راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه خبر از سامسونگ گلکسی اس10 و کیف پول کریپتواش؟

پرچم‌دار جدید سامسونگ، یعنی گلکسی اس‌۱۰ (Galaxy S10) یکی از محصولاتی است که امسال، تعداد زیادی از افراد منتظر رونمایی از آن بوده‌اند. معرفی ترکیب مجلل سامسونگ که شامل سه مدل از این تلفن همراه هوشمند بود، توانست به بهترین شکل نمایانگر دهمین سالگرد تولد سری گلکسی اس باشد و استانداردهای حاکم بر دنیای اندروید را جابجا کند.

سامسونگ انبوهی از ویژگی‌های جدید را برای آخرین مدل از پرچم‌داران خود معرفی کرد. با این حال، ویژگی جدید کیف پول بلاکچین سامسونگ که توجه بسیاری از فعالان جامعه ارزهای رمزنگاری‌شده را به سمت خود جلب کرده است، در دسترس بسیاری از کاربران اس‌۱۰ قرار ندارد. در مناطقی هم که قابلیت استفاده از کیف پول بلاکچین سامسونگ را دارند، این کیف‌ پول بیت‌کوین ذخیره نمی‌کند.

گوشی هوشمند پرچم‌داری که کلیدهای خصوصی را ذخیره می‌کند

تقریبا یک سال پیش بود که این غول لوازم الکترونیکی کره‌ای، مقاله‌ای منتشر کرد که توضیح می‌داد چرا گوشی‌های هوشمند، بالاترین امنیت را برای بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده دارند.

در این پست وبلاگی، مشاور فناوری اطلاعات و متخصص امنیت، جوئل اسنایدر توضیح می‌دهد که کیف‌های پول ارز رمزنگاری شده که روی دستگاه‌های همراه نصب شده‌اند، برای ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال، مناسب‌تر از کامپیوترها هستند. این برتری به این خاطر است که گوشی‌های هوشمند از چیزی به نام محیط اجرای قابل اعتماد (TEE) بهره می‌برند. این محیط اجرای قابل اعتماد، یک حافظه مجزا و محل ذخیره‌سازی پایدار دارد که به طور کامل از سایر بخش‌های گوشی جدا شده است. سیستم عامل گوشی که در این مورد اندروید است، حتی زمانی که در معرض خطر باشد، نمی‌تواند به داخل این محیط اجرای قابل اعتماد دسترسی داشته باشد.

کیف پول ارزهای رمزنگاری‌شده

اسنایدر روی این موضوع تأکید می‌کند که «تنها راه ارسال و دریافت اطلاعات از محیط اجرای قابل اعتماد، به وسیله یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) است که برنامه‌های کوچکی که در این محیط اجرا می‌شوند را فراخوانی کند. این برنامه‌ها تراست‌لت نام دارند. با وجود یک کیف پول که به درستی برنامه‌نویسی شده باشد تا از تراست‌لت‌ها برای مدیریت کلیدهای خصوصی استفاده کند، امنیت سفت و سختی برقرار می‌شود».

در صورتی که کیف پول روی هارد دیسک یک کامپیوتر ذخیره شود یا در صورتی که برنامه‌نویس تصمیم بگیرد که کلیدهای خصوصی را روی حافظه داخلی عادی گوشی ذخیره کند، محافظت در برابر بدافزارها کار دشواری خواهد بود. اسنایدر خاطر نشان می‌کند که اگر کلیدها در محیط اجرای قابل اعتماد قرار داشته باشند و فقط از طریق یک تراست‌لت قابل دسترسی باشند، بدافزارها قادر نخواهند بود تا آن‌ها را مستقیماً استخراج کنند. طبق ادعای اسنایدر، پلتفرم امنیت تلفن همراه سامسونگ یعنی ناکس (Knox) نیز لایه حفاظتی مضاعفی را در برابر این آسیب‌پذیری برقرار می‌کند.

مدت‌ها پیش از معرفی و راه‌اندازی این محصول، شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر این که گلکسی اس‌۱۰ جدید سامسونگ احتمالاً دارای یک ویژگی امنیتی خواهد بود که امکان ذخیره‌سازی کلیدهای ارزهای رمزنگاری‌شده را فراهم می‌کند. این شایعات پس از نمایش عکس‌هایی که در ماه ژانویه لو رفت، قوت یافتند. این عکس‌ها، یک اپلیکیشن به نام سامسونگ بلاکچین کی‌استور را در منوی گلکسی اس‌۱۰ نشان می‌دادند که بر اساس توضیحات، امکان محافظت و مدیریت کلیدهای خصوصی بلاکچین را برای کاربرانش فراهم می‌کند. در ماه فوریه که این گوشی پرچم‌دار معرفی شد، سامسونگ آشکار کرد که دارای یک «محل ذخیره‌سازی امن به پشتیبانی سخت‌افزار است که کلیدهای خصوصی کاربرانش را به منظور استفاده در خدمات بلاکچینی موبایلی نگهداری می‌‌کند».

در کیف پول سامسونگ خبری از بیت‌کوین نیست

اطلاعیه رسمی سامسونگ که در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۹ منتشر شد و سه کشور کره جنوبی، بریتانیا و ایالات متحده را دربرداشت، جزئیات بیشتری در مورد این کیف پول ارز رمزنگاری شده که قرار بود در دستگاه‌های جدید این شرکت تعبیه شود، ارائه نداد. این امر بر خلاف تصمیم سامسونگ مبنی بر ثبت یک نام تجاری در بریتانیا تحت عنوان «کیف پول ارز رمزنگاری شده سامسونگ» در دسامبر سال ۲۰۱۸ است. در این میان، گزارشات قبلی که نشان می‌داد این کیف پول از ارزهای رمزنگاری‌شده اصلی مانند بیت‌کوین (BTC)، بیت‌کوین کش (BCH)، اتریوم (ETH) و توکن‌های ای‌آر‌سی‌۲۰ (ERC20) پشتیبانی خواهد کرد، در هاله‌ای از ابهام رها شده‌اند.

در نتیجه، طرفداران سامسونگ و علاقمندان به ارزهای رمزنگاری‌شده، در رابطه با در دسترس بودن بلاکچین کی‌استور در بازارهای مختلف کمی سردرگم هستند.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، موضوعات مطرح در انجمن‌ها و برخی از نشست‌های خبری سامسونگ، این ویژگی روی دستگاه‌های موجود در کشورهای ایالات متحده، کانادا و کره جنوبی تعبیه شده است. بخش اخبار وب‌سایت بیت‌کوین‌دات‌کام، وجود آن در گوشی‌های فروخته‌شده در ایالات متحده را تایید می‌کند، اما یک بررسی ویدئویی در ماه مارس نشان می‌دهد که ممکن است این ویژگی روی تمامی دستگاه‌های فروخته‌شده در آمریکا وجود نداشته باشد. به طور کلی، این کی‌استور را می‌توان در منوی تنظیمات، در زیر گزینه بایومتریکس و گزینه امنیت پیدا کرد. این کیف پول باید به صورت دستی فعال شود.

یک بررسی ویدئویی دیگر نیز وجود یک کیف پول به نام انجین (Enjin) را نشان می‌دهد که روی نسخه‌های گلکسی اس‌۱۰ موجود در کره جنوبی نصب شده‌اند. برای تنظیم آن، ابتدا باید اپلیکیشن را راه‌اندازی کنید، روی «کیف پول سامسونگ» کلیک کنید و سپس شرایط و ضوابط آن را تایید کنید. با انجام این کار، وارد سامسونگ بلاکچین کی‌استور می‌شوید و در آن‌جا می‌توانید پس از موافقت با شرایط، با انتخاب گزینه «شروع»، کیف پول را راه‌اندازی کنید. در مرحله بعدی دو گزینه پیش روی شما خواهد بود که متشکل از وارد کردن یک کیف پول ارز رمزنگاری شده موجود، یا ایجاد یک کیف پول جدید است.

کیف پول انجین سامسونگ از اتریوم (ETH)، انجین کوین (ENJ)، بنکور (BNT)، کایبر نتورک (KNC)، بایننس کوین (BNB)، توکن ای‌آرسی‌۲۰ مبتنی بر اتریوم به نام «رپد بیت‌کوین» (WBTC) و همچنین رتعدادی ارز پایدار، ترو یواس‌دی (TUSD) و یواس‌دی کوین (USDC) پشتیبانی می‌کند. همچنین یک ویژگی تبادل یکپارچه نیز وجود دارد که ارزها و توکن‌های بیشتری در آن در دسترس هستند. متاسفانه نه بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) و نه بیت‌کوین کور (Bitcoin Core) در میان این ارزهای رمزنگاری‌شده که توسط کیف پول سامسونگ پشتیبانی می‌شوند، به چشم نمی‌خورند.

به نظر می‌رسد که در این مرحله، علاقمندان به ارزهای رمزنگاری‌شده در قاره اروپا از ورود به باشگاه ویژه ارزهای رمزنگاری‌شده محروم مانده‌اند. وب‌سایت بیت‌کوین‌دات‌کام به این نکته پی برده است که بلاکچین کی‌استور و کیف پول سامسونگ به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های فروخته شده در سوئد نصب نشده‌اند.

یک گفتگو در کانال پشتیبانی سامسونگ در اتحادیه اروپا حاکی از آن است که کیف پول بلاکچین به صورت پیش‌فرض در بریتانیا نیز موجود نیست و این اپلیکیشن را از گلکسی استور هم نمی‌توان دانلود کرد. یک کاربر با اسم مستعار تریسی‌آر (TracyR) نیز اعلام کرده است که بلاکچین کی‌استور سامسونگ فقط در کشورهای ایالات متحده، کانادا و کره جنوبی در دسترس افراد قرار گرفته است و در ادامه اضافه می‌کند که «تا کنون (اواسط آوریل) خبری از حضور آن در بریتانیا به گوش نرسیده است.»

راهنمای استفاده از گلکسی اس‌۱۰، اس‌۱۰‌ای (S10e) و اس‌۱۰‌پلاس ( + S10) که برای کاربران چندین کشور مختلف در اروپا و سایر نقاط جهان تهیه شده است، شامل دستورالعمل‌های لازم برای فعال کردن ویژگی کیف پول ارزهای رمزنگاری‌شده نیست. در کشورهایی که این ویژگی در دسترس کاربران قرار داده شده، اما به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب نشده است، کاربران باید بتوانند آن را از گلکسی استور دانلود کنند.

این مسأله در مورد اپلیکیشن کیف پول بلاکچین سامسونگ نیز صادق است. اگر بتوانید به این اپلیکیشن دسترسی پیدا کنید، هنگام ایجاد یک کیف پول جدید، از شما خواسته می‌شود تا پیش از این که سامسونگ عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای را برای شما تولید کند، یک شناسه شخصی برای خود اختصاص دهید. این کار ممکن است در نظر شما یک ویژگی منحصربه‌فرد باشد، اما در اصل روندی است که در هر کیف پول ارزهای رمزنگاری‌شده همراه موجود در پلی استور گوگل باید طی شود.

بر اساس اطلاعات موجود، کیف پول سامسونگ از اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند. گزینه وارد کردن یک کیف پول موجود در اپلیکیشن نیز فقط مختص کیف‌های پول اتریوم است. هنوز مشخص نیست که آیا ارزهای رمزنگاری‌شده اصلی دیگر مانند بیت‌کوین کش و بیت‌کوین کور نیز به کیف پول سامسونگ اضافه خواهند شد یا نه و این که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

این وضعیت نامعلوم با معرفی قابلیت‌های بلاکچین گلکسی اس‌۱۰ در اجلاس سران کسب‌و‌کار تلفن همراه سامسونگ در تضاد است. اجلاس نامبرده در اوایل سال جاری برگزار شد و لوگوی بیت‌کوین به وضوح در آن نمایش داده شد. اخیراً وب‌سایت بیت‌کوین‌دات‌کام با اتاق خبر سامسونگ ارتباط برقرار کرده است تا در رابطه با دسترس‌پذیری قابلیت‌های رمزنگاری شده این تلفن همراه در بازارهای مختلف اطلاعات بیشتری به دست آورد و فهرست کاملی از ارزهای پشتیبانی شده توسط آن تهیه کند. اما تا زمان انتشار این مقاله، هیچ پاسخی برای درخواست خود دریافت نکرده است.

صحبت از بلاکچین بیشتر در‌ گلکسی، سکه‌های بیشتر در سامسونگ پی

گزارشات منتشر شده در این ماه حاکی از آن هستند که سامسونگ قصد دارد تا سرمایه‌گذاری بیشتری روی گسترش و توسعه بسته بلاکچین خود انجام دهد. با وجود  دسترسی محدود کی‌استور و عدم پشتیبانی از بیت‌کوین، این شرکت خوشه‌ای کره‌ای ممکن است کیف پول رمزنگاری شده خود را در دستگاه‌های بیشتری از سری گلکسی به کار گیرد.

چا وون-چئول مدیر عامل استراتژی محصول در بخش کسب‌و‌کار بی‌سیم سامسونگ، طی مقاله‌ای که در قسمت کره‌ای‌زبان اتاق خبر سامسونگ چاپ شده است، می‌گوید که این غول لوازم الکترونیکی با افزودن قابلیت‌های بلاکچین بیشتر به گوشی‌هایش و گسترش فهرست کشورهایی که این خدمات در آن‌ها قابل دسترس است، «موانع پیش روی تجربیات جدید را از میان برخواهد داشت». نماینده این شرکت بدون این که جزئیاتی را فاش کند، افزود که سامسونگ همچنین با اوپراتورهای مخابراتی همکاری خواهد کرد تا فناوری‌های مرتبط دیگر مانند شناسایی هویت مبتنی بر بلاکچین را به خدمت بگیرد و پشتیبانی خود از ارزهای محلی را افزایش دهد.

در طول هفته گذشته، پورتال کسب‌وکار کره (Business Korea) این‌طور گزارش کرد که سامسونگ تصمیم دارد تا نیروی کار بلاکچین خود را از بخش کسب‌و‌کار تلفن همراه که مسئولیت توسعه بلاکچین کی‌استور و کیف پول سامسونگ را به عهده دارد، به بخش کسب‌و‌کار خدمات انتقال دهد.

بخش کسب‌و‌کار خدمات، مسئول پیاده‌سازی قابلیت‌های کلیدی و توسعه اپلیکیشن‌های اصلی مانند کیف پول همراه و سرویس پرداخت سامسونگ پی (Samsung Pay) در گوشی‌های هوشمند گلکسی می‌باشد. یکی از نتایج احتمالی این سازماندهی مجدد داخلی، ادغام ارزهای رمزنگاری‌شده غیرمتمرکز در سامسونگ پی است که بر اساس گزارش این پورتال، هدایت۸۰ درصد از بازار پرداخت‌های ساده کره جنوبی را به عهده دارد. یادآوری می‌کنیم که چه چیز، کجا و چه زمانی، سوالاتی هستند که سامسونگ باید در این زمینه به آن‌ها پاسخ درخوری ارائه دهد.

منبع: News.Bitcoin

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.