راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خانم‌های محترم، لطفا موفق شوید / گزارش اختصاصی راه پرداخت از روز دوم رویداد مانی ۲۰۲۰ اروپا

حسن اطاعت / مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان / آمستردام / 

صبح روز دوم، بانک «سانتاندر» یک ارایه تخصصی داشت و معتقد بود که پلتفرم‌ها، مشارکت‌های گسترده، و استانداردهای جدید مانند «دستورالعمل پرداخت دیجیتال» یا PSD2 (که دومین ویرایش آن هم پارسال تصویب شد) اساس چهره بانکداری را تغییر داده‌اند در حالیکه عموم بانک‌ها از این قافله عقب مانده‌اند. سانتاندر یک پلتفرم بانکی را توسعه داده که می‌تواند با تمرکز روی داده‌های ۱۴۴ میلیون نفر مشتری خود در سراسر دنیا، کلیه خدمات مالی مورد نیاز آنان را تامین کند. 
امنیت سایبری، مدیریت ریسک، تشخیص و مبارزه با پولشویی، تقلب و جرایم مالی، از مباحث مهم در «مانی ۲۰۲۰» است. فیدزای با همکاری سیتی بانک، مک‌کنزی، آمازون، بیوکچ و شرکت‌های همکار، یک کارگاه اختصاصی را به این منظور برگزار می‌کند. در نیم ساعت اول این کارگاه در مورد کاربرد علم داده‌ها و هوش مصنوعی در کشف و مبازره با جرایم مالی صحبت می‌شود و در کارگاه موازی آن، موضوع پولشویی، قوانین و ابزارهای ضد پولشویی و همچنین تحریم‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. پارسال یک خواننده ارومیه‌ای در یک مهمانی خانوادگی، عبارتی را حین اجرای ترانه‌اش به کار برد که به سرعت وایرال شد: «سنی دییرلر» به معنی «تو رو می‌گند» نمی‌دانم چرا حین کارگاه پولشویی و تحریم، مرتب یاد این ترانه می‌افتادم. 
در کارگاه «انقلاب جرایم مالی» گزارش هولناکی از رشد جرایم مالی بیان شد و راه‌هایی هم برای مقابله با انواع آن معرفی شد. شرکتی به نام «دیتاروبات» هم مدلی را معرفی کرد که کشف و مبارزه با جرایم مالی را تسهیل می‌کند. از بلاکچین و فناوری‌های دیگر هم به عنوان ابزارهای مفیدی برای مبارزه با پولشویی و فساد و تقلب نام برده شد اما هیچ‌کدام به اندازه مدل گرافیکی فیدزای که با استفاده از مفاهیم ژنتیک، شبکه‌های تقلب سازماندهی شده را کشف می‌کند جذاب نبود. 
اغلب خانم‌های موفق و صاحب‌نام، از تفکیک زنان در مجامع عمومی و اختصاص یک سهمیه جداگانه و امتیاز اختصاصی برای آنان مخالفند و معتقدند که توانایی‌ها و قابلیت‌های زنان باید در شرایط واقعی و در تقابل با فضای مردانه جامعه، فرصت ظهور و بروز داشته باشد. تصور جذابی است ولی اتفاق نمی‌افتد. خانم‌ها به طرز محسوسی در دنیای فناوری و تجارت و کار و اقتصاد، غایبند و در سال‌های اخیر، تمام رویدادهای فناوری، مجبور به اختصاص آن سهمیه شده‌اند. در وب‌سامیت پرتقال، دو خانم می‌توانند با یک بلیت حاضر شوند. در کولیشن آمریکا، سه خانم با دو بلیت شرکت می‌کنند و در برخی رویدادهای دیگر، می‌کوشند که با ایجاد بخش‌های زنانه و محدود کردن ورود آقایان، جذابیت‌هایی را برای خانم‌ها ایجاد کنند. شرکت «بوکینگ دات کام» کمپین ویژه زنان فناور را به این منظور ایجاد کرده است که پارسال در لیسبون برگزار شد و من هم به عنوان منتور دعوت شده بودم. اینجا در آمستردام، در حاشیه «مانی ۲۰۲۰» هم رویدادی به نام «شبکه زنان اروپا در حوزه پرداخت» (EWPN) در سالن جداگانه و با ثبت‌نام و دسترسی جداگانه برگزار می‌شود و هدف آن تقویت ارتباطات خانم‌های اروپایی شاغل در صنعت پرداخت است. 
رویداد دیگری هم بنام رایزآپ، با هدف شبکه‌سازی خانم‌ها برگزار می‌شود و هیچ سخنرانی و ارایه و پنلی ندارد، فقط فرصتی برای آشنایی و بحث و ارتباط است. 

همایش شبکه زنان اروپایی در صنعت پرداخت. سخنرانی برای صندلی های خالی، متأسفانه!
رایزآپ، فضایی برای تعامل و ارتباط خانم های فعال در صنعت پرداخت
نظم و آرامش در تامین غذای روزانه بیش از ده هزار نفر شرکت کننده، بازدید کننده و سخنران.
فضاسازی ساحلی در رای آمستردام، محل برگزاری مانی ۲۰۲۰


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.