راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استفاده از هوش مصنوعی برای داشتن یک روز خوب در دیزنی لند / با وب‌سایت تورینگ‌پلنزآشنا شوید

وب‌سایت تورینگ‌پلنز (TouringPlans.com) می‌تواند برای پرهیز از شلوغی در دنیای والت دیزنی به شما کمک کند.

  • وب‌سایت تورینگ‌پلنز دات کام از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا تعطیلات بی‌نقصی در دنیای والت دیزنی (Walt Disney World)، دیزنی‌لند (Disneyland) و سایر مقاصد گردشگری مهم برای کاربرانش فراهم کند. این وب‌سایت از کاربرانش حق اشتراک دریافت می‌کند که حداقل مبلغ آن ۱۶ دلار در سال است.
  • کافی است تاریخ سفر خود را در این سیستم ثبت کنید تا میزان شلوغی پیش‌بینی‌شده در پارک‌های دیزنی را به شما اعلام کند. پس از وارد کردن مسیرها، رستوران‌ها و نمایش‌هایی که قصد دیدن‌شان را دارید، این سرویس از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد تا برنامه سفر بهینه‌ای به شما پیشنهاد دهد و زمان سپری‌شده در مسیر را برای شما به حداقل برساند.
  • لن تستا، موسس این وب‌سایت در گفتگو با بیزنس اینسایدر اعلام کرد که تورینگ‌پلنز حدود ۱۴۰ هزار مشتری دارد که برای استفاده از خدمات آن پول پرداخت می‌کنند.
  • تستا تورینگ‌پلنز را زمانی که تحصیلات تکمیلی خود را می‌گذراند، بر اساس الگوریتم‌های پیچیده توسعه داد. اما از آن زمان تاکنون، این وب‌سایت شاهد پیشرفت‌های بسیاری بوده است.

من در شش ماه آینده قصد سفر به دنیای والت دیزنی در اورلاندو را دارم، اما از همین حالا فکر برنامه‌ریزی برای چنین سفری مرا مضطرب کرده است.

اما چرا مضطرب؟ من زنگ ساعت خودم را برای ساعت ۳ صبح یکشنبه تنظیم کرده‌ام که زودترین زمانی است که می‌توانم شروع به رزرو رستوران کنم. من حتی با جستجوی دقیق ویدئوها و راهنماهای مفید موجود در جاهایی مثل وبلاگ غذای دیزنی (Disney Food Blog) و مدرسه آماده‌سازی دنیای والت دیزنی (WDW Prep School) یک فهرست از تمام رستوران‌هایی که می‌توانم به آن‌جا بروم آماده کرده‌ام.

بنابراین وقتی یک نفر وب‌سایت تورینگ‌پلنز را به من پیشنهاد کرد، با آغوش باز از پیشنهاد او استقبال کردم. این وب‌سایت از الگوریتم‌های پیچیده استفاده می‌کند تا به کاربرانش در برنامه‌ریزی یک تعطیلات بی‌نقص با مقصد دنیای دیزنی، دیزنی‌لند و یا تعدادی از پارک‌های دیگر مانند یونیورسال استودیوز در اورلاندو کمک کند. این وب‌سایت یک سرویس دارای حق اشتراک است که قیمت اشتراک آن از ۱۶ دلار در سال شروع می‌شود.

لن تستا، موسس وب‌سایت تورینگ‌پلنز

لن تستا، بنیان‌گذار و مدیر تورینگ‌پلنز، در گفتگو با بیزنس اینسایدر می‌گوید که این سرویس در حال حاضر ۱۴۰ هزار کاربر دارد که هزینه استفاده از خدمات آن را پرداخت می‌کنند، اما از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۱۲، در مجموع میلیون‌ها کاربر داشته است. تستا می‌گوید که این سرویس ۷ کارمند تمام‌وقت و ۱۲ کارمند پاره‌وقت دارد و در کنار آن‌ها، کسب‌و‌کاری نیز وجود دارد که در زمینه انتشار «راهنماهای غیررسمی» برای دنیای دیزنی، دیزنی‌لند و سایر مقاصد پرطرفدار گردشگری فعالیت می‌کند.

به عقیده تستا، این سرویس از آن جهت اهمیت دارد که با انجام برنامه‌ریزی، شما می‌توانید از زمان تعطیلات بسیار محدود خود در دنیای دیزنی بیشترین بهره را ببرید. حتی اگر در روز فقط یک ساعت صرفه‌جویی کنید، همین یک ساعت را می‌توانید برای دوباره سوار شدن به سواری محبوب‌تان صرف کنید و یا برای مراسم آتش‌بازی، صندلی بهتری پیدا کنید.

تستا می‌گوید: «بسیار مهم است که برنامه داشته باشید. یک ساعت هم می‌تواند به نوبه خود سرمایه‌گذاری بسیار خوبی باشد.»

تورینگ‌پلنز چه کاری انجام می‌دهد؟

بعد از چند روز سر و کله زدن، می‌توانم این‌طور به این سوال پاسخ دهم: تورینگ‌پلنز ممکن است ظاهر چندان جذابی نداشته باشد، اما درست مثل شاهین هزاره (Millenium Falcon)، ستاره امسال سری جدید از فیلم‌های جنگ ستارگان با نام لبه کهکشان (Galaxy’s Edge) که در هر دو پارک اصلی دیزنی قرار داده شده است، در‌ مواقع لزوم به طرز قابل توجهی موثر و کارآمد است.

تورینگ‌پلنز از طریق تجزیه و تحلیل تاریخچه داده‌های حضور مردم، سطح شلوغی هر ‌مقصد را پیش‌بینی می‌کند و در تصمیم‌گیری برای انتخاب یکی از پارک‌های دنیای دیزنی به شما کمک می‌کند. پس از آن، برای هر روز از سفرتان فقط کافی است مسیرها، نمایش‌ها و رستوران‌هایی که مایل به دیدن‌شان هستید را وارد کنید تا یک برنامه سفر بهینه به شما ارائه دهد. این برنامه در عین رساندن شما به مقصد، زمان انتظار شما را به حداقل می‌رساند.

تورینگ‌پلنز می‌تواند از ماه‌ها قبل، سطح شلوغی پارک‌های والت‌دیزنی را تخمین بزند.
تورینگ‌پلنز می‌تواند از ماه‌ها قبل، سطح شلوغی پارک‌های والت‌دیزنی را تخمین بزند.

همچنین به شما پیشنهاد می‌دهد که چطور، چه وقت و کجا گزینه فست‌پس‌پلاس (FastPass+) را به کار ببرید، که به شما این امکان را می‌دهد تا محبوب‌ترین گردش‌های سواره تفریحگاه‌ را از پیش رزرو کنید.

این سرویس ویژگی‌های دیگری نیز دارد: اگر قصد رزرو یک غذاخوری پرطرفدار مانند «مهمان ما باشید» (Be Our Guest) در پارک پادشاهی جادویی را دارید ولی ظرفیت آن تکمیل شده است، تورینگ‌پلنز می‌تواند هر زمان که جای خالی برای رزرو باز شود، به شما اطلاع دهد.

یک ویژگی محبوب شخصی دیگر تورینگ‌پلنز این است که فهرستی از چشم‌اندازهای تک تک هتل‌های تفرجگاه دنیای دیزنی را در خود دارد و می‌تواند به صورت خودکار یک فکس به پذیرش هتل بفرستد و یک اتاق خاص را رزرو کند. این وب‌سایت همچنین بر اساس معیارهایی مانند فاصله تا غذاخوری یا ایستگاه اتوبوس، به شما اتاق‌های مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

همه چیز از یک صف شروع شد

ایده اولیه تأسیس تورینگ‌پلنز زمانی به ذهن تستا خطور کرد که او طی یک سفر خانوادگی به دنیای دیزنی در سال ۱۹۹۷، مجبور شد در یک صف طولانی برای بازدید از Great Movie Ride در استودیوی دیزنی- ام‌جی‌ام (Disney-MGM ) دو ساعت منتظر بماند. البته این جاذبه اکنون دیگر وجود ندارد.

تستا می‌گوید: «در این دو ساعت با خودم فکر کردم که باید راه بهتری برای انجام این کار وجود داشته باشد.»

در آن زمان، تستا به تازگی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی کشاورزی و فنی کارولینا دریافت کرده بود و خود را برای ثبت نام مجدد در دانشگاه برای مدرک علوم کامپیوتر آماده می‌کرد. به محض این که موفق به انجام این کار شد، تلاش کرد تا ایده بزرگ خود، یعنی استفاده از الگوریتم‌ها برای بهبود تجربه بازدید از یک پارک موضوعی را به مشاورانش توضیح دهد.

او می‌گوید که آن‌ها دو سوال از من پرسیدند. اول این‌که «علاوه بر تو، آیا این موضوع برای کس دیگری هم مهم است؟» سوال دومی که آن‌ها پرسیدند این بود که آیا این مشکل به قدری حاد است که ارزش صرف وقت را داشته باشد. من پاسخ دادم که بله، ارزش آن را دارد. برنامه‌ریزی برای یک تعطیلات عالی در پارک‌های دیزنی در واقع شباهت بسیاری به مسأله فروشنده دوره‌گرد دارد که یک مسأله کامپیوتری پیچیده مشهور است و مسیر بهینه بین مجموعه‌ای از شهرها را محاسبه می‌کند.

تورینگ‌پلنز
سواری‌ها، رستوران‌ها و نمایش‌های دلخواه خود در هر پارک از دیزنی را انتخاب کنید تا تورینگ‌پلنز یک مسیر بهینه را برای شما پیشنهاد دهد.

تستا در پایان‌نامه خود، به نوشتن مدل‌های آماری پرداخت که بعدها می‌توانست تبدیل به وب‌سایت تورینگ‌پلنز شود. او می‌گوید که نسخه امروزی این وب‌سایت، سه یا چهار نسل از آن پروژه اولیه فاصله دارد. به عقیده تستا، این واقعیت که در طول بیش از ۲۰ سال از زمان آغاز به کار تورینگ‌پلنز، فقط به این تعداد اصلاح و بازبینی نیاز بوده، گواهی بر این ادعاست که این وب‌سایت از پایه و اساس مستحکمی برخوردار بوده است.

امروزه شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون نیز رویکردی مشابه با الگوریتم‌های تستا در پیش می‌گیرند و سیلیکون ولی برای حل مشکلات پیچیده، به طور فزاینده‌ای به هوش مصنوعی روی می‌آورد. البته زمانی که ایده وب‌سایت تورینگ‌پلنز شکل گرفت، هوش مصنوعی فاصله بسیار زیادی با وضعیت کنونی‌ خود داشت.

تستا می‌گوید: «من فکر می‌کنم که ما کمی جلوتر از زمان خودمان بودیم.» به عنوان یک نکته اضافی باید گفت که در سال ۲۰۱۵، تستا با دکتر بردلی ایلرمن، که یکی از طرفداران تورینگ‌پلنز است، همکاری کرد تا در کنار یکدیگر، گلوکزپث (GlucosePATH) را راه‌اندازی کنند. گلوکزپث سرویسی است که از نسخه‌های اصلاح‌شده همان الگوریتم‌های اولیه استفاده می‌کند تا به بیماران دیابتی در مدیریت داروها و روند درمانی‌شان کمک کند. تستا می‌گوید که این سرویس هنوز در مرحله آزمایشی با کنتاکی مدیکید (Kentucky Medicaid) قرار دارد.

یک تجربه داده‌محور

برای گرفتن پاسخ‌های مفید از الگوریتم‌های پیچیده، داده‌های زیادی نیاز است و در مورد تورینگ‌پلنز نیز هیچ استثنایی وجود نداشته است. تستا می‌گوید که این وب‌سایت، داده‌ها را از منابع بی‌شماری به دست می‌آورد که تخمین‌های زمان انتظار سواری‌های خود اپلیکیشن‌های دیزنی نیز جزو همین منابع است.

نکته مهمی که باید ذکر کنیم این است که به گفته تستا، این وب‌سایت رابطه خوبی با دیزنی دارد و او و تیمش معمولا در کنفرانس سالانه تجزیه و تحلیل دیزنی که برای دانشمندان داده‌ها برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. با این حال، این وب‌سایت با دیزنی و پارک‌های آن همکاری رسمی ندارد، به این معنی که هیچ یک از داده‌های مورد نیازش را به صورت مستقیم از آن‌ها دریافت نمی‌کند.

تستا می‌گوید که عمده چیزی که باعث می‌شود تورینگ‌پلنز سرپا بماند، کمکی است که کاربرانش به آن می‌کنند.

او می‌گوید روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ خانواده در دنیای دیزنی از اپلیکیشن رسمی لاینز که متعلق به تورینگ‌پلنز است روی گوشی‌های هوشمندشان استفاده می‌کنند تا زمان واقعی انتظارشان را برآورد کنند. به گفته تستا، زمان اعلام شده توسط لاینز، ممکن است تفاوت فاحشی با تخمین‌های رسمی دیزنی داشته باشند.

او لاینز را به ویز تشبیه می‌کند که اپلیکیشن مسیریابی محبوب گوگل است و داده‌های خود را از کاربران دریافت می‌کند. تفاوت این دو آن است که کاربران ویز تلاش می‌کنند تا با یافتن بهترین مسیر، ترافیک ساعات شلوغی را دور بزنند، ولی کاربران لاینز در تلاش‌اند تا زمان انتظار در صف کوهستان فضایی (Space Mountain) را به حداقل برسانند.

تورینگ‌پلنز
جنگ ستارگان: انتظار می‌رود که در تابستان امسال، لبه کوهستان افراد زیادی را به بازدید از دیزنی‌لند و دنیای دیزنی ترغیب کند.

تمامی داده‌ها به گنجینه تاریخی داده‌های دیزنی در وب‌سایت تورینگ‌پلنز افزوده می‌شود و برای پیش‌بینی‌های دقیق‌تر در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد. تورینگ‌پلنز با تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از فصل‌های تعطیلات از سال ۲۰۱۲ تاکنون، می‌تواند یک پیش‌بینی کاملا منطقی از رفتار جمعیت در مسافرت من در ماه نوامبر داشته باشد.

کار تورینگ‌پلنز کمی هوشمندانه‌تر از حد تصورات است. اگر در طول بازدید شما یک جاذبه تعطیل شود، تستا این وعده را به شما می‌دهد که تورینگ‌پلنز به‌طور خودکار برنامه سفر شما را به‌روز می‌کند. تورینگ‌پلنز از داده‌های تاریخی استفاده می‌کند تا یک تخمین حساب‌شده از مدت زمانی که این تعطیلی به طول خواهد انجامید و این که شما چه زمانی خواهید توانست دوباره برای استفاده از آن برگردید، به شما ارائه دهد.

به گفته تستا، داده‌های پرتی وجود دارند که می‌توانند مدل‌های این وب‌سایت را کمی منحرف کنند. زمانی که دنیای دیزنی جاذبه «آواتار: پرواز گذرگاه» (Avatar: Flight of Passage) را در سال ۲۰۱۷ افتتاح کرد، تستا و تیمش انتظار نداشتند که هیاهوی ناشی از آن بیشتر از ۶ ماه طول بکشد. او می‌گوید که تقریبا یک سال و نیم طول کشید تا زمان‌ انتظار برای این جاذبه به ثبات برسد.

تستا می‌گوید که راه‌اندازی جاذبه پرطرفدار «جنگ ستارگان: لبه کهکشان» نیز می‌تواند روندهای قبلی را به هم بریزد.

منبع: BusinessInsider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.