راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اصرار رانندگان تاکسی‌های اینترنتی برای پرداخت نقدی به چه دلیل است؟

تاکسی‌های اینترنتی به کمک مردم آمده‌اند تا آنها بتوانند با هزینه کم و سرعت بالا جابه‌جا شوند. در این بین از مهم‌ترین مسائلی که این تاکسی‌ها را پر کاربرد کرده است، وجود روش‌های پرداخت آنلاین و اعتباری است؛ یعنی برخلاف تاکسی‌های معمولی نیازی نیست حتماً پول نقد به همراه داشته باشید. مسافر در این تاکسی‌ها حق انتخاب دو روش پرداخت نقدی و آنلاین را دارد و می‌تواند هرکدام که بخواهد را انتخاب کند.

اما معمولاً دخالت راننده و اصرار آنها به مواردی که خلاف مقررات تاکسی‌های آنلاین است، باعث شده مسافران از سفر خود راضی نباشند؛ زمانی‌که راننده با ما تماس می‌گیرد و از ما می‌خواهد که درخواست را لغو کنیم تا کمیسیون ندهد، یا زمانی که مبلغ سفر زیاد است و راننده درخواست پرداخت نقدی دارد تا هزینه را زودتر دریافت کند. اینکه رانندگان حق دارند در تعیین روش پرداخت مسافر دخالت کنند یا نه مساله‌ای است که هنوز حل‌نشده باقی مانده است.

ببینید: اسنپ، در پاسخ به ابهامات مطرح‌شده، قوانین جدیدش را مورد ویرایش قرار داد

سوار شدی، نقدی پرداخت کن!

کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی تجربه‌های خود را از سفر با تاکسی‌های اینترنتی مطرح کرده‌اند. بیشتر دغدغه آنها اصرار راننده به پرداخت نقدی مسافر بوده است. از دعوا، درگیری لفظی و پیاده کردن مسافر قبل از رسیدن به مقصد گرفته تا کتک‌کاری و شکایت از راننده.

یکی از کاربران که تجربه سفر با یک تاکسی آنلاین را داشته، گفته بود: «در یک اقدام بدیع راننده ازم درخواست کرد نه تنها نقدی پرداخت کنم، بلکه سفر رو هم لغو کنم تا کمیسیون از ایشان کسر نشود.»

کاربر دیگری گفته بود: «راننده‌های تاکسی آنلاین یاد گرفتن درخواست پرداخت نقدی می‌کنن و کرایه نمایش‌داده شده به مشتری رو از مسافر می‌گیرن و بهش می‌گن درخواست رو قبل سفر لغو کنن تا کمیسیون ندن!»

تجربه متفاوت یکی دیگر از کاربران باعث شد موضوع را از خود او جویا شویم. او درباره مشکلی که توسط یکی از تاکسی‌های آنلاین برای او پیش آمده بود نوشته بود. اینکه بعد از عدم قبول درخواست برای پرداخت نقدی، راننده با او درگیر شده، تا جایی که به او سیلی نیز زده است. او می‌گوید: «اسفندماه 97 بود که از فرودگاه درخواست تاکسی آنلاین کرده بودم. معمولاً بعضی از مقاصدی که مبلغ بیشتری برای پرداخت آن وجود دارد، راننده درخواست پرداخت نقدی می‌کند. اما من پول نقد نداشتم و راننده نیز عصبانی شد. درحالی‌که به‌عنوان مشتری این حق به ما داده شده که روش پرداخت را آنطور که می‌خواهیم انتخاب کنیم.»

تنها کمک، دلجویی از من بود

این کاربر اما قضیه را مسکوت نمی‌گذارد و از راننده شکایت می‌کند. او می‌گوید: «بعد از این ماجرا سریعاً از صفحه سفرم «اسکرین‌شات» گرفتم تا بتوانم مدرکی ارائه دهم. در غیر اینصورت ممکن بود راننده سفر را لغو کند و صورت مساله نیز از بین برود. جالب است پشتیبانی این تاکسی آنلاین نیز در این مورد می‌خواست که من را از شکایت منصرف کند و تنها در حد دلجویی با من همکاری کرد.»

مشکلی که این کاربر با آن روبه‌رو بود، عدم پیگیری این مساله از سوی تاکسی آنلاین بود. این کاربر می‌گوید: «این مساله نه تنها از طریق پشتیبانی تاکسی آنلاین قابل پیگیری نبود که نیروی انتظامی به من اعلام کرد: «برای پیگیری راننده مورد نظر نیازی به استعلام تاکسی مورد نظر نداریم.»

اکنون سه ماه از این مشکل گذشته است و طبق گفته این کاربر هنوز از دادسرا اختیاریه‌ای در این خصوص برای او فرستاده نشده و پیگیری این قضیه معلق مانده است.

با توجه به اینکه کاربران زیادی از مشکلات تاکسی‌های اینترنتی گفته‌‌اند، با چند شرکت مطرح تاکسی‌ اینترنتی تماس گرفتیم و این مشکل را بررسی کردیم. در این میان روابط عمومی اسنپ درخصوص مسائلی که مربوط به بحث امنیت و پرداخت در این تاکسی‌هاست، توضیحاتی را ارائه داد.

این شرکت درباره حق انتخاب مسافر در روش پرداخت به راه پرداخت گفت: «اسنپ به کاربران مسافر حق انتخاب پرداخت داده است؛ یعنی آنها می‌توانند برای پرداخت کرایه خود از بین دو گزینه پرداخت آنلاین و نقدی یکی را انتخاب کنند و اسنپ نسبت به این دغدغه پیش‌آمده برای مسافران و رانندگانش بی‌تفاوت نیست.»

طبق گفته روابط عمومی اسنپ در برخورد با رانندگانی که مسافر را مجبور به پرداخت نقدی می‌کنند، بعد از گزارش مسافر، ابتدا به راننده تذکر داده می‌شود، در صورت تکرار این موضوع، کاربر راننده ضمن ارجاع به آموزش مجدد، غیرفعال می‌شود. اگر فردی بعد از آموزش مجدد همچنان اصرار به پرداخت نقدی داشته باشد، به طور دائم با او قطع همکاری می‌شود.

اصرار رانندگان به دریافت کرایه نقدی منطقی است؟

در مقابل بعضی از رانندگان درباره اینکه چرا اصرار به دریافت کرایه نقدی دارند، می‌گویند که تاکسی‌های آنلاین پولشان را دیربه‌دیر می‌دهند. از طرفی تاکسی‌های آنلاین می‌گویند که پرداخت‌های رانندگان به‌صورت روزانه انجام می‌شود و هر روز با رانندگانشان تسویه حساب می‌کنند.

در این باره روابط عمومی اسنپ این ادعاها از سوی رانندگان را نمی‌پذیرد و می‌گوید: «مبلغ کارکرد رانندگان هر روز ۲۴ ساعت بعد و با کسر کمیسیون پرداخت می‌شود. همچنین پرداخت اسنپ در روزهای تعطیل نیز فعال شده و به این ترتیب مبلغ تسویه حساب از اعتبار کاربران راننده کسر و در همان روز به حساب بانکی آنها واریز می‌شود. تسویه حساب در روزهای تعطیل با رانندگانی که در یکی از بانک‌های ملی، ملت، صادرات، سپه، تجارت و پاسارگاد حساب دارند انجام می‌شود.»

ببینید: اسنپ مبلغ کارکرد رانندگان را همان روز تسویه می‌کند / اجباری برای پرداخت کرایه به صورت نقدی نیست

همچنین اسنپ به کاربران راننده توصیه کرده که اجازه ندهند اعتبار اسنپ آنها منفی شود. در حساب کاربری راننده اسنپ گزینه «قابل برداشت» قرار دارد که میزان کارکرد و درآمد راننده را نشان می‌دهد. همچنین در این صفحه گزینه دیگری به نام «اعتبار کمیسیون» وجود دارد که این اعتبار گاهی منفی می‌شود. اعتبار منفی نشان‌دهنده میزان بدهی کاربران راننده به اسنپ و در واقع نشان‌دهنده حق کمیسیون اسنپ از سفرهای رانندگان است.

اپلیکیشن اسنپ میزان کمیسیون هر سفر را با هر روش پرداختی (آنلاین یا نقدی) محاسبه می‌کند و مجموع آن به راننده نمایش داده می‌شود. کاربران راننده باید با شارژ حسابشان این مبلغ را پرداخت کنند. در سفرهایی که پرداخت مسافر به صورت اعتباری انجام می‌شود، ابتدا بدهی کاربر راننده تسویه شده و سپس مابقی حق‌الزحمه به اعتبار او اضافه می‌شود.

اگر میزان اعتبار منفی کمیسیون از حدی بیشتر شود، تا زمان پرداخت بدهی به اسنپ، درخواست سفر برای کاربر راننده ارسال نمی‌شود. در صورتی که کاربر راننده افزایش اعتبار داشته باشد، دوباره پیشنهاد سفر به او داده می‌شود و می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن اسنپ اقدام به جابه‌جایی مسافر و کسب درآمد کند.

لغو سفر و عواقب آن

موضوع دیگری که مسافران در شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره کرده‌اند، این است که رانندگان از مسافران می‌خواهند که سفر را قبل از اینکه به مقصد برسند، لغو کنند. یکی از کاربران در این باره گفته است: «جدای از موضوع کمیسیون، این خیلی خطرناکه. وقتی مسافر سفر رو لغو می‌کنه بعد از اون هر اتفاقی براش بیفته قابل اثبات نیست. مردم باید بیشتر به امنیت خودشون فکر کنن. آیا تاکسی‌های اینترنتی تبلیغی برای مسائل امنیتی داره که آموزش بده؟ فکر نمی‌کنم.»

پاسخی که روابط عمومی اسنپ در این مورد به ما داد این بود که اگر راننده یا مسافر سفر را لغو کنند، اسنپ دیگر قادر به پشتیبانی نخواهد بود و اگر راننده‌ای شما را مجبور به لغو سفر کرد باید این موضوع را سریعاً به پشتیبانی اطلاع دهید.

22 دیدگاه
  1. سجاد می‌گوید

    هیچ دلیلی نیست برای اینکه پول انلاین پرداخت شه
    میتونن دم یه عابر بانک واستن میتونن نقدی به کارت بزنن
    چه دلیلی هست که پول ماها یه روز یا بیشتر تو حساب بمونه؟

    1. ناشناس می‌گوید

      توی این گرونی،با اوضاع بنزین الان هر کس،انلاین پرداخت کنه واقعا خیلی،بیرحمه

    2. ناشناس می‌گوید

      موافقم

  2. افشین می‌گوید

    اسنپ ۲۰ درصد کمیسیون میگیری در حالی که باید ۱۰ درصد دریافت بشه هیچ خدماتی هم ارایه نمیکنه فقط یک اپ کپی شده را در اختیار راننده قرار میده تازه به همون ۲۰ درصد قانع نیست و با پولی که مربوط به راننده میباشد کار میکنه گردش مالی پرداخت های اعتباری سالانه میلیارد ها تومن میباشد چرا باید اعتباری بگیریم؟

  3. ناشناس می‌گوید

    باسلام .اگر بستری فراهم شود تا هزینه سفر مستقیم ب حساب راننده واریز شود بهتراست تا روز بعد ب حسابش واریز گرددشاید واقعا راننده همون روز ب پول احتیاج داشته باشد چ باید بکند؟؟؟ . بابت هزینه کمیسیون اسنپ هرکس پرداخت نکند حساب کاربریش رو غیر فعال کنین تا نتواند کارکند بعد مجبور ب پرداخت میشود واین مشکل پرداخت کرایه هم حل میشود .باتشکر…..

    1. محمد می‌گوید

      جای ما کارگرا باشید چیکار می کنید؟ما که دو ماه دیرتر میگیریم…. من که همه وقت اینترنتی میدم راننده هم ناراحت باشه میگم خودت کنسل کن

    2. ناشناس می‌گوید

      خوب تصفیه در لحظه را بزن روزانه تا هفتصد پنجا ه بردار در عرض دو دقیقه

  4. جواد می‌گوید

    دوستان دقت داشته باشید در صورت پرداخت کارت به کارت یا پول نقد امکان شکایت از راننده از شما سلب می شود و اثبات اینکه به خاطر کرایه راننده بوده بسیار مشکل می شود

  5. ـamir hadi می‌گوید

    سلام کسی که به این حداموزش رسیده که براجابجاشدن ازتاکسی انلاین استفاده کنه بایدبه این اگاهی برسه که مبلغ کرایه کاملا مشخصه وهمه جاعابربانک هست اگرپول همراه نداره ازعابراستفاده کنه ولی بعضی حال تاعابررفتن هم ندارن نمیخوان به خودشون زحمت بدن

  6. غولومی می‌گوید

    راننده حاضر مسافر حاضر بُز حاضر
    اونوقت پولو بدی دست اسنپ؟
    وقتی به اسنپ بدهکار باشی بهتره چون وقتی برعکس طلبکار باشی با کوچکترین شکایت الکی حساب راننده رو مسدود میکنه.ولی بدهکار باشی کمتر اینکارو میکنه.

  7. امیرحسین می‌گوید

    بنظر من فرق خاصی نمیکنه آنلاین یا نقدی. نهایتاً یکی دو روز دیرتر پول به حساب آدم میاد. یه مزیت آنلاین اینه که دردسر پول خرد و بقیه پول و … این چیزا رو نداری. حقوق کارگر و کارمند و … معمولا ماهانه است. یه روز مسئله ای نداره که.

  8. فرشید می‌گوید

    سلام مسافر بعد از 12 دقیقه که منتظر شدم اومده میگم چرا آنقدر دیر میگه مگه مهندسی درست صحبت کن اصلا لغو میکنم زنگ میزنم پشتیبانی منم لغو کردم امروز صبح مسافر داشتم که از اسنپ زنگ زدند توضیح دادم بعد از اینکه مسافر پیاده شد دیدم حسابم غیر قعال شده عجب گیری کردیم همینجوری هشتمون گرو نه اینم از اسنپ بالاخره روزی میشه که در خونه ما هم بارون بیاد در ضمن با لگد کوبید تو در ماشین

  9. تارا می‌گوید

    آنلاین پرداخت میکنم چون راننده ها خیلی حق خوری میکنن
    یه خیابون پایین تر رو مبدا زدم و خودم تا اونجا پیاده اومدم که پونصد تومن کمتر پرداخت کنم (که برای من این مبلغا مهمه) بعد راننده میگه خورد ندارم پولتو بدم
    من هرروز این جوابو میشنوم .مطمینم همشون دارن فقط اینارو بزاری رو برای اونایه چیزی میمونه
    پس برای ما چی؟ من با اون مبلغی که زده میخوام برم مقصد
    پس تصمیم گزفتم همیشه انلاین پرداخت کنم که چک و چونه لازم نباشه

  10. ناشناس می‌گوید

    خوب پول نقدی بگیری خیلی حال میده و خستگی آدم در میره
    حالا یکی که میخواد آنلاین پرداخت کنه مشکلش چیه بر حال میره به حساب راننده خوب برای بعضی از رانندگان پیش میاد که واقعاً پول بنزین ندارن یه سرویس میرم تا کرایه نقدی بگیرن اد از شانس راننده پرداخت آنلاین واریز میشه اینم یه مشکلی زده حاله ولی خوب نمیشه درگیر بشیم چرا آنلاین پرداخت کردی هر مسافری حق انتخاب داره راننده اسنپی که به خاطر پرداخت آنلاین درگیر وحاشی می‌کنه همون بهتر که اصلاً کار نکنه بره خونه زیر پنکه باد بخوره
    من خودم راننده اسنپی هستم و هیچ وقت بابت پرداخت آنلاین ناراحت نشدم قبول میکنید که همون روزی که پول نداشتم چند تا سرویسم اول آنلاین پرداخت شد
    واقعاً من یکی به قانون مورفی ایمان دارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.