راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی رونمایی شد

امروز در روز آخر بیست و سومین همایش بانکداری اسلامی پرده از کتابی برداشته شد که نشان از گام‌های بلند نظام بانکداری اسلامی در سطح بین المللی دارد. کتاب “جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی” امروز با حضور دکتر طهماسب مظاهری، دکتر فرهاد نیلی، دکتر ولی الله فاطمی و  و جمعی از متخصصان حوزه بانکداری رونمایی شد.

کتاب «جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی» به قلم دکتر «عباس میرآخور»، دکتر «حسن عسگری» و دکتر «ضمیر اقبال» نگاشته شده و به همت موسسه عالی مدیریت دانش و با همکاری شرکت توسن گردآوری و منتشر شده است.

بیش از دو دهه است که جهانی شدن به یکی از مباحث مهم در عرصه اقتصادی و سیاسی تبدیل شده است و سیاستگذاران و سیاست پیشگان در سرارسر جهان پیئسته در حال تحلیل این موضوع بوده‌اند به طوری که تبدیل به یکی از موضوعات دانشگاهیان نیز شده است. در واقع نکته مهم این است که این پدیده آثار مهمی را بر زندگی تک تک افراد در جای جای کره خاکی گذاشته است. همین امر باعث می‌شود که کتاب حاضر از اهمیت دو چندانی برخوردار شود، به ویژه وقتی که رابطه جهانی شدن و نظام مالیه اسلامی مد نظر باشد.

دکتر فاطمی در مراسم رونمایی این کتاب گفت: امیدواریم با نگاه جهانی به بانکداری اسلامی در آینده بتوانیم هم نظام بانکداری اسلامی داخل را تقویت بکنیم و هم از تجربه‌های متخصصین سایر کشورها استفاده بشود و همچنین از تجربیات و دانش داخل در این حوزه در قالب نرم افزار و دانش در سایر کشورها استفاده کنیم.

در پیشگفتار این کتاب که به قلم دکتر طهماسب مظاهری نگاشته شده است بر تفاوت اصلی نظام مالی سنتی رایج در غرب با نظام مالی اسلامی بدون ربا اشاره شده است. در قسمتی از این پیشگفتار آمده است: «در سالیان متمادی کوشش های فکری زیادی برای تهیه و تدوین چارچوب‌ها، الگوها و قوانینی که بتوان ادعا کرد در آن ربا وجود ندارد، انجام شده است و در قالب قراردادهایی از قبیل مضاربه، مساقات، مشارکت مدنی، اجاره به شرط تملیک، استصناع و… شکل گرفته است و در اختیار فعالان اقتصادی در جوامع اسلامی قرار گرفته است تا هر کدام براساس نوع علاقه، تخصص و ویژگی‌های شرکا، یکی از آنها را انتخاب کنند یا از آنها ایده گرفته و قالب‌های دیگری طراحی کنند.»

دکتر طهماسب مظاهری نیز در مراسم رونمایی این کتاب گفت: دکتر میرآخور همت کردند و بخشی از تجربیات با ارزش و پخته خودشان در حوزه اجرایی، عملیاتی، علمی و آکادمیک را در این کتاب جمع آوری کردند. من هم یک مقدمه‌ای برای این کتاب نوشته‌ام و در آن اشاره کرده‌ام به خلاء موجود در بحث بانکداری اسلامی و نظام مالیه اسلامی و آن هم بحث سود و ربا مخصوصا با پول اعتباری.

دکتر فرهاد نیلی ضمن تشکر از شرکت توسن برای پشتیبانی و تهیه این کتاب گفت: این کتاب، کتاب بسیار خوبی است و نفس این کار بسیار ارزشمند است، نفس معرفی یک اثر تالیفی در زمینه‌ای که در آن تالیفات زیادی صورت نگرفته است واقعا خیلی ارزشمند است. دوم اینکه انتخاب یک اثر از آقای دکتر میرآخور نیز بسیار ارزشمند است چرا که در این کشور واقعا حق کسانی مثل آقای میرآخور درست به جا آورده نشده است و ما افراد زیادی مانند دکتر میرآخور نداریم. خیلی از افراد صحبت می‌کنند و متاسفانه خیلی از افرادی که باید صحبت کنند، صحبت نمی‌کنند. تریبون در اختیار کسانی نیست که حرفی برای گفتن دارند. واقعا همت شرکت توسن برای در اختیار دادن این تریبون در اختیار آقای میرآخور و فارسی کردن این اثر نیز جای تشکر دارد.

سر فصل‌های این کتاب به شرح زیر است:

  • فصل یک – تاریخچه‌ای مختصر از جهانی شدن و مالیه اسلامی
  • فصل دو – پیامدهای جهانی شدن: همگزایی یا واگرایی با اسلام
  • فصل سه – مالیه اسلامی، مالیه متعارف و جهانی شدن
  • فصل چهار – تحولات اخیر در مالیه متعارف، جهانی شدن مالی و مالیه اسلامی
  • فصل پنج – روندهای تجربی در جهانی شدن مالیه متعارف و اسلامی
  • فصل شش – ملاحظات کلیدی در توسعه نظام مالیه اسلامی
  • فصل هفت – نتیجه گیری و آینده بانکداری اسلامی

برای تهیه این کتاب می‌توانید با دفاتر فروش آن تماس بگیرید:

02188813377 – 02188341466 – 02188341478

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.