راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رمزارز با ثبات تتر / تتر بر بستر اُمنی یا تتر ERC-20؟

سیدعلی رادمنش، مدیرعامل اکسچنج رمزینکس / چند روز پیش خبر تعلیق برداشت تتر بر پایه اُمنی (Omni) در اکسچنج Binance منتشر شد. به همین بهانه در ادامه به بررسی ارزهای باثبات و به صورت خاص ارز باثبات تتر پرداخته می‌شود و تفاوت‌های تتر در بسترهای مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ارزهای با ثبات، ضرورتی در دنیای رمزارزها

بسیاری از افراد با هدف کسب سود از نوسانات بازار ارزهای رمزنگاری شده در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند. شاید بتوان بازار ارزهای‌ رمزنگاری شده را یکی از پرنوسان ترین بازارهای مالی در دنیا دانست. قاعدتا در این بازار پرنوسان و خصوصا در هنگام کاهش قیمت ارزها افراد تمایل دارند که رمزارزهای خود را به ارزی با قیمت ثابت تبدیل کند.

در این شرایط انتخاب اول برای این افراد تبدیل ارزهای رمزنگاری شده به پول‌های رایج سنتی است؛ اما در تبدیل ارزهای رمزنگاری شده به پول‌های سنتی مشکلات متعددی وجود دارد. به عنوان مثال هزینه‌های تبدیل به پول‌های سنتی نسبتا زیاد است و یا اینکه اکسچنج ها و صرافی‌های رمزارز همچنان در تعامل با بانک‌های سنتی مشکلات متعددی دارند و ترجیح می‌دهند که از طریق پول‌های رایج سنتی به مشتریان خود سرویسی ارائه ندهند.

از سوی دیگر ماهیت پرنوسان ارزهای رمزنگاری شده ممکن است استفاده از آنها را در بسیاری از زمینه‌های مالی و یا در کاربردهای روزمره دشوار کند. لذا با توجه به وجود چنین مسائلی استفاده از ارزهای باثبات اهمیت پیدا می‌کند.
یک مدل از ارزهای رمزنگاری شده ارزهای هم ارز به دارایی است که ارزش آن‌ها دقیقا برابر مقدار مشخصی از یک دارایی در دنیای حقیقی است و در واقع با پشتوانه آن دارایی انتشار یافته‌اند.

به عنوان مثال ارز رمزنگاری شده onegram دقیقا به پشتوانه یک گرم طلا با ویژگی‌های معین منتشر می‌شود. در حقیقت با استفاده از بستر فناوری زنجیره بلوکی می‌توان انتقال و ردیابی این ارزها را تسهیل، تسریع و شفاف کرد، اما همچنان می‌بایست به واسطه یک نهاد مرکزی پشتوانه‌ای برای این ارزها ذحیره شود.

ارزهای باثبات یک نوع از ارزهای هم ارز به دارایی‌اند که در حقیقت هم ارز یک پول رایج سنتی هستند. به عنوان مثال هر ارز باثبات دلار تتر معادل یک دلار آمریکا است یا به بیان دیگر ادعا می‌شود که به ازای هر دلار تتر یک دلار آمریکا ذخیره می‌شود.

تاکنون بیش از 57 ارز باثبات بر اساس الگوهای مختلف و با روش‌های متنوع منتشر شده است، بر اساس مطلب منتشر شده در سایت بلاکچین می‌توان ارزهای باثبات مختلف را بر اساس دو نوع اصلی با وثیقه و یا الگوریتمی تقسیم کرد. توضیح تفصیلی در رابطه با انواع این ارزهای باثبات خارج از حوصله این مقاله می‌باشد اما به صورت اجمالی در شکل یک این تقسیم‌بندی نمایش داده شده است.

در شکل دو براساس اطلاعات منتشر شده در سایت coincodex برخی از ارزهای باثبات معروف بررسی شده‌اند. همانطور که در شکل دو مشاهده می‌شود حجم بازار ارز رمزنگاری شده تتر نسبت به سایر ارزهای باثبات بسیار بیشتر است.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارزهای باثبات عبارتند از:

  • ارزش تقریبا ثابت نسبت به پول سنتی هم ارز: ارزش این ارزها نسبتا به ارز پایه نوسان چندانی ندارد.
  • امنیت: با توجه به انتقال و نگهداری این ارزها بر بستر بلاکچین از تمامی مزایای امنیتی این فناوری بهره می‌برند.
  • غیرمتمرکز بودن: با توجه به ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاکچین، این ارزها نیز مزایای عدم تمرکز اعم از سهولت انتقال و ناشناس بودن را دارند.

.

تتر؛ ارزی با ثبات در بسترهای مختلف

در اواسط سال ۲۰۱۴ نسخه اولیه یک ارز رمزنگاری شده با ثبات با عنوان Real coin (سکه واقعی) منتشر شد و پس از گذشت پنج ماه به نام تتر تغییر یافت. در ابتدا با استفاده از پروتکل مسترکوین (Mastercoin) توکن تتر بر روی بلاکچین بیت‌کوین و در لایه اُمنی انتقال پیدا می‌کرد.

استفاده از تتر در اکسچنج Bitfinex به سرعت محبوبیت این ارز را افزایش داد و حجم بازار زیادی برای آن فراهم کرد. در سپتامبر سال 2017 شرکت تتر اعلام کرد که امکان انتقال تتر بر بستر بلاکچین اتریوم در قالب یک توکن ERC-20 را نیز فراهم کرده همچنین در اوایل سال 2019 اعلام شد که امکان انتقال تتر در بستر بلاکچین ترون نیز فراهم شده است.

تتر در حقیقت یک توکن است که می‌تواند بر بستر بلاکچین های مختلف انتشار پیدا کند. نکته مهم در مورد این ارز با ثبات میزان انتشار این ارز در تمامی بلاکچین‌ها و ذخیره بانکی (دلار پشتوانه) آن است. در حقیقت از لحاظ مالی اهمیتی ندارد که تتر بر روی چه بلاکچینی منتشر می‌شود بلکه صرفا می‌بایست شرکت تتر متناسب با ذخیره بانکی‌اش اقدام به انتشار توکن کرده باشد. طبق ادعای شرکت تتر امکان انتقال تتر بر روی شبکه lightning و یا لایه اُمنی بلاکچین Litecoin نیز فراهم خواهد شد.

در این میان انتقال تتر بر روی بستر اتریوم محبوبیت بیشتری نسبت به اُمنی داراست. برخی از دلایل این محبوبیت عبارتند از:

  • هزینه انتقال پایین: هزینه انتقال هر تتر در بستر بلاکچین اتریوم نسبت به لایه اُمنی بسیار کمتر است.
  • سرعت انتقال بالاتر: سرعت تأیید تراکنش‌ها و تشکیل بلوک در بلاکچین بیت‌کوین بسیار بیشتر از بلاکچین بیت‌کوین است. تأیید یک تراکنش در بلاکچین اتریوم حدود ۱۵ تا ۳۰ ثانیه زمان می‌برد در حالی‌که در نقطه مقابل تأیید تراکنش در بلاکچین بیت‌کوین عمدتا بیش از ۱۰ دقیقه زمان خواهد برد.
  •  امکان استفاده در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز: با توجه به انتشار تتر بر بستر اتریوم امکان استفاده از آن در برنامه‌های غیرمتمرکز که از قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می‌کنند نیز بیشتر خواهد شد.


در شکل سه وضعیت فعلی تترهای موجود در بسترهای مختلف بر اساس اعلام سایت تترنمایش داده شده است؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به تصمیم اکسچنج بایننس و برخی از اکسچنج های دیگر در مورد انتقال از تتر بر پایه اُمنی به تتر ERC-20 و مزایای تتر بر بستر اتریوم (سرعت انتقال تتر و همچنین کارمزد پائین شبکه) به مرور حجم بازار تتر اتریوم غلبه پیدا کند.

همچنین با توجه به استفاده اغلب ایرانیان از اکسچنج بایننس به نظر می‌رسد در کوتاه مدت استفاده از تتر اُمنی در ایران بسیار کاهش خواهد یافت؛ بدین منظور اکسچنج ایرانی رمزینکس با توجه به تغییرات ذکر شده در اکسچنج های بین المللی، بازار دلاری (معاملات  رمزارز بر پایه دلار تتر) را از تتر اُمنی به تتر اتریوم تغییر داده است.
از آنجا که قطعا در ایران افرادی هستند که هنوز با تتر امنی کار می‌کنند، اکسچنج رمزینکس در ایران در نظر دارد جهت تسهیل بازار جفت ارز تتر اتریوم به تتر امنی را راه‌اندازی کند. تالار این بازار را می‌توانید با کلیک کردن روی  این لینک مشاهده کنید.

5 دیدگاه
  1. مهدی رضوان پور می‌گوید

    سلام سوالی داشتم از خدمت حضورتون
    لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم.
    من تتر با اومنی آدرس فرستادم ولی خریدار میگه تو کیف من نیومده بنظرتون چکار باید بکنم.؟
    سوال
    ۱-ادرس erc20 چرا با omni تفاوت داره؟
    ۲-آیا آدرس omni همان آدرس و فرمت آدرس بیت کوین داره؟
    ۳-آیا تتر ارسال شده بر پایه omniدر کیف بیت کوین میسینه یا نه؟

    1. Pasha می‌گوید

      خیر دوست عزیز خیلی مراقب باشید از هر جایی که تتر میگیرید باید به کیف پول با همون پلتفرم بریزید ، آدرس های تتر که بر بستر Erc20 هستند ابتدا با 0x شروع میشوند و آدرس کیف هایی که در پلتفرم Tron هستند با Tx یا Tr شروع می شوند .

  2. peymanhassanzadeh70@gmail.com می‌گوید

    peymanhassanzadeh70@gmail.com
    سلام وقت بخیر
    من از کیف پول پایر استفاده میکنم و تتر پایر هم trc20 ,هستش ولی اکثر صرافی های انلاین ایراناز تتر erc۲۰ استفاده میکنن
    چیکار باید کرد لطفا راهنمایی کنین؟ واینکه ایا امکان تبدیل erc 20 به trc. 20. هست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.