راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلیت فروشی به شیوه قدیم در تئاتر نصر

ماهنامه عصر تراکنش / تئاتر نصر یکی از اولین سالن‌های تئاتر ایران و مربوط به اواخر دوره قاجار است و در تهران، خیابان لاله‌زار، روبه روی کوچه بوشهری واقع شده است. چرا تئاتر نصر می‌تواند سوژه‌ای در عصر تراکنش باشد؟ واقعیت این است که ساختمان این تئاتر سال‌ها رها و به خرابه‌ای بدل شده بود. مدتی قبل کار بازسازی این تئاتر در دستور کار قرار گرفت و تیمی که مدیریت این فعالیت را بر عهده گرفته است، در اقدامی خلاقانه و پیش از انجام هرگونه تغییر اساسی، درهای این تئاتر را به روی مردم باز کرد.

مردم می‌توانستند بلیت بخرند و ساختمان تئاتر را تقریباً به همان شکلی که رها شده بود، مشاهده کنند. نکته جالب اینجا بود که سعی شده بود همه‌چیز به همان شکل قدیمی خودش باشد؛ حتی فروش بلیت فروش بلیت در این تئاتر یادآور روزهای اوج این مجموعه بود. بلیت‌های کاغذی که به مردم داده می‌شد یادآور بلیت‌های قدیمی تئاتر بود؛ البته برخلاف گذشته این بار کارت‌خوان هم حضور داشت و مردم می‌توانستند با کارت‌های بانکی بلیت بخرند. شاید اگر این دستگاه‌ها هم حذف می‌شد، تلاش برای بازسازی گذشته بهتر می‌شد.

تصور کنید زمانی نه چندان دور را که نه کارت‌های بانکی وجود داشت و نه کارت‌خوان و نه دسترسی ۲۴ ساعته به حساب‌های بانکی دسترسی به ابزارهای نوین با چنان سرعتی به بخشی از زندگی ما تبدیل شده که خیلی روزهای نبود این ابزارها یادمان نیست.

به همین دلیل تلاش‌ها برای یادآوری گذشته از این منظر جالب است که به ما یادآوری می‌کند در گذشته‌ای نه چندان دور به چه چیزهایی دسترسی نداشتیم، برخلاف بسیاری که تصور می‌کنند گذشته همه خوبی بوده است و حس نوستالژیک نسبت به گذشته باعث می‌شود نسبت به امروز حس خوبی نداشته باشند، این تلاش‌ها به ما یادآوری می‌کند اکنون دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم؛ حیف است که اعتماد به نفسمان هر روز کمتر می‌شود و به دلیل دانش و مهارت اندک اسیر فناوری شده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.