راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیش از یک میلیون آدرس فعال روزانه بیت‌کوین وجود دارد / چند نفر در دنیا بیت‌کوین و کیف پول بیت‌کوین دارند

دیروز بیت‌کوین توانست رکورد جالبی به دست آورد، رکوردی که از نوامبر سال 2017 تا به امروز دیده نشده بود. به گفته سایت CoinMetrics.io در حال حاضر بیش از یک میلیون آدرس روزانه فعال وجود دارد.

کوین کروک از فعالان توییتیری در حوزه کریپتوکارنسی در توییتی نوشته بود: «زمانی که بیت‌کوین در نوامبر سال 2017 برای اولین به یک میلیون آدرس فعال رسید، قیمت این کریپتوکارنسی 9 هزار و 352دلار بود و میانگین هزینه انجام تراکنش‌ها 3/23 دلار بود. دیروز که تعداد آدرس‌های فعال روزانه بیت‌کوین از مرز یک میلیون آدرس هم گذشت، قیمتش 8 هزار و 230 دلار و هزینه تراکنش‌های آن 1/33 دلار اعلام شده بود.»

با اینکه شاید این آدرس‌های فعال روزانه در عمل کاربرد و معنای چندانی نداشته باشند ولی درواقع معیار مهمی است که نشان‌دهنده انتقال واقعی و منحصربه‌فردی است که از انتقال‌های مستقیم و متنوعی که از خود صرافی‌ها یا به صرافی‌ها انجام شده  متمایز و جدا است.

این موضوع که بیش از یک میلیون آدرس منحصربه‌فرد روی بلاکچین در حال انجام تراکنش هستند را می‌توان به فال نیک برای بیت‌کوین گرفت.

برای اینکه این عدد را در چشم‌اندازی قرار داد می‌توان به 14 میلیون سفری که اوبر در روز انجام می‌دهد و یا 798 هزار 877 آیفونی که اپل در سال 2017 و در یک روز به فروش رساند اشاره کرد. با اینکه شاید مقایسه بیت‌کوین با چنین شرکت‌هایی مقایسه چندان مرتبطی نباشد اما جالب است بدانید که حجم تراکنش‌های بسیاری از برندهای بزرگ دنیا توسط بیت‌کوین انجام می‌شود.

.

چند نفر در سال 2019 از بیت‌کوین استفاده می‌کنند؟

به بهانه این آمار ارائه‌شده در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی آماروارقام ارائه‌شده در حوزه بیت‌کوین و کمی با عدد و رقم ارتباط پیدا می‌کنیم:

  • تا دسامبر سال 2018 تقریبا 32 میلیون کیف پول بیت‌کوین در سراسر دنیا نصب شده بود.
  • حدود پنج درصد آمریکایی بیت‌کوین دارند
  • 7/1 میلیون کاربر فعال بیت‌کوین وجود دارد
  • صرافی کوین‌بیس، پیشرو در حوزه کریپتو بیش از 13 میلیون کاربر دارد
  • در ادامه می‌خواهیم کمی این اعداد گفته شده را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:
  • 32 میلیون کیف پول بیت‌کوین

براساس اطلاعات مرکز استاتیستا، در حال حاضر تقریبا 32 میلیون کیف پول بیت‌کوینی وجود دارد. هرچند که بسیاری از کاربران بیت‌کوین چندین کیف پول بیت‌کوینی در اختیار دارند و از چندین آدرس کیف پول متعدد استفاده می‌کنند تا زمان انجام تراکنش بیت‌کوین، امنیت مالی خودشان را بیشتر حفظ کنند. بنابراین می‌توان گفت که مجموع تعداد کاربران بیت‌کوین باید از تعداد 32 میلیون کیف پول بیت‌کوینی که وجود دارد، کمتر باشد.

.

34 درصد کاربر فعال

تعداد افرادی که به طور فعال از بیت‌کوین استفاده می‌کنند در حال افزایش است. گزارشی از شرکت تجزیه‌وتحلیل بلاکچین به نام چین‌آلیسیس نشان می‌دهد که تعداد کاربران فعال بیت‌کوین حدود یک سوم مجموع مالکان بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند.

داده‌های استفاده ‌شده در این گزارش مربوط به سال 2018 بود و محققان به این نتیجه رسیدند که 2/3 میلیون نفر از بیت‌کوین برای انجام پرداخت استفاده می‌کنند در حالی که 4/8 میلیون کاربر بیت‌کوین را صرفا برای انجام تبادل کریپتوکارنسی و دریافت سود پیش خودشان نگه می‌دارند.

کسانی که از بیت‌کوین برای انجام پرداخت استفاده می‌کنند، 11 درصد از کل کاربران بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند، در حالی که دلالان کریپتو حدود 23 درصد کاربران را تشکیل می‌دهند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تعداد سرمایه‌گذاران بلند مدت که با نام «هولدرز» هم شناخته می‌شوند، رو به رشد است. این گروه حدود 30 درصد از مجموع کاربران بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند. درواقع 6/4 میلیون نفر جزو هولدرهای بیت‌کوین هستند.

.

پنج درصد آمریکایی‌ها بیت‌کوین دارند

نظرسنجی که توسط شورای جهانی بلاکچین و سروی‌مانکی انجام شده، 5 هزار آمریکایی را مورد بررسی قرار داده و متوجه شده که 60 درصد آمریکایی‌ها درباره بیت‌کوین شنیده‌اند و نزدیک به پنج درصدشان ارز دیجیتال پیش خود نگه داشتند. اگر شما این درصد را نسبت به جمعیت آمریکا قیاس کنید به این نتیجه می‌رسید که به طور میانگین، 16 میلیون آمریکایی در ارز بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کردند.

.

بیش از 13 میلیون کاربر کوین‌بیس

گزارش‌ها نشان می‌دهد که صرافی کوین‌بیس بیش از 13 میلیون کاربر دارد و در 32 کشور فعال است. گفته می‌شود درمیان کشورهایی که سرویس کوین‌بیس در آنجا ارائه نمی‌شود نام بزرگترین اقتصادهای بیت‌کوین مانند چین، کره جنوبی و ژاپن دیده می‌شود. همچنین کاربران غیربیت‌کینی در آمریکای جنوبی و آفریقا هم می‌توانند از سرویس‌های این صرافی استفاده کنند.

با توجه به رشد کاربران بیت‌کوین در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی که از دیگر ارائه‌دهندگان کیف پول استفاده می‌کنند، می‌توان به این نتیجه رسید که تعداد کاربران بیت‌کوین بسیار بالاتر از 13 میلیون کاربر کوین‌بیس است.

.

رشد کاربران بیت‌کوین در بازارهای در حال ظهور

حجم تبادلات بیت‌کوین که از طریق صرافی‌های همتا به همتا لوکال بیت‌کوینز انجام شده اینطور نشان می‌دهد که میزان پذیرش و استفاده از بیت‌کوین در سمت آمریکای جنوبی، که از نظر اقتصادی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، مانند ونزوئلا، برزیل و کلمبیا، رو به افزایش است. البته در میان این کشورها نمی‌توان آفریقا را هم نادیده گرفت و جوان‌های آفریقایی به بیت‌کوین به چشم راه و روش جدیدی برای خلق درآمد نگاه می‌کنند.

برای مثال در آفریقای جنوبی، تعداد کاربران جدیدی که از طریق «ای‌تورو» به خریدوفروش بیت‌کوین می‌پردازند، در سال 2017 نسبت به سال 2016، حدود 671 درصد رشد داشت. علاوه بر این سه کشور آفریقای جنوبی، غنا و نیجریه جزو پنج کشور برترتی هستند که بیشترین سرچ را با کلیدواژه بیت‌کوین در گوگل انجام داده‌اند.

.

درنهایت چند نفر از بیت‌کوین استفاده می‌کنند؟ بیایید حساب و کتاب کنیم

باتوجه به اطلاعات محدود و عدم امکان تعیین دقیق کاربران بیت‌کوین در سراسر جهان، می‌توان اینطور تخمین زد که حدود 25 میلیون کاربر در سراسر دنیا وجود دارد. این رقم را می‌توان به وجود 32 میلیون آدرس کیف پول روی بلاکچین، که برخی از آنها دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و اینکه بسیاری از کاربران چندین کیف پول دارند هم نسبت داد.

از طرف دیگر می‌توان این موضوع را هم مدنظر قرار داد که تعداد کاربرانی که کوین‌بیس به آنها سرویس‌دهی انجام نمی‌دهد، به میلیون‌ها نفر می‌رسد، مخصوصا اینکه اقتصادهای بزرگ بیت‌کوین مانند آسیا جزو کشورهایی که کوین‌بیس به آنها سرویس ارائه می‌دهد، نیست.

درنتیجه وجود حدود 25 میلیون کاربر بیت‌کوین در سراسر دنیا می‌تواند تخمین منصفانه‌ای باشد.

منبع: کوین‌دسک و بیت‌کوین مارکت ژورنال

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.