چنینی و انتشارشان در شبکه‌های مجازی و تبیین افکار عمومی بپردازند.

ببینید: ماینرها چند درصد از برق ایران را مصرف می‌کنند؟ / مسیری که برای تغییر تعرفه برق استخراج بیت‌کوین طی شد

آشتیانی در پایان حرف‌هایش، به پدیده ماینینگ زیرزمینی و تهدیدهای آن از خطر آتش‌سوزی گرفته تا ردیابی بسیار سختش توسط وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: «دور کردن و از دور خارج کردن فعالان این حوزه، جلوی ماینینگ را نمی‌گیرد. در ماینینگ به‌شدت نیاز به فرهنگ‌سازی و هم‌افزایی داریم تا جلوی تهدیدها گرفته شود.»

.

برق مازادی را که در شبکه تلف می‌کنند به ماینرها بدهند

«با هر درجه افزایش دما، مصرف برق کشور، هزار مگاوات افزایش پیدا می‌کند.» کاوه مشتاق در دومین ارائه، با بیان این جمله و مقایسه نمودار پیک مصرف در روزهای مختلف سال ۹۷ و ۹۸ گفت: «به همین خاطر پیک مصرف در بیشتر روزهای سال ۹۷ از سال ۹۸ بیشتر بوده، چون هوا نسبت به روز مشابه‌اش در سال جاری گرم‌تر بوده است. کل مصرف برق ماینینگ کمتر از هزار مگاوات است؛ یعنی کمتر از تاثیر یک درجه افزایش دما.»

او که منبع کلیه آمار درون ارائه‌اش را شرکت مدیریت شبکه برق ایران معرفی کرد، در ادامه به معرفی مفاهیمی نظیر بورس انرژی و سازوکارهای تایین هزینه برق در ایران پرداخت.

کاوه مشتاق

مصرف برق کشور در ساعات روز و فصل‌های مختلف سال متفاوت است. در شبکه برق، تمام تلاش‌هایی که در زمینه تولید و عرضه برق انجام می‌شود برای این است که ظرفیت شبکه برق، از میزان پیک مصرف برق بیشتر باشد. برای مثال وقتی که پیک مصرف برق 58 هزار مگاوات است باید بتوانیم ظرفیت برقی بیش از این عدد داشته باشیم. اگر ظرفیت عرضه برق کمتر از پیک مصرف شد، کشور با خاموشی سراسری (balck out) مواجه می‌شود.

به گفته کاوه مشتاق، ایران در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد و با صرف هزینه‌های هنگفتی که می‌کند، نسبت به بسیاری از کشورها خاموشی سراسری کمتری دارد. اما همین مسئله باعث شده که بعضی از نیروگاه‌های ایران در بسیاری از ساعات روز، به خاطر اینکه نمی‌توان آنها را فقط در ساعات اوج مصرف روشن کرد، مازاد تولید داشته باشند. اینجاست که بحث «ضریب آمادگی نیروگاه» مطرح می‌شود.

او در ادامه به معرفی «ضریب آمادگی نیروگاه» پرداخت و گفت: «بسیاری از نیروگاه‌ها را نمی‌توان شب‌ها خاموش و روزها روشن کرد، پس این نیروگاه‌ها در ساعاتی که به برق آنها نیازی نیست هم مجبور به تولید برق هستند و برق مازاد این نیروگاه‌ها درون شبکه‌ای از مقاومت‌ها، عبور و به گرما تبدیل می‌شود. اما نکته اینجاست که هزینه همین برقِ تلف‌شده را هم شرکت مدیریت شبکه برق با ضریبی به نیروگاه‌ها می‌پردازد. در صورتی که می‌توان این برق مازاد را تلف نکرد و برای ماینینگ استفاده کرد.»

او در ادامه به آمار خرید برق در بورس انرژی اشاره کرد. بر اساس آمار ارائه‌شده، متوسط نرخ برق خریداری‌شده در بورس انرژی در فروردین امسال، 411 و در اردیبهشت 480 ریال به ازای هر کیلووات بوده است. همچنین شرکت‌ها می‌توانند تا 5 مگاوات توان برق از این بورس بخرند که نرخ آن 578 ریال در ساعات کم باری و 678 ریال در ساعات پرباری بوده است.

او در ادامه، به اختلاف فاحش این نرخ‌ها با نرخ صادراتی 7 سنتی مطرح‌شده اشاره کرد و گفت: «یارانه ارائه‌شده برای برق را با نرخ دلار می‌سنجند و برای ماینینگ رقمی را مطرح می‌کنند که اشتباه است. چون فرض می‌کنیم که می‌توانیم انرژی را به کشورهای همسایه صادر کنیم. در حالی که چنین چیزی در عمل رخ نمی‌دهد.»

مشتاق در پایان باز هم به ضریب آمادگی نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «نیروگاه‌ها برق مازاد دارند و تا 75 درصد قیمت برق را برای خرید این برق و مستهلک کردنش در شبکه، می‌پردازیم. می‌توان این برق را صرف ماینینگ و درآمدزایی با آن کرد.»

برای مشاهده فایل ارائه کاوه مشتاق، اینجا را کلیک کنید.

.

سود ماینینگ فقط به خاطر بالا رفتن نرخ بیت‌کوین است!

مهدی برزگر، سخنران بعدی برنامه بود. صحبت‌های او در مخالفت استخراج بیت‌کوین بود و آمارهایش با پرسش‌ها و نظرات مخالف بعضی از حاضران در سالن همراه شد.

برزگر به مقایسه نرخ برق در ایران و کشورهای دیگر و هزینه تمام‌شده هر کیلووات برق، پرداخت و گفت: «در تولید برق مزیت رقابتی نداریم چراکه بهره‌وری ما پایین است، شیوه تولید برقمان جزو روش‌های تولید برق پایین است و تولید برق پاک نداریم.»

مهدی برزگر

او با اشاره به امنیتی بودن نرخ برق، قیمت برق صادراتی را میان 6 تا 12 سنت معرفی کرد.

«سود ماینینگ به خاطر بالاتر رفتن قیمت بیت‌کوین است. کسی که دستگاه ماینینگ خریده، اگر بیت‌کوین می‌خرید بیشتر سود می‌کرد؛ اما حالا که استخراج کرده هم به علت رشد قیمت بیت‌کوین، به میزانی سود کرده است.» برزگر در توضیح این گفته جنجالی گفت: «ماینرها به دلایل مختلف میزان بالا رفتن هش‌ریت شبکه را نمی‌توانند پیش‌بینی کنند. هر چه قیمت بیت‌کوین بالا می‌رود، هش‌ریت بالا می‌رود و سرمایه‌گذارهای بیشتری وارد شبکه می‌شوند. پس هزینه‌های عملیاتی بالا می‌رود.»

او در ادامه میزان سودآوری ماینینگ را با سه نرخ برق 9 سنت، 5 سنت و 1 سنت، بررسی کرد و به این نتیجه رسید که برق 9 و 5 سنتی برای بسیاری از دستگاه‌های ماینر صرفه اقتصادی ندارد. او گفت: «سرمایه‌گذاری روی بسیاری از مدل‌های ماینر با برق بالای 1 سنت، صرفه ندارد. شما در آغاز به میزان 9 بیت‌کوین سرمایه‌گذاری روی استخراج می‌کنید و در پایان 8 بیت‌کوین دارید. اما چون نرخ بیت‌کوین بالا رفته فکر می‌کنید سود کرده‌اید.»

او در ادامه اعطای یارانه به برق ماینینگ، را منجر به این دانست که ماینرها به هزینه سربار اهمیت ندهند و بدون توجه به بازدهی دستگاه‌های ماینر، از آنها استفاده کنند.

«ماینینگ، دارایی نامحسوسی ایجاد نمی‌کند. ده سال هم که در زمینه استخراج بیت‌کوین فعالیت کنید، جایگاهتان از لحاظ دارایی نامحسوس تغییری با امروز نمی‌کند. در حالی که در بسیاری از صنعت‌ها با چند سال فعالیت، دارایی نامحسوس ارزشمندی به دست می‌آورید.» این یکی دیگر از نظرات برزگر بود.

برای دریافت مقاله مهدی برزگر در خصوص جنبه‌های اقتصادی ماینینگ، اینجا را کلیک کنید.

.

اگر به هر روشی در هر جایی نجنگیم، خورده می‌شویم

سهیل نیکزاد، عضو هیات مدیره انجمن بلاکچین، سخنران بعدی بود. او پس از چند توصیه کوتاه، به نمایش دو فیلم پرداخت.

نیکزاد در ابتدای صحبت‌هایش به نگارش مهارت‌های اساسی که یک جِدای بیت‌کوین (مبارز بیت‌کوین) نیاز دارد، اشاره کرد و گفت: «چند توصیه ساده و ابتدایی اما از صمیم قلب دارم. یاد بگیرید والت بیت‌کوین روی سخت‌افزارهای مختلف مثل موبایل، لپ‌تاپ و … نصب کنید و از آن بک‌آپ بگیرید. استفاده از اکسچنج‌ها و معامله با آنها را یاد بگیرید و اگر برنامه‌نویس هستید حداقل یک‌بار یک فرمول بیت‌کوین بالا آورده باشید.»

سهیل نیکزاد

او در ادامه یک کلیپ از شکار ماهی‌های ساردین توسط کوسه‌ها نمایش داد و پس از آن گفت: «ماینرها مثل ماهی‌های ساردین، خوراک لذیذی برای کوسه‌ها هستند. اگر فقط به دنبال فرار باشیم و به هر روش قانونی و هر روش خشن و غیرخشنی در هر جایی که می‌توانیم برای حفظ صنفمان نجنگیم، مثل ساردین‌ها خورده می‌شویم.»

او پس از این صحبت‌ها، سکانسی از نبردهای فیلم گلادیاتور را به نمایش گذاشت.

.

ما هم ایرانی هستیم / نرخ برق با واحد سِنت معنا ندارد

در بخش پایانی دورهمی، پنلی با حضور عباس آشتیانی، مهدی برزگر، کاوه مشتاق، امید علوی، امیر بیات و سعید خوشبخت برگزار شد.

حامد علوی، در این پنل گفت: «محاسبه برق با واحد سنت مثل شوخی است. دلار از معادلات ایران حذف شده و تعیین نرخ به سنت اصلا معنایی ندارد. طبق محاسبات ما، ماینینگ با برق گران‌تر از 300 تومان اصلا صرف ندارد. چراکه ما در ایران، علاوه بر هزینه برق، هزینه‌های مختلفی از جمله هزینه واردات دستگاه‌ها و زیرساخت‌ها با نرخ دلار را داریم.»

او در ادامه به ظهور ماینینگ در خانه‌ها اشاره کرد و گفت: «ما برای سال‌ها، تا به امروز در یک پوسته مخفی فعالیت می‌کردیم و در هیچ رویداد و جمعی دیده نمی‌شدیم. یک روز صرافی‌ها را بستند، یک روز بانک مرکزی پیش‌نویس داد، امروز هم مزرعه‌ها را می‌بندند. اینکه امروز به ما حمله می‌شود به خاطر این است که خودمان مسائل را رسانه‌ای نکردیم. کار جزیره‌ای فایده‌ای ندارد و باید هم در بخش آموزش و اطلاع‌رسانی و هم در بخش کسب‌وکار در کنار هم باشیم. انجمن بلاکچین پتانسیل خوبی در این زمینه دارد.»

آشتیانی در ادامه پنل گفت: «نرخ برق ماینرها به‌زودی ابلاغ می‌شود. این رقم اگر هر رقمی خارج از بخشنامه‌های مصوب پیشین صنعت برق باشد باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود؛ همان‌طور که ارز نیمایی و ارز چند قیمتی فساد ایجاد کرد. با تعیین نرخ متفاوت برای برق ماینرها، حق ما از ایرانی بودن و انرژی خیز بودن کشورمان نادیده گرفته می‌شود و با گرفتن مزیت رقابتی، سرمایه‌گذار، سرمایه‌اش را به کشورهای همسایه منتقل می‌کند.»

او همچنین نرخ برق صادراتی را خیالی دانست که هیچگاه با آن صادراتی انجام نخواهد شد و گفت: «36 درصد پیک مصرف برق کشور متعلق به صنعت است و 45 درصد از این 36 درصد، برای فولاد و آلومینیوم است. اما درباره مصرف برق استخراج بیت‌کوین و نقش آن در مشکلات برق مبالغه می‌شود.»

سعید خوشبخت دیگر پنلیست برنامه، تعیین نرخ برای استخراج بیت‌کوین را یک دستاورد دانست و در صحبت‌هایی که کمتر جنبه رسمی داشت گفت: «وزارت نیرو یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های کشور است. این وزارتخانه 30 هزار میلیارد بدهی دارد و طلبکارها توان گرفتن بدهی خود را از آن ندارند. با این حال ماینرها توانسته‌اند این وزارت خانه را به جایی برسانند که مجبور شود برای خودش قیمت بگذارد. 7 سنت که چیزی نیست؛ کل وزارتخانه‌تان چند؟»

ادامه پنل، به بحث‌ها، سوالات و گفت‌وگو‌های مهمانان مختلف درون سالن گذشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.