راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراقب باشیم ما را به چه نامی می‌شناسند

در روزهای گذشته با نشر گزارش سالیانه کافه بازار، حاشیه‌هایی مرتبط با این گزارش ایجاد شد که مجموعه تومن با انتشار بیانیه‌ زیر به بررسی و شرح مسائل پیش آمده پرداخته است:

مراقب باشیم ما را به چه نامی می‌شناسند

«یکی از اتفاقات خوب اردیبهشت ماه برای فعالان حوزه مالی و بازی و تمام صنعت موبایلی ایران، انتشار گزارش سالیانه کافه بازار بود. این گزارش از بخش‌های متفاوتی از جمله آمارهایی از تعداد کاربران کافه بازار، توسعه دهندگان، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها تشکیل شده که در آن به تفصیل به آمارهای رشد هر بخش به صورت کلی و حتی به تفکیک استانی پرداخته شده است. کافه بازار گزارش سالیانه خود را در تاریخ 28 اردیبهشت 97 منتشر کرد، اما نشر در فضای آنلاین با قوانین حاکم به چاپ و نشر مطبوعات کاغذی تفاوت بسیار دارد.

یکی از مجموعه‌های مطبوعاتی فعال در حوزه استارت‌آپ‌ها، هفته‌نامه شنبه است. شماره 141 این هفته‌نامه به بررسی گزارش سالیانه کافه بازار پرداخته، اما این گزارش مغایرت‌هایی با گزارش منتشر شده در بلاگ کافه بازار دارد. شرح اتفاقات حول شماره 141 را از زبان خود هفته نامه شنبه نقل می‌کنیم که در صفحات مجازی خود این گونه می‌نویسد:

«به اطلاع مخاطبان محترم «شنبه» می‌رساند: مجموعه محترم کافه بازار گزارشی را در خصوص آمارهای سال ۹۷ در شماره ۱۴۱ هفته‌نامه شنبه منتشر کرد. گزارش مزبور نسبت به نسخه فعلی متفاوت است و همین سوءتفاهم‌هایی را موجب شد. لازم به ذکر است آن گزارش روز سه‌شنبه هفته قبل به هفته‌نامه شنبه تحویل داده شد؛ نسخه ارسالی پی‌دی‌اف بود و تصاویر گزارش بدون هیچ تغییری در صفحات ۶ و ۷ هفته‌نامه کپی و بعد صفحه‌بندی شد. بر اساس روال مجله، عصر پنجشنبه زمان ارسال فایل‌ها به چاپخانه است. از طرفی، بعدازظهر پنجشنبه نسخه جدیدی ارسال شد. در طراحی صفحه یک که آخرین مرحله ارسال مجله است از نسخه جدیدتر استفاده شد. متاسفانه به دلیل آنکه از صفحات داخلی خروجی گرفته شده بود و به دلیل محدودیت زمانی و البته سهل‌انگاری ما صفحات داخلی به‌روزرسانی نشد. روز شنبه، بعد از اطلاع و انتشار، بلافاصله نسخه دیجیتال را اصلاح کردیم. با این حال، حوالی نیمروز فایل جدیدی برایمان ارسال و نسخه آنلاین نیز مجدداً اصلاح شد. تعدد نسخه‌های گزارش مزبور و سهل‌انگاری در به‌روزرسانی آن مشکل‌ساز شد. هفته‌نامه شنبه به سهم خود از مخاطبان محترم، به‌خصوص شرکت‌هایی که آمارها و لوگوهایشان در گزارش ارسالی کافه‌بازار اشتباه درج شده بود، پوزش می‌خواهد. اگرچه نسخه دیجیتال در سایت شنبه‌مگ به‌روزرسانی شده اما در شماره آتی شنبه این گزارش مجدداً بازنشر خواهد شد.»

اپلیکیشن تومن در سال 97 از رشد بیش از 1000 درصد برخوردار بوده، اما در صفحه 5 گزارش چاپ شده در نسخه کاغذی هفته‌نامه شنبه که به رشد نصب برنامه‌های مالی اشاره شده، آماری از فعالیت تومن در سال 96 وجود دارد در حالی که مجموعه تومن از تابستان 97 شروع به کار کرده است. بخش نمودارهای گزارش حاوی نموداری است (نمودار شماره 9، صفحه 6) که در آن به رشد برنامه‌های همراه بانک تجارت، تومن، ایوا، موبایلت و همراه نوین با بیشترین نصب فعال اشاره شده اما بجای نماد و لوگوی تومن و موبایلت از لوگوی ایوا استفاده شد که این شاید برجسته‌ترین اشتباه موجود در این گزارش باشد.

تا این لحظه تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مسئول و درگیر با حسن نیت این اتفاقات را رقم زده‌اند هرچند که در قسمت‌هایی اشتباهات فاحشی هم رخ داده باشد. با این حال مجموعه ایوا، زیر مجموعه پرداخت الکترونیک سداد، رفتار عجیبی در رابطه با این گزارش و اشتباهاتش داشت و گزارشی مبنی بر سواستفاده دیگر اپلیکیشن‌ها از لوگوی ایوا به منظور جذب مخاطب و دریافت نصب بیشتر را منتشر کرد و این متن و محتوا و تحلیل (!) را با درج نمودار با لوگوی اشتباه به عنوان تصویر نوشته در سایت‌ها و گروه‌های خبری فعال در حوزه بانکی و فین‌تکی منتشر کرد.

حال سؤال بزرگ اینجاست که آیا پرداخت الکترونیک سداد با حقیقت دانستن گزارش هفته‌نامه شنبه این تصمیمات عجولانه را اتخاذ کرده و به اصل گزارش کافه بازار مراجعه نکرده است یا حقیقتاً سوءنیتی در کار بوده تا با این بهانه هم ضربه‌ای به برند و هویت چند کسب‌وکار رقیب زده باشد و بدون توجه به عواقب آن، از این فرصت پیش آمده استفاده کرده تا موج سواری مطبوعاتی هم کرده باشد. پر واضح است که سنجیدن صحت گزارش مذکور با برقراری یک تماس ساده با نشریه شنبه یا کافه بازار امکان‌پذیر بود.

لازم به ذکر است که ایوا با انتشار متن دیگری با عنوان «اصلاحیه خبر منتشر شده در خصوص رشد اپلیکیشن ایوا در سال ۹۷ / ایوا سال گذشته ۱۰۰۰ درصد رشد کرده است» به این نکته می‌پردازد که اشتباه مرقوم شده در گزارش قبلی اعلام اشتباه عدد 300 درصد رشد نصب فعال بجای 1000 درصد است، ضمناً به این نکته اشاره کرده که «برای هیچ اپلیکیشنی از لوگوی ایوا استفاده نشده است و رشد تمامی اپلیکیشن ها در گزارش کافه بازار واقعی است.»

از نکات مثبت نشریات کاغذی وجود نسخه فیزیکی است که با مراجعه به آن کاملاً مشخص می‌شود که در متن گزارش اشتباه هفته‌نامه شنبه -شماره 141- رشد اپلیکیشن ایوا بالای 1000 درصد قید شده بود و این اپلیکیشن در جایگاه سوم بعد از تومن با رتبه دوم در رشد نصب قرار گرفته بود و در هیچ جمله یا نموداری در این نشریه به رشد 300 درصدی ایوا اشاره‌ای نشده است.

طبق ماده 1 قانون مسئولیت مدنی: «هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا بهر حق دیگر که بموجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمهای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود می‌باشد.»

با توجه به متن صریح قانون این‌طور بر می‌آید که در صورت سوءنیت و اقدام آگاهانه پرداخت الکترونیک سداد برای آسیب رساندن به حیثیت و برند دیگر شرکت‌ها مانند تومن می‌بایست منتظر پیگیری‌های قانونی از جانب ایشان باشد. اما درصورت سهوی دانستن این زنجیره اتفاقات، پرداخت الکترونیک سداد برای جلوگیری از تبعات قضایی که می‌تواند متوجه آن مجموعه باشد، بایستی پیگیری صادقانه‌تری نسبت به گزارش ثانویه یاد شده به‌منظور قانع نمودن خسارت دیدگان از سهوی بودن خطای خود انجام دهد.

ببینید: کافه بازار گزارش سالانه خود را منتشر کرد / برنامه‌های امور مالی بیشترین تعداد نصب را به خود اختصاص دادند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.