راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارباکس قصد دارد با استفاده از سرویس بلاکچین مایکروسافت، قهوه‌های خود را مورد ردیابی قرار دهد

فروشگاه زنجیره‌ای استارباکس، قصد دارند اطلاعات بیشتری از قهوه‌های خود در اختیار مشتریان قرار دهند. آن‌ها به دنبال این هستند که با استفاده از یک سیستم بلاکچینی، دانه‌های قهوه را از مزرعه تا فنجان، مورد ردیابی قرار دهند.

طبق اعلام مایکروسافت، این فروشگاه زنجیره‌ای قهوه، سرویس بلاکچینی آژور (Azure) مایکروسافت را به کار گرفته تا حمل‌ونقل قهوه‌های خود را در سراسر دنیا مورد ردیابی قرار دهد و با این کار، قابلیت پیگیری آنی دیجیتالی را به زنجیره تامین خود اضافه کنند.

در طی این همکاری، سرویس بلاکچین مایکروسافت تمامی تغییراتی که در فرآیند ارسال قهوه اتفاق می‌افتد را در یک دفترکل مشترک ثبت می‌کند. در نتیجه، اعضای دفترکل می‌توانند دیدگاه کامل‌تری به زنجیره تامین قهوه‌های استارباکس داشته باشند.

استارباکس تمامی اطلاعات ثبت شده در بلاکچین را به عنوان یک قابلیت جدید به اپلیکیشن موبایلی خود اضافه خواهد کرد و اطلاعاتی همچون منبع تولید قهوه و مکان برشته شدن آن در اختیار مشتریانش قرار خواهد داد.

استارباکس، کار منبع‌دهی را به شکلی اخلاقی در پیش گرفته و امیدوار است که کشاورزان قهوه نیز از سیستم بلاکچین سود ببرند. این کشاورزان از طریق بلاکچین می‌توانند مشاهده کنند که دانه‌های قهوه آن‌ها در نهایت در فنجان‌های کدام فروشگاه ریخته شده است. بر اساس یک گزارش، استارباکس در سال 2018 توانسته دانه‌های قهوه از بیش از 380000 مزرعه قهوه را تحت ردیابی قرار دهد.

میشل برنز ، نایب رئیس ارشد بخش چای و قهوه جهانی در استارباکس می‌گوید: «من به شکلی قاطع، باور دارم که با فراهم کردن دانش و داده برای کشاورزان از طریق تکنولوژی، می‌توانیم از آن‌ها حمایت کنیم و معیشت آن‌ها را بهبود ببخشیم.»

مایکروسافت همچنین اعلام کرد که از طریق اپلیکیشن، شیوه حمایت استارباکس از کشاورزان را به اطلاع مشتریان این فروشگاه خواهد رساند.

برنز افزود: «این نوع از شفافیت، به مشتریان خاطرنشان می‌کند قهوه‌ای که از نوشیدن آن لذت می‌برند، نتیجه زحمت تعداد زیادی از افراد است.»

هنوز تاریخی برای راه‌اندازی سرویس جدید اعلام نشده است؛ ولی در جلسه سالانه سهامداران استارباکس که در ماه مارس برگزار شد، نمونه‌ای نمایشی از مفهوم پیگیری دیجیتال به نمایش درآمد.

برنز اشاره کرد: این شرکت به تازگی با کشاورزان قهوه در کاستاریکا، کلمبیا و رواندا صحبت کرده تا بتواند برای خدمت‌رسانی به آن‌ها از طریق پروژه بلاکچین، اطلاعات بیشتری به دست آورد.

لازم به ذکر است که استارباکس با پلتفرم بیت‌کوین و داریی‌های دیجیتال بکت (Bakkt) همکاری دارد. بکت توسط اینترکانتیننتال اکسچنج (Intercontinental Exchange) که مالکیت بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک را به عهده دارد، توسعه داده شده است. این کمپانی قهوه در ماه اوت گذشته اعلام کرد که قصد دارد اپلیکیشن‌هایی کاربردی، قابل اطمینان و قانونی را توسعه دهد و آن‌ها را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد تا افراد از طریق این اپلیکیشن‌ها دارایی‌های دیجیتال را به دلار آمریکا تبدیل کنند.

منبع: کوین‌دسک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.