بانک‌تک (BankTech)

نگاهی به ویژگی‌های نسخه جدید نت بانک سامان در گفت‌وگو با مدیر فناوری اطلاعات بانک سامان

پنجم خردادماه، نسخه جدید نت بانک سامان با رابط کاربری، امکانات و ظاهری جدید در دسترس کاربران قرار گرفت. این نسخه نت بانک سامان علاوه بر آنکه خدماتی مانند «بازار سرمایه» و «شرکت یار» را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، قابلیت‌های جدیدی در حوزه امنیت نیز دارد. در این مطلب گفت‌وگوی کوتاهی با علوی‌زاده مدیر فناوری اطلاعات بانک سامان داشتیم و به چند نکته درباره نت بانک جدید سامان پرداختیم.

ببینید: نسخه جدید نت بانک سامان با امکان ثبت دستور پرداخت هزینه‌های خرید سهام منتشر شد

 

استفاده از نام کاربری به جای شماره مشتری در نت بانک جدید، برای افزایش امنیت کاربران است

اولین موردی که در مواجه با نسخه جدید نت بانک با آن روبه‌رو می‌شویم، تغییر نام کاربری و رمز عبور است. درواقع در نسخه جدید نت بانک سامان، نام کاربری به‌جای شماره مشتری استفاده می‌شود. درنتیجه حتما پس از اولین ورود باید نسبت به تعیین نام کاربری و رمز جدید اقدام کرد. نام کاربری و رمز عبور، باید ترکیبی از حروف و اعداد انگلیسی باشد. امکان استفاده از نام کاربری به جای شماره مشتری در ابتدا باعث سردرگمی برخی از کاربران نت بانک شد اما علوی زاده درباره این تغییر می‌گوید: «امکان استفاده از نام کاربری به جای شماره مشتری ازجمله ویژگی‌های بسیار مهمی است که به نسخه جدید نت بانک سامان افزوده شده است که هدف از اجرای آن ارتقاء سطح امنیت و جلوگیری یا سخت‌تر شدن امکان کشف کد کاربری و رمز عبور است. بر این اساس بود که ما سیاست‌های ایجاد پیچیدگی در کد کاربری و رمز عبور را موردبازنگری قرار دادیم. در همین راستا و به‌عنوان نمونه یکی از این سیاست‌ها این است که کد کاربری دیگر نمی‌تواند تنها شامل کارکترهای عددی باشد که به‌راحتی قابل‌تشخیص و حدس زدن است و بهترین فرصت برای این ارتقاء امنیتی، در نسخه جدید نت بانک بود.»

توجه داشته باشید که تغییر نام کاربری و رمز عبور در نت بانک جدید سامان، باعث تغییر اطلاعات ورودی اپلیکیشن موبایلت کاربران نیز می‌شود. همچنین در نسخه جدید نت بانک سامان در صورت ٣ بار ورود ناموفق، حساب کاربری افراد ۲۴ ساعت مسدود می‌شود.

 

«بازار سرمایه» و «شرکت یار» دو خدمت نسخه جدید نت بانک

به گفته علوی‌زاده، بانک سامان با توجه به روند امروزه بانکداری الکترونیکی، در نظر دارد تا بستر و چارچوبی برای ایجاد فضایی باز، در جهت توسعه نیازهای بانکداری الکترونیک ایجاد کند که زیرساخت اولیه آن، ایجاد سرویس‌های خدمات پایه به همراه توسعه برخی خدمات مانند شرکت یار و بازار سرمایه در یک فضا بود.. به‌عبارت‌دیگر، بانک سامان در مسیر روند بانکداری الکترونیکی امروز، ضمن ایجاد بستر جدید به همراه خدمات نوین در یک جا مانند ایجاد یک پنل مشترک برای ارائه خدمات بانکی شخصی و شرکتی، زیرساخت لازم خود را برای ایجاد فضایی جدید در حوزه بانکداری الکترونیکی پیاده‌سازی کرده است.

دو خدمت «بازار سرمایه» و «شرکت یار» ازجمله خدمات جدیدی هستند که در این نسخه نت بانک سامان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. کاربران با استفاده از خدمت بازار سرمایه می‌توانند دستور پرداخت هزینه‌های مربوط به خرید سهام به کارگزاری را در صفحه خود ثبت کنند. علوی‌زاده درباره این خدمت جدید می‌گوید: «خدمات بازار سرمایه به‌عنوان زیرساختی برای تسهیل خریدوفروش آنلاین سهام است که علاوه بر آنلاین بودن کلیه فرایندهای مرتبط، مشتری می‌تواند از منافع سپرده خود نیز بهره‌مند شود.»

در خدمت شرکت یار نیز کاربران می‌توانند به افراد دیگر اجازه دهند تا به تمام یا بخشی از امکانات اینترنت بانک آن‌ها دسترسی داشته باشند. به گفته مدیر فناوری اطلاعات بانک سامان، خدمت شرکت یار همان اینترنت بانک شرکتی یا اینترنت بانک برای اشخاص حقوقی است که به افراد حقوقی این فرصت را می‌دهد که از همان پنجره اینترنت بانک حقیقی خود بتوانند کارتابل مالی خود را مشاهده و اقدامات لازم در حوزه اختیارات خود را انجام دهند.

 

علوی‌زاده: سرعت پایین نسخه جدید رفع شد

مدیر فناوری اطلاعات بانک سامان در پاسخ به این سوال که برخی از کاربران نت بانک از سرعت پایین نسخه جدید انتقادهایی داشتند، می‌گوید: «در خصوص سرعت پایین باید گفت که هر استقراری علی‌رغم تست‌های قبل از آن به دلیل تفاوت جدی شرایط عملیاتی ممکن است با اندکی چالش مواجه شود که در خصوص نسخه جدید نت بانک هم در ساعت‌های اولیه استقرار با کندی مواجه بودیم اما چون همه ظرفیت ما به‌صورت آماده‌باش بود و همه اتفاقات را رصد می‌کردیم و تحت کنترل داشتیم بلافاصله با بهینه‌سازی‌هایی در زیرساخت‌های این سامانه، مشکل کندی رفع شد و هم‌اکنون سامانه به‌خوبی در حال سرویس‌دهی است.»

درباره نویسنده

مینا حاجی

مینا حاجی دانشجوی کارشناسی رشته زبان و ادبیات اسپانیایی است و همچنین به زبان انگلیسی مسلط است. او در حال حاضر به عنوان مترجم و نویسنده در راه پرداخت فعالیت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

۱ دیدگاه

  • نسخه جدید نت بانک سامانه دارای باگ هایی هست از جمله بخش شرکت یار که پس از تعریف کاربر امکان حذف یا ویرایش نام کاربری فرد وجود ندارد .
    بخش بعدی زمان تعریف حساب های پیشفرض هست که پس از تعریف امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد
    قابلیت تغییر شماره مشتری به نام کاربری خوب هست اما باعث امنیت مطلق نمیشه چرا که یک فرد در یک بانک از همون نام کاربری استفاده میکنه که در دیگر سایت های عمومی استفاده میکنه برای پسورد هم همینطور.
    متاسفانه پس از به روزرسانی اموزشی هم برای اینکار در دسترس کاربران عادی قرار ندادن و سیستم هم پیام یا راهنمایی خاصی نمایش نمیده .
    از نظر بصری طراحی زیباتری نسبت به نسخه قبلی داره اما جهت دسترسی به اطلاهات باید راه بیشتری توسط کاربر پیموده شود.
    بخش سهام و شرکت هایی که در نسخه قبلی بهشون دسترسی داده بودیم در نسخه جدید حذف شدن اما چک نکردم که امکان تعریف مجدد وجود دارد یا خیر.

/* ]]> */