راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقض غرض یا شیوه تفکر؟ / گزارش دوم راه پرداخت از روز اول مانی ۲۰۲۰ آمستردام

حسن اطاعت / مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان / آمستردام /

سخنران اول بعداز ظهر روز اول، “باب وان دیک” مدیرعامل “نسپرس” در مورد فرصت های سرمایه گذاری در بازارهای بزرگ چند صد میلیون نفری مانند هند، آفریقا و آمریکای لاتین صحبت کرد. به اعتقاد وی، موج اول اینترنت که با فروشگاه های آنلاین و رسانه ها و بانک ها آغاز شده بود، به شبکه های اجتماعی ختم شد که زندگی روزانه میلیون ها نفر را به هم پیوند داد. موج دوم اینترنت، شامل ابرداده‌ها، یادگیری ماشین و رایانش ابری فرا رسیده است و نوبت تمرکز روی صنایعی است که قبلا به ندرت فرصت حضور در اینترنت را داشتند؛ مانند آموزش، سلامت، حمل و نقل، ساخت و ساز و خدمات مالی. میلیاردها نفر در جهان، از شرکت‌هایی که این فرصت را فراهم کنند، استقبال خواهند کرد (قابل توجه استارت‌آپ‌های ما که همچنان دنبال کپی دیجی‌کالا و اسنپ هستند).  

امسال سالن‌های سخنرانی را خیلی در گوشه کنار سالن‌های نمایشگاهی درست کرده‌اند و اسامی سختی هم برای آنها انتخاب کرده‌اند. به نظر من این موضوع برای توسعه بخش کنفرانس که گاو شیرده این رویداد است، مناسب نیست. اگر به تدریج بخش کنفرانس تضعیف و بخش نمایشگاهی تقویت شود، مردم دلیلی برای پرداخت ورودیه سه هزار و دویست یورویی نخواهند داشت. 

ببینید: در اولین روز مانی ۲۰۲۰ اروپا چه خبر بود؟ / گزارش اختصاصی راه پرداخت از هلند

یکی از مفاهیمی که در بخش نمایشگاهی، خیلی روی آن تاکید شده ، بانکداری باز یا Open banking است. پدیده‌ای که در ظاهر، نقض غرض دارد و دو کلمه تشکیل‌دهنده آن تناسبی با یکدیگر ندارند. اساسا این کلمه “اوپن” سال‌هاست که با پررویی تمام کنار هر کلمه‌ای می‌نشیند و هیچ خط قرمزی را نمی‌شناسد. در ایران خودمان، ابتدا کنار کلمه آشپزخانه نشست و ساختار خانه‌ها و حتی روابط خانوادگی را به هم ریخت و اکنون دامنه نفوذ خود را تا زندگی مشترک جوان‌هایی که در سن ازدواج هستند، گسترش داده است. در اروپا هم که گرفتار سرگیجه شده‌اند: گارد خود را با Open باز می‌کنند و با GDPR می‌بندند! از شوخی گذشته، اوپن بودن، بیشتر شبیه یک شیوه تفکر و یک فلسفه است. اگر آن را با یک فناوری اشتباه بگیریم واقعا چنین سرگیجه‌ای را تجربه خواهیم کرد. 

در همین راستا، تاکید زیادی روی اشتراک منابع، مشارکت با شرکت‌های فناوری و استقبال از نوآوری‌ها وجود دارد. تمامی شرکت‌های ارایه دهنده راهکارهای بانکی، هر کدام به نوعی با این مفاهیم جدید ارتباط برقرار کرده‌اند تا از گرایش‌های عمومی صنعت، به دور نباشند.   

طبق رسم سالیانه “مانی 2020″، برای شام شب اول مهمان گوکل بودیم. مهمانی بصورت یک فستیوال غذا در فضای آزاد پارک آمستل برگزار می‌شود و هر مهمان می‌تواند غذای دلخواه خود را از غرفه‌های متعدد فستیوال، تهیه کند. برای هر نفر پنجاه یورو در نظر می‌گیرند که پارسال به‌صورت ژتون‌های پلاستیکی عرضه شد و خیلی‌ها اعتراض کردند که این شیوه تناسبی با بزرگ‌ترین رویداد فین‌تک اروپا ندارد، امسال به‌صورت کارت عرضه شد که البته کارت‌خوانی برای آن پیشبینی نشده بود و غرفه‌دارها، شماره بارکد کارت را در نرم‌افزار خود وارد می‌کردند.

تنها ما نیستیم که برای جشن تولد بچه‌ها، تم در نظر می‌گیریم، کل هویت بصری رویداد مانی ۲۰۲۰ بر اساس یک تم شکل می‌گیرد: امسال تم شیمی و رنگ سبز.
مانند سال گذشته، مهمانی شام شب اول به میزبانی گوگل و با اعطای پنجاه یورو به هر شرکت‌کننده، جهت خرید غذای دلخواه در فستیوال غذا در پارک آمستل، برگزار شد
ایزیکو، شرکت پرداخت ترکیه‌ای است که رشد سریعی داشته اما متاسفانه رفتار نمایشگاهی جذابی ندارد. بر خلاف غرفه‌های دیگر که دلیل حضور خود در نمایشگاه را در یک کلمه اعلام می‌کنند و تکلیف بازدید‌کننده از ابتدا معلوم است، ایزیکو فقط به افتخارات خود در ترکیه اشاره می‌کند.
اگر پارسال غرفه هواوی در آخرین نمایشگاه سبیت را ندیده بودم، می گفتم این همه هواوی است در حالیکه یک‌صدم از آنچه آنجا عرضه شده بود، اینجا وجود ندارد. آیا بخاطر اتفاقات اخیر با آمریکاست؟ نمی‌دانم
فیدزای، شرکت ارایه‌دهنده راه‌کارهای مبارزه با جرائم مالی با استفاده از هوش مصنوعی است که رشد سریعی را تجربه می‌کند
اواخر روز دوم، لژهای متعدد در جای جای نمایشگاه، برای استراحت و صحبت و مصاحبه و حتی جلسات کاری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.