راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش گوشی‌های هوشمند در انجام احراز هویت

تعداد کثیری از مصرف‌کنندگان، انواع مختلفی از گوشی‌های موبایل دارند. طبق اولین آماری که مرکز تحقیق Pew از دارندگان موبایل در سال 2011 بدست آورده، 35 درصد آمریکایی‌ها گوشی موبایل داشتند و حالا این آمار، به 77 درصد افزایش پیدا کرده است. امروزه مصرف‌کنندگان انتظار دارند که حین استفاده از موبایل، از خرید تا پرداخت صورتحساب و افتتاح حساب جدید، دسترسی آسان در “همه‌جا” و “هر‌زمان” داشته باشند. با این حال، با گرایش مصرف‌کنندگان به گوشی‌های موبایل، کلاهبرداری هم در آن وارد شده است.   

موبایل‌ها راه مستقیم و راحتی برای بدست آوردن اطلاعات شخصی و به‌مخاطره‌ انداختن آنها در اختیار کلاهبرداران می‌گذارند. با افزایش کلاهبرداری‌های موبایلی، کسب‌وکارها باید به مشکلاتی که توسط بدافزارها ایجاد می‌شود توجه کنند؛ چراکه آنها می‌توانند اطلاعات شخصی را بربایند و پیام‌های شخصی را از گوشی‌های موبایل بر‌دارند. باتوجه به اولولیت مصرف‌کننده برای داشتن تجربه بدون اصطحکاک، کسب‌وکارها باید راه‌های حفاظت از اطلاعات مشتری را در نظر بگیرند تا با تشخیص کلاهبرداری و انجام احراز هویت به راه و روش‌های دیگر، تجربه مشتری مثبتی به کاربر ارائه دهند.

ببینید: تمایل مصرف‌کنندگان به احراز هویت به روش بیومتریک / اینفوگرافیک

.

راه‌های کلاهبرداری موبایلی

راه‌هایی که کلاهبرداران، گوشی‌های موبایل را مورد هدف قرار می‌دهند، بسیار و متغیر است که برخی از رایج‌ترین آنها را در ادامه شرح می‌دهیم:

بازیابی شماره تلفن: فعال‌سازی موبایل‌ها با شماره‌های جدید، با هدف دریافت شماره بازیابی‌شده‌ که به حساب کاربری قربانی کلاهبرداری متصل است.

متوقف‌کردن پیامک‌ها: قطع‌ کردن ارتباطات پیامک‌های ورودی، مانند پیام‌های احراز هویت دو مرحله‌ای که دارای یک رمز عبور یکبار مصرف (OTP) هستند.

شبیه‌سازی سیم‌کارت: با کپی‌کردن اطلاعات سیم‌کارت از شخص قربانی‌شده، کلاهبرداران می‌توانند هویت آن شخص را در اینترنت جعل کنند و همه‌ی ارتباطات دریافتی را بدست آورند.

تعویض سیم‌کارت: مهندسی اجتماعی مرکز تماس اپراتور شبکه‌های موبایلی با استفاده از اطلاعات شخصی دزدیده شده، که اینکار سیم‌کارت فعلی کاربر را باطل‌ و در دستگاه کلاهبردار فعال می‌کند تا بتواند اطلاعات موبایل را هک کند.

.

رویدادهای تحول موبایل

در طول 12 ماه گذشته، 47 درصد از مصرف‌کنندگان یا 100/6 میلیون دارندگان موبایل، حداقل یکی از رویدادهای تحول گوشی‌های موبایل را تجربه کرده‌اند. این تحولات که شامل انتقال تعدادی از موج‌های حامل است، کار به‌مخاطره‌انداختن اطلاعات مصرف‌کننده را آسان‌تر و چالش‌های بیشتری برای کسب‌وکارها، جهت شناسایی و تایید هویت دستگاه‌های دیجیتالی ایجاد می‌کنند. طبق گزارشی که جاولین از کلاهبرداری اطلاعات شخصی نوشته، شواهد حاکی از آن است که حساب‌های کاربری موبایل در سال 2017 دوبرابر افزایش یافته و زمانیکه مصرف‌کنندگان از احراز هویت دو مرحله‌ای از طریق پیامک یا اپلیکیشن رمزدار استفاده می‌کنند، به مجرمان در دستیابی به حساب‌های مالی کمک می‌کنند.

.

رویکرد چند مرحله‎ای

فرصتی که با ورود موبایل ایجاد شده، ریسک‌های بیشتری هم به‌دنبال داشته است. احراز هویت موبایل اگر به درستی انجام شود، می‌تواند اعتماد مشتری را بالا ببرد، تعامل و انتقال را تسهیل، هویت کسب‌وکارها را تضمین و موانعی برای کلاهبرداری ایجاد ‌کند. اما چگونه اینکار را انجام می‌دهد؟

اگرچه راه‌های مختلفی برای احراز هویت وجود دارد، اما هیچکدام راه‌حل نهایی نیستند. اپراتور شبکه تلفن همراه، ‌شروعی برای پایه‌ریزی دیگر رویکردها است. بهینه‌سازی مستقیم اطلاعات دستگاه و کاربر می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا یک شناسه موبایل منحصربفرد بسازد که با تغییر موبایل ثابت بماند. این بدین معنی است که دستگاه مشتری و بالفرض خود مشتری، بطور خودکار و پنهانی تایید اعتبار می‌شود و سریعا دسترسی پیدا می‌کند. این احراز هویت مداوم، در دستگاه‌ها و شبکه‌ها قابل اجراست، پس از تکرار رمز جلوگیری کرده و اطمینان را در رابطه بین مشتری و کسب‌وکار ایجاد می‌کند.

وقتی دیگر رویکرد‌ها در گوشی موبایل پیاده شد، مانند قابلیت عکس گرفتن و یا اسکن کد شناسایی، موبایل به دستگاهی برای احراز هویت نهایی تبدیل می‌شود.

تعداد روزافزون مصرف‌کنندگان، که گوشی‌های موبایل برایشان اهمیت دارد، به همراه رشد کلاهبرداری بر مشتریان قبلی، یک تحولی ایجاد کرده تا بستری برای رویکرد جدید و پویا در احراز هویت جدید موبایل‌ها ایجاد کند.

در آخر، ما تحولی در موبایل‌ها می‌بینیم. مراحل احراز هویتی که کسب‌وکارها استفاده می‌کنند باید به‌گونه‌ای باشد تا ورود کلاهبرداران را دشوار و کار با آن را برای مشتریان آسان کند. شرکت‌هایی که موفق به کاهش تلاش مشتریان برای دسترسی به خدمات و حل مشکلاتشان شده‌اند، از مزیت رقابتی متمایزی برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان کنونی برخوردار هستند.

منبع: mobile payments today

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.