راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

باز شدن پای شرکت‌های فناوری به بازار کار / چگونه عقب نمانیم؟

تغییرات در دنیای فناوری آن‌قدر سریع است که مردم از آن جا می‌مانند. وقتی بیشتر شغل‌های فعلی در خطر انقراض هستند، چطور مردم باید با این سرعت آموزش ببینند تا بتوانند در موقعیت‌های شغلی جدید حاصل از فناوری و بازار کار نوین کار کنند؟

ماهنامه عصر تراکنش / در شانزدهم ژانویه سال جاری، دوره‌ای عجیب در پلتفرم آنلاین شرکت فناوری آموزشی انتفاعی کورسرا برگزار شد که عنوان نامعمولی برای آن برگزیده شده بود؛ گواهینامه حرفه‌ای پشتیبانی فناوری اطلاعات گوگل!

گواهی عجیبی که به دانشجویان وعده داده بود مبتدیان شرکت‌کننده را طی هشت الی دوازده ماه به سطح ورودی مشاغل می‌رساند. به محض اعلام این خبر، طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان که به‌دنبال کسب تخصص و به تبع آن اشتغال بودند، به سمت پلتفرم آموزشی آنلاین کورسرا سرازیر شدند. افرادی که قریب به نیمی از آنها حتی فاقد مدرک تحصیلی دانشگاهی بودند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کورسرا

کورسرا، یکی از معتبرترین شرکت‌های فناوری آموزشی انتفاعی است که در مانتین ویو کالیفرنیا استقرار یافته است. این شرکت، رسالت خود را ارائه خدمات آموزشی به کلیه محصلان از همه جای دنیا و فارغ از رنگ پوست یا ملیت آنها عنوان کرده و قصد دارد با آموزش کارجویان، آنها را راهی بازار کار دیجیتال کند. بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا نیز در بستر اینترنت با این پلتفرم همکاری می‌کنند و بخش عمده‌ای از آموزش‌ها، از طریق اساتید برجسته‌ای صورت می‌پذیرند که در دانشگاه‌های مطرح جهان فعالیت دارند. یکی از مزیت‌های مهم پلتفرم کورسرا، تعاملی‌بودن آن است. به این معنی که دانشجویان می‌توانند با اساتید خود از هر جای دنیا ارتباط برقرار کرده و سوالات، مشکلات و نظرات خود را با آنها در میان بگذارند.

[/mks_pullquote]

ماه فوریه، زمان اعلام دومین دوره آموزشی جذاب کورسرا بود. بیش از 18 هزار نفر در این برنامه ثبت‌نام کرده بودند که به ازای هر ماه آموزش، مبلغ 49 دلار هزینه دریافت می‌کرد و این در حالی است که تنها 160 نفر از این تعداد توانستند دوره را تکمیل کنند.

ناتالی ون کلیف کلونی، سرپرست محصولات این شرکت در مورد گواهینامه فناوری اطلاعات گوگل اذعان می‌کند: «حتی زمانی که آن را پایه‌ریزی کردیم و زمانی که چیزی به راه‌اندازی کامل آن باقی نمانده بود، هنوز هم از اینکه موفق خواهیم شد یا نه، مطمئن نبودیم».

دو ماه بعد، شش دوره دیگر نیز نیاز بود تا افراد ثبت‌نام‌شده بتوانند گواهی مورد نظر را دریافت کنند. ثبت نام يك‌هزار کاربر در روز، آمار خیره‌کننده‌ای بود که این دوره‌ها از خود بر جای گذاشتند. دلیل این استقبال عمومی بی‌سابقه، فراتر از ارائه گواهینامه، نام دهان‌پرکن گوگل بود. پس از اتمام دوره‌ها، افراد تازه‌کاری که مهارت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات را کسب کرده بودند، این فرصت را می‌یافتند تا رزومه خود را به جای بانک آمریکا، والمارت یا خود گوگل، مستقیما برای کارفرمایان ارسال کنند.

جف مگیونکلدا، مدیرعامل کورسرا اذعان می‌کند که پیش از این طرح، پلتفرم کورسرا هرگز میزبان چنین برنامه‌ای نبوده و عموما روی پروژه‌هایی همچون برنامه‌ریزی، کسب‌وکار و کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی کار ‌کرده بود.

 اما مگیونکلدا و کارمندانش عطش افراد برای اشتغال در حیطه‌های مبتنی بر فناوری را درک کرده و مدت‌ها قبل‌تر روی این امر کار کرده بودند.

او می‌گوید: «اغلب مردم می‌گویند که به‌خوبی می‌دانیم بسیاری از شغل‌های امروزی در رایانه و فناوری‌ها انباشته شده‌اند و اگر ما را به سمت چنین شغل‌هایی راهنمایی کنند، حتما استقبال می‌کنیم. مشکل اینجاست که نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم».

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

جف مگیونکلدا

جف مگیونکلدا، مدیرعامل کورسرا است که خودش در رشته ام‌بی‌ای در دانشگاه استنفورد درس خوانده است. او چند سالی را در بخش‌های مالی کار کرد و سال 2017 مدیرعامل کورسرا شد.

[/mks_pullquote]

بلایی که فناوری بر سر شغل‌ها آورده است

شغل‌ها به شکلی رادیکالی در حال تغییر و تحول هستند و بخش عمده‌ای از سوخت مورد نیاز برای این تحولات نیز از طریق شرکت‌های فناوری تامین می‌شود که به‌طور فزاینده‌ای در حال بلعیدن اقتصاد جهان هستند.

گزارش اخیری که توسط مکنزی انجام و منتشر شده، نشان می‌دهد که قریب به نیمی از شغل‌هایی که در حال حاضر وجود دارند را می‌توان با تکیه بر فناوری‌های موجود فعلی اتوماسیون کرد. ضمن اینکه تخمین زده می‌شود تا سال 2030 میلادی، بین 75 الی 375 میلیون نیروی کار در جست‌وجوی شغل‌هایی جدید خواهند بود؛ چراکه اتوماسیون، پست‌های قبلی آنها را به ماشین‌ها، هوش مصنوعی و غیره داده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مکنزی

مکنزی، بزرگ‌ترین شرکت مشاوره مدیریت در سطح جهان است که سال 1926 میلادی توسط جیمز مکنزی تاسیس شد. مکنزی بخش عمده‌ای از شرکت‌های مطرح جهان (چیزی حدود 80 درصد از آنها)، دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی را در لیست پشتیبانی خود دارد و قادر است بر اساس تحلیل‌های کمی و کیفی خود، عملکرد سازمان‌ها و تصمیمات مدیریتی اتخاذشده در آنها را ارزیابی کرده و طبق آن مشاوره ارائه کند. شبکه کارکنان سابق مکنزی، یکی از ابعاد خارق‌العاده این شرکت است و دلیل این امر نیز تاثیر این افراد در بازار کار و حیطه فناوری است. بسیاری از مدیران و کارآفرینان فعلی صنعت خدمات مالی و برخی از صنایع دیگر، سابق بر این عضو مکنزی بوده‌اند و همین موضوع نیز حساسیت و اهمیت این شرکت را بیش از پیش عیان می‌سازد. در حال حاضر، مکنزی بیش از 127 دفتر در اقصی نقاط جهان دارد.

[/mks_pullquote]

بدیهی است که حجم قابل توجهی از این نیروی کار رانده‌شده نیز نیازمند آموزش مجدد خواهند بود که به‌نوبه خود، یک چالش بزرگ است. بر اساس آماری که از سوی شرکت تحقیقاتی بازار کار برنینگ گلس منتشر شده، در حال حاضر، بالغ بر 150 هزار شغل آماده مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایالات متحده آمریکا وجود دارد. با آموزش مناسب می‌توان حجم قابل توجهی از نیروی کار را که از پیشرفت و رونق فناوری خسته و عاصی شده‌اند، به سمت موقعیت‌هایی سوق داد. موقعیت‌هایی که می‌توانند جای پای آنها در اقتصاد مدام در حال تحول و پویای دنیای امروز را محکم کند.

اما منظور از تعلیم یا به عبارت بهتر بازتعلیم چیست؟ بخش قابل توجهی از پاسخ این سوال، شرکت‌های بزرگ و بنامی را دربر می‌گیرد که در مظان اتهام قرار دارند. شرکت‌هایی که انگشت بسیاری از افراد جهان در زمینه تاثیرگذاری منفی روی دموکراسی، استقلال عمومی و طرز فکر کودکان به سمت آنها نشانه رفته و نارضایتی‌های زیادی را از خود بر جای گذاشته‌اند.

شرکت‌هایی همچون اپل، گوگل و امثال آنها، تاثیر بسزایی در روندهای اقتصادی جهان دارند و از آنجا که رویکردهای اشتباه آنها می‌تواند بدنامی و بی‌اعتباری سنگینی برایشان در پی داشته باشد، به‌دنبال فرصتی هستند تا حسن‌نیت خود را ثابت کنند.

مثال بارزی از این دست بدنامی‌ها، تحمیل جریمه 2.4 میلیارد یورویی گوگل توسط اتحادیه اروپا آن هم به‌دلیل دستکاری در نتایج جست‌وجو هنگام شاپینگ بوده که سروصدای زیادی نیز به پا کرد. به‌دنبال این اتفاق، فریادهای آنتی‌تراست از هر دو سوی آتلانتیک شدت گرفت و گوگل به ناچار مجبور شد برای به دست آوردن اعتبار گذشته دست به کار شود.

به نظر می‌رسد چرخش مثبت این شرکت و هم‌قطاران نظیر آن به سمت اشتغال‌زایی، نتیجه همین رویکرد هم‌ستیزگرانه باشد؛ تاثیرگذاری روی بازار کار!

تلاش بزرگان فناوری در آموزش

اقدام فیس‌بوک برای برگزاری برخی دوره‌های فنی دیجیتال، از جمله دوره‌‌ای که با همکاری یکی از مدارس برنامه‌نویسی میشیگان در پاییز سال گذشته راه‌اندازی شد، مثال بارزی است که می‌تواند موید حرکت شرکت‌های بنام به سمت اشتغال‌زایی و بازار کار باشد.

کامیونیتی بوست، یکی دیگر از تورهای آموزشی مهم بوده که در 26 مارس سال گذشته در سنت لوئیس راه‌اندازی شده و بخشی از پروژه‌های گسترده‌ای است که شریل سندبرگ در فیس‌بوک از سر گرفته است؛ تلاشی که پوشش‌دهی بالغ بر 2.5 میلیون دانشجو و کارجو را تا پایان سال جاری در دستور کار خود قرار داده و به نظر می‌رسد که بتواند در آینده‌ای نه‌چندان دور، بخش عمده‌ای از نیروی کار مجرب و مورد نیاز فیس‌بوک و سایر شرکت‌های دیجیتال را تامین کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کامیونیتی بوست و آموزش 2.5 میلیون دانشجو در سال

کامیونیتی بوست، یکی دیگر از تورهای آموزشی مهم بوده که در 26 مارس سال گذشته در سنت لوئیس راه‌اندازی شده و بخشی از پروژه‌های گسترده‌ای است که شریل سندبرگ در فیس‌بوک از سر گرفته است؛ تلاشی که پوشش‌دهی بالغ بر 2.5 میلیون دانشجو و کارجو را تا پایان سال جاری در دستور کار خود قرار داده و به نظر می‌رسد که بتواند در آینده‌ای نه‌چندان دور، بخش عمده‌ای از نیروی کار مجرب و مورد نیاز فیس‌بوک و سایر شرکت‌های دیجیتال را تامین کند.

[/mks_pullquote]

مایکروسافت نیز میلیون‌ها دلار روی یک موسسه غیرانتفاعی در کلرادو با عنوان اسکیل‌فول سرمایه‌گذاری کرده که قصد دارد مردم را به شغل‌هایی در حیطه فناوری اطلاعات، تولید حرفه‌ای و بهداشت و درمان متصل کند.

البته، رویکرد آمازون اندکی متفاوت بوده است؛ این شرکت با اختصاص 95 درصد از هزینه‌های آموزش کاربران درون‌سازمانی خود به نیروهای مشتاق خارج از شرکت، فرصتی خارق‌العاده در اختیار علاقه‌مندان به فناوری‌های دیجیتال و شغل‌های مدرن قرار داده است.

همان‌طور که جف مگیونکلدا نیز اشاره می‌کند، آینده اشتغال و آینده تحصیل در حال همگرایی است. با این حال، تاکنون تلاش‌های چندانی در حیطه تعلیم و تربیت نیروی کار صورت نگرفته و پای صنعت جهان، با وجود تمام پیشرفت‌هایی که تاکنون حاصل شده، از این بابت لنگ می‌زند. به همین دلیل نیز موفقیت چنین برنامه‌های آموزشی مستلزم این است که این پروژه‌ها، به قدری جامع و مدون باشند که بتوانند خلاء تاریخی به‌‌وجودآمده طی دوران سابق را نیز جبران کنند.

بسیاری از برنامه‌های آموزشی، با وجود تلاش‌های فراوان ناکام مانده‌اند و اکنون، توجه و اهتمام جدی‌تری برای پیشبرد اهداف آموزشی و به تبع آن کارآفرینی و اشتغال‌زایی نیاز است. دولت فدرال میلیاردها دلار پول پای پروژه‌های پشتیبانی شغلی می‌ریزد و این در حالی است که اغلب این پروژه‌ها، فاقد مدل‌هایی قابل ضمانت و قابل اطمینان برای موفقیت هستند؛ مدل‌هایی که موفقیت آنها مهم‌ترین محرک برنامه‌های آموزشی و اشتغال‌زایی در دنیای مدرن امروز است و بی‌کفایتی‌شان، چه برای دولت‌ها، چه برای کسب‌وکارها و چه برای نیروی کار پایین‌دست گران تمام می‌شود.

ماریا فلین،‌ مدیرعامل موسسه غیرانتفاعی اشتغال برای آینده در همین راستا می‌گوید: «برای چندین دهه روی آموزش افرادی کار می‌کنیم که مشخص نیست پس از اتمام این آموزش‌ها، چه کسانی قرار است آنها را استخدام کنند! به‌عنوان یک ملت، کار بزرگی انجام نداده‌ایم؛ اگر نفهمیده باشیم که چه فرصت‌هایی پیش روی آنهاست و اگر نفهمیده باشیم که چطور می‌توانند به این فرصت‌ها جامه عمل بپوشانند و در مسیر رشد اقتصادی باقی بمانند».

نیروی کار سرگردان

به لحاظ تاریخی، بهترین و موفق‌ترین دوره‌های آموزشی دوره‌هایی بوده‌اند که توسط خود شرکت‌ها و برای آموزش نیروهای کار تازه استخدام‌شده‌ای صورت گرفته‌اند که تا حدودی موقعیت شغلی و به اصطلاح پست آنها مشخص بوده است؛ آموزش‌هایی که با در نظر گرفتن مقتضیات موقعیت شغلی مورد نظر انجام شده‌اند و پس از اتمام دوره نیز کارآموزان بدون هیچ معطلی و نگرانی وارد فاز اشتغال شده‌اند.

میشل ویز، معاون ارشد موسسه غیرانتفاعی مبتنی بر اشتغال استاردا اجوکیشن نتورک معتقد است که چنین روندی در دنیای مدرن امروز به‌ندرت اتفاق می‌افتد. وی ضمن اشاره به اهمیت تخصص در دنیای فناور امروز و نقش سرعت در این دنیای مدرن تصریح می‌کند: «کارآفرینان و کارفرمایان امروز به‌دنبال نیروی کاری با تجربه تمام و کمال هستند تا بتواند از همان روز اول کار خود را شروع کند».

دوره گواهینامه فناوری اطلاعات گوگل پروژه نوآورانه‌ای است که به علاقه‌مندان و کارجویان گوی و میدان را نشان می‌دهد. با وجود اینکه شرکت‌کنندگان در این دوره کلیه هزینه‌های خود را از جیب شخصی پرداخت می‌کنند و جز برخی مساعدت‌های شرکت گوگل باقی صورت‌حساب‌ها به عهده خود افراد است، اما این امکان را می‌یابند تا تلاش خود را برای ساختن شغلی بهتر، زندگی بهتر و دنیایی بهتر امتحان کنند؛ دوره‌ای که با حسن‌نیت تمام قصد دارد افراد محروم از مزایای اجتماعی یا حتی اقتصادی را با فناوری اطلاعات آشنا ساخته و زمینه‌ساز اشتغال آنها در آینده‌ای نه‌چندان دور باشد.

بدیهی است که برای بسیاری از علاقه‌مندان شرکت‌کننده در این دوره‌ها، استخدام در بخش فناوری اطلاعات شرکت بزرگی همچون گوگل بیشتر به یک رویا می‌ماند تا واقعیت و تحقق این رویا، چه برای کارجویان و چه برای گوگل و آوازه جهانی آن موثر واقع خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به کمبود نیروی کار متخصص در برخی از پست‌های گوگل، کارجویان انگیزه و اعتماد بالایی نسبت به اتمام دوره‌ها دارند. البته، نمی‌توان تعهد گوگل و سایر شرکت‌ها برای استخدام نیروهای آموزش‌دیده طی این دوره‌ها را نیز در انگیزه کارجویان برای ادامه مسیر دست‌کم گرفت.

یک جواهر واقعی

مثال امتحان‌شده بارز دیگری که می‌توان مطرح کرد، یک موسسه غیرانتفاعی تحت عنوان پر اسکولاس است که به زنان و رنگین‌پوستان کمک می‌کند تا در خلال شرکت در کلاس‌های حضوری رایگان این موسسه، برخی مهارت‌های فناوری اطلاعات را کسب کرده و برای ورود به بازار کار دیجیتال آماده شوند. یکی از نکات مورد توجه در مورد برنامه‌های این موسسه، همکاری تنگاتنگ سازمان با تعداد قابل توجهی از کارفرمایان و کارآفرینان زبده و بنام است که تاثیر بسزایی در روند آموزش و انگیزه کارجویان دارد و آینده کاری آنها را نیز تا حد قابل قبولی تضمین می‌کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

پر اسکولاس و آموزش رایگان

پر اسکولاس یک موسسه غیرانتفاعی است که به زنان و رنگین‌پوستان کمک می‌کند تا در خلال شرکت در کلاس‌های حضوری رایگان این موسسه برخی مهارت‌های فناوری اطلاعات را کسب کرده و برای ورود به بازار کار دیجیتال آماده شوند. یکی از نکات مورد توجه در مورد برنامه‌های این موسسه، همکاری تنگاتنگ سازمان با تعداد قابل توجهی از کارفرمایان و کارآفرینان زبده و بنام است که تاثیر بسزایی در روند آموزش و انگیزه کارجویان دارد و آینده کاری آنها را نیز تا حد قابل قبولی تضمین می‌کند. یکی از افتخارات بزرگ گروه پر اسکولاس این است که ادعا می‌کند تاکنون 80 درصد از کارجویانش استخدام شده‌اند.

[/mks_pullquote]

بدیهی است که با داشتن اعتماد نسبت به وجود موقعیت شغلی و تعهد کارفرمایان، کارجویان با امید و علاقه به‌‌مراتب بیشتری در این قبیل دوره‌ها شرکت کرده و شانس خود را برای داشتن شغلی مدرن و خوش‌آتیه می‌آزمایند.

یکی از افتخارات بزرگ گروه پر اسکولاس این است که ادعا می‌کند تاکنون 80 درصد از کارجویانش استخدام شده‌اند؛ آماری که با توجه به حجم هفت هزار نفری کارجویان و دانشجویان این موسسه، رقمی قابل توجه در بازار کار دیجیتال است.

طی آزمونی که به‌صورت تصادفی از تعدادی از کارجویان این برنامه به عمل آمده، مشخص شده که برنامه پر اسکولاس توانسته حقوق ماهیانه کارکنان استخدامی را چیزی در حدود متوسط 27 درصد افزایش دهد. حتی در مورد کارجویانی نیز که امکان افزایش حقوق بلافاصله پس از اتمام دوره‌ها و فارغ‌التحصیلی وجود نداشته است، پتانسیل رشد در حیطه کاری موجود و به‌دست‌آوردن سایر پست‌های بالاتر به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.

بلیرد هیلیارد که تابستان سال گذشته توانست دوره 14هفته‌ای خود را در این موسسه به اتمام برساند، تعریف می‌کند که تا قبل از برگزاری دوره‌های آموزشی فناوری اطلاعات پر اسکولاس، تنها یک متخصص پایین‌دست و معمولی آی‌تی در شرکت خرده‌فروشی دی‌اس‌دابلیو بود که از تبحر و علم فناوری اطلاعات اندکی نیز برخوردار بود، اما پس از برگزاری دوره‌ها و شرکت در آنها، اکنون به جایگاهی رسیده که می‌تواند به‌سهولت پله‌های ترقی را طی کرده و پست بهتری در شرکت را از آن خود کند.

هری هولزر، استاد سیاست عمومی دانشگاه جورج‌تاون می‌گوید: «پر اسکولاس بهترین است؛ این موسسه یک جواهر واقعی است. آنچه ما نمی‌دانیم این است که چطور می‌توان آن را در مقیاس بیشتری توسعه بخشید».

با این حال، مبحث هزینه‌های چنین دوره‌هایی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. دوره‌هایی که توسط پر اسکولاس برگزار می‌شوند بسیار گران‌قیمت هستند و به‌طور متوسط چیزی بین 6500 الی 8500 دلار هزینه به کارجویان تحمیل می‌کنند.

البته، این موضوع تنها در مورد پر اسکولاس صدق نمی‌کند و این رقم‌ها، در کلیه موسسات غیرانتفاعی به همین اندازه کلان هستند. بریگت گری، معاون اجرایی پر اسکولاس در این‌باره اذعان می‌کند که موسسه، در حال حاضر روی برنامه‌هایی کار می‌کند که برای برخی تخصص‌های حرفه‌ای، آن هم برای کارفرمایانی مشخص کار می‌کند.

به‌عنوان مثال، شرکت چندملیتی کوگنیزانت، یکی از شرکت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات موفقی است که سال‌هاست با اعتماد به کارکنان هندی و اتباع خارجی دارنده ویزای H1B فعالیت می‌کند.

این شرکت، سال گذشته برای اینکه بتواند نیروی کار مورد نیاز سیستم خود را تامین کرده و از تجربه و مهارت آنها نیز اطمینان حاصل کند، با موسسه پر اسکولاس قراردادی انعقاد کرد که این موسسه را وادار می‌ساخت تعداد 650 کارجوی علاقه‌مند به فناوری اطلاعات را جذب کرده و آموزش دهد.

کارجویانی که دقیقا منطبق بر نیازهای حرفه‌ای این شرکت آموزش داده‌ می‌شدند و در نهایت، 400 نفر از این 650 نفر به استخدام کوگنیزانت درمی‌آمدند. البته، لازم نیست در مورد سرنوشت 250 نفر جامانده از قافله چندان نگران باشید! پر اسکولاس این افراد را نیز در سایر برنامه‌های خود با سایر شرکت‌ها گنجانده و آنها را به سمت بازار کار روانه خواهد کرد.

در ایالت اوهایو نیز شرکت آی‌بی‌ام با پر اسکولاس همکاری می‌کند؛ شرکتی که پس از بازنشسته‌شدن بخش قابل توجهی از کارکنانش، تصمیم به اتوماسیون زیرساخت‌ها و فرایندهای خود گرفته و قصد دارد با کمک پر اسکولاس، فصل جدیدی از کارآفرینی و اشتغال‌زایی را آغاز کند.

گری تعریف می‌کند که یکی از کارفرمایان شرکت با من تماس گرفت و در مورد چرایی و چگونگی تعلیم کاربران در حیطه اتوماسیون فرایندهای سازمانی پرس‌وجو کرد. او می‌خواست بداند که آیا می‌توان کارگران را آموزش داد تا با استفاده از نرم‌افزارها، این سازمان را به‌صورت اتوماتیک کنترل کنند یا خير؟

در پاسخ به این سوال کاملا هیجان‌زده گفتم: «آه! باشه! چی می‌شه؟ خب من آنلاین می‌شم، در این مورد تحقیق می‌کنم و فکر می‌کنم، وقتی فکرش رو می‌کنم که چه کسب‌وکارهایی می‌توانند از این طرح استفاده کنن، شگفت‌زده می‌شوم» و در نهایت تصمیم گرفتیم تا در کنار هم این دوره‌ها را برگزار کنیم.

گری می‌گوید: «اگر به چالاکی که اکنون هستیم، نبودیم و برنامه‌های آموزشی خود را صرفا بر مبنای نیاز و تقاضای بازار طراحی و ارائه می‌کردیم، بعید می‌دانم می‌توانستیم به ‌اندازه‌ای که اکنون هستیم، موثر واقع شویم.»

به عقیده وی، فناوری اطلاعات این پتانسیل را دارد تا کارجویان را به دنیای متصل و اتومات مدرن امروز نزدیک‌تر کند و این در حالی است که سعی می‌کند روی امنیت سایبری نیز تمرکز ویژه‌ای داشته باشد. طبق برآوردهای شرکت تحقیقاتی سایبرسکوریتی ونچرز، تا سال 2021 میلادی، بالغ بر 3.5 میلیون موقعیت شغلی جدید ديگر نیز در این حیطه باز خواهد شد که در انتظار افرادی است که جویای کار هستند و باکی از تلاش برای یادگیری ندارند.

متخصصان کار و فناوری پیش‌بینی می‌کنند که حتی همین دوره‌‌های آموزشی نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور ناکافی خواهند بود. نمی‌توان دوره‌ای را برگزار کرد که به‌اصطلاح، نام دوره‌ای مادام‌العمر را به خود بگیرد و بتواند کارکنان و کارمندان را برای تمام سال‌های خدمت‌شان بیمه کند.

بدیهی است که کارجویان و محصلان کورسرا، دیری نخواهد پایید که برای برخی آموزش‌های دیگر نیز به ساير دوره‌های این موسسه و موسسات هم‌نوع آن نیاز پیدا خواهند کرد.

دنیای امروز، مدام در حال تغییر و تحول است و سرعت رشد فناوری، آن‌قدر بالاست که نمی‌توان با تکیه بر دانسته‌های دیروز، امروز را با موفقیت پشت سر گذاشت.

در هر صورت، اشتغال لازمه حیات بشریت در زمان حال است و تخصص، لازمه این اشتغال؛ و تنها چیزی که می‌تواند این تخصص و مهارت را در وجود ما بیدار و نهادینه کند، آموزش است؛ چه پای شرکت‌ها و غول‌های فناوری در میان باشد، چه نباشد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.