راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دولت انگلیس در مناقشه‌ای ۱۰ساله با بانک ملت به توافق رسید / دادگاه عالی انگلیس سال 2013 به نفع بانک ملت حکم داده بود

انگلیس برای پیشگیری از ادامه پرونده شکایت 1.6 میلیارد دلاری بانک ملت ایران از دولت این کشور به دلیل اعمال محدودیت‌های غیرقانونی، با پرداخت غرامت به این بانک ایرانی موافقت کرد.

به گزارش ایرنا، نشریه فایننشال تایمز عصر سه‌شنبه گزارش داد که دولت انگلیس درباره پرونده شکایت ۱.۲۵ میلیارد پوندی (۱.۶ میلیارد دلاری) بانک ملت ایران که خواستار پرداخت غرامت از سوی وزارت خزانه‌داری انگلیس شده بود، با این بانک به توافق رسید.

به نوشته فایننشال تایمز، مفاد این توافق حل‌وفصل محرمانه است، اما شرکت «زایوالا و شرکا» که وکالت بانک ملت را به عهده دارد روز سه‌شنبه به دادگاه گفت که دولت انگلیس و این بانک روز دوشنبه درباره همه موارد مهم در این پرونده از جمله هزینه دادرسی به تفاهم رسیدند.

قرار بود جلسات ۵ هفته‌ای دادرسی از روز دوشنبه آغاز شود اما براساس بیانیه‌ای که از سوی دولت انگلیس منتشر شده، «دیوید فاکستون» نماینده وزارت خزانه‌داری این کشور خواستار توقف دادرسی شد تا «از یک مقام بلندپایه دولتی» کسب تکلیف کند.

وزارت خزانه‌داری انگلیس در سال ۲۰۰۹ بانک ملت را به اتهام آنچه «مشارکت در برنامه هسته‌ای ایران» خوانده شد، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بانک ملت از وزارت خزانه‌داری انگلیس به دلیل ممنوع کردن فعالیت‌های بانکی‌اش در بخش مالی این کشور شکایت کرده بود و در نهایت در سال ۲۰۱۳ دادگاه عالی انگلیس به نفع این بانک حکم صادر و اعلام کرد که تحریم آن غیرقانونی بوده است.

ببینید: دادگاه عالی انگلیس تحریم بانک ملت ایران را لغو کرد

در پی این حکم، بانک ملت ایران به دلیل خسارت‌های سنگین واردشده به آن به دلیل تحریم‌های دولت انگلیس، از وزارت خزانه‌داری این کشور شکایت کرده و خواستار پرداخت غرامت ۱.۶ میلیارد دلاری شد.

دولت انگلیس تاکنون ۳۵ میلیون پوند برای دفاع از خود هزینه کرده اما آنطور که تارنمای خبری بلومبرگ نوشته، برای پیشگیری از شروع جلسات دادگاهی که برای دولت این کشور «هزینه‌بر و خجالت‌آور» خواهد بود، برای حل‌وفصل این پرونده با بانک ملت ایران به توافق رسیده است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، مبلغی که انگلیس توافق کرده به بانک ملت پرداخت کند، اعلام نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.