راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا همراه‌بانک‌‌ تعداد کمی از بانک‌ها در مایکت قرار دارد؟ / مشکل از کجاست؟

چندی پیش مطلبی را با عنوان «عملکرد ضعیف بانک‌های ایرانی در انتشار همراه‌بانک‌‌ها در مارکت‌های اندرویدی / جدول مقایسه‌ای» در راه پرداخت منتشر کردیم تا ببینیم با توجه به محدودیت‌هایی که اپل برای اپلیکیشن‌های ایرانی ایجاد کرده است و با توجه به پیش‌بینی مهاجرت کاربران از iOS به اندروید، آیا بانک‌ها علاوه بر بسترهای توزیع خودشان ازجمله وب‌سایت بانک‌ها، از پتانسیل تمام پلتفرم‌ها و مارکت‌های اندرویدی داخلی نیز بهره می‌برند تا دسترس‌پذیری به محصولاتشان را بالا ببرند یا خیر؟

ببینید: در گفت‌وگو با کافه بازار، ایران‌اپس و مایکت مطرح شد / دلایل بانک‌ها برای قرار ندادن «همراه بانک» در مارکت‌های اندرویدی چیست؟

در این مطلب به این نتیجه رسیدیم که عملکرد بانک‌های ایرانی در انتشار همراه بانک‌هایشان در اپ استورهای اندرویدی ضعیف بوده. به‌منظور بررسی چرایی این ماجرا با محدثه بنابی مدیر بازاریابی محتوایی مایکت گفت­وگو کردیم.

به گفته بنابی، هر زمان که مایکت علت در اختیار قرار ندادن این اپلیکیشن‌ها را از بانک‌ها جویا می‌شود، بحث اطمینان نداشتن از امنیت استورها را مطرح می­کنند و اینکه مطمئن نیستند که استور قبل از انتشار اپلیکیشن بانک تغییراتی را روی آن اعمال می­کند یا خیر.

مدیر بازاریابی محتوایی مایکت این­طور عنوان می‌­کند: «استور یک بستر ارائه اپلیکیشن است و اگر شخص ثالثی اپلیکیشنی را از روی استور برداشته و آن را به نحوی هک کند، مسئولش آن استور نیست؛ زیرا این اتفاق می‌تواند با دانلود این فایل از روی سایت خود بانک نیز رخ دهد. زمانی که با بانک‌های مختلف مذاکره می­‌کنیم منطقی بودن ادعای ما برایشان محرز است ولی وقتی این فرایند به مرحله تایید حراست بانک‌ها می‌رسد و امنیت آن استور را باید تایید کنند، به نظرم به دلیل عدم آگاهی‌های فنی از این کار امتناع می‌کنند.»

بنابی می‌­گوید: «حرف ما به بانک‌ها این است که حتی زمانی که اپلیکیشن خود را روی سایت بانک نیز ارائه می‌کنید، ممکن است مشکلات امنیتی برای آن پیش آید و سایت‌های زیادی هستند که اپلیکیشن بانک‌ها را بر می‌دارند و آن را ارائه می‌دهند. زمانی که از بانک‌ها می‌پرسیم که این سایت‌ها با یک استور چه تفاوتی دارند؟ پاسخ خاصی برای بیان کردن ندارند و صرفا می‌گویند که ما بخشنامه‌هایی داریم که حراست بانک باید آن را تایید کند تا بتوانیم اپلیکیشن را به‌صورت رسمی منتشر کنیم.»

محدثه بنابی با اشاره به این موضوع که مایکت با بخش فناوری اطلاعات بانک‌های زیادی تعامل کرده است، گفت: «کارشناسان بخش‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها به دلیل آگاهی از بخش‌های فنی مشکلی با انتشار اپ‌ها در استورها ندارند، زیرا می‌دانند که مجوز رسانه‌های دیجیتال و نماد اعتماد الکترونیک برای تایید اعتبار یک استور کافی است. البته ما در مایکت یک گام جلوتر رفته‌ایم و تست‌های امنیتی مختلفی را به‌صورت دوره‌ای روی پلتفرم خود انجام می‌دهیم.»

بنابی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «ما در مایکت موارد متعددی را در خصوص هر اپلیکیشن بررسی می‌کنیم و از امنیت فضای استور مایکت اطمینان کامل داریم. همچنین تفاهم‌نامه‌ای داریم که زمانی که توسعه‌دهنده و مایکت هر دو طرف آن را امضا می‌کنند و اپلیکیشن در مایکت بارگذاری می‌شود، تضمین می‌کنیم که هیچ اپ مشابهی را برای هیچ بانک و سازمانی داخل مایکت بدون داشتن مجوزی از آن سازمان، منتشر نخواهیم کرد.»

مدیر بازاریابی محتوایی مایکت همچنین در پاسخ به سوال رعایت کردن پروتکل‌های امنیتی از جانب استورهای ایرانی (مشابه با پروتکل‌هایی که گوگل پلی رعایت می‌کند) گفت: «ما ملزم به رعایت این پروتکل‌­ها هستیم و در صورت رعایت نکردن آن‌ها، گوگل پلی ما را محدود می‌کند. پس وقتی شما می‌توانید به‌راحتی با مایکت کار کرده و اپلیکیشن‌های مختلفی از آن دانلود کنید، به این معناست که مشکلی در زمینه امنیت در مایکت وجود ندارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.