راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اجرای مرحله پایلوت کارت هوشمند ملی نیمه دوم امسال در قم

مدیرکل ثبت احوال استان قم با اشاره به اجرای طرح کارت هوشمند ملی در قم گفت: مرحله پایلوت کارت هوشمند ملی در نیمه دوم امسال در استان قم برای افراد بالای 15 سال اجرایی می‌شود.

به گزارش مهر، ولی اله عسکری با اشاره به اجرای طرح کارت هوشمند ملی در قم اظهار داشت: این طرح به صورت پایلوت در استان قم به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دولت نهم و دهم به منظور استقرار دولت الکترونیک در نیمه دوم سال جاری اجرایی می‌شود.

وی افزود: مرحله پایلوت کارت هوشمند ملی برای اولین بار در کشور توسط استان قم برای افراد دارای شناسنامه بالای 15 سال که در حدود 750 هزار نفر پیش بینی شده است از مهرماه سال جاری آغاز می شود.

وی با شاره به اینکه کارت هوشمند ملی یک پیش نیاز برای فعالسازی کلیه خدمات است گفت: این کارت بستر مفیدی برای الکترونیکی شدن کلیه فعالیت‌ها و ارائه خدمات الکترونیکی می باشد و ظرفیت یا مطلوبیت جایگزینی کارت‌های دیگر را داشته که لازمه آن این است که دستگاه‌های مختلف زیرساخت‌های آن برای فعال سازی خدمات مرتبط بر روی این کارت را در آینده فراهم کنند.

عسکری افزود: یکی از معضلات موجود در سطح کشور تعدد کارت‌های خدمات مختلف اعم از کارت های ملی، سوخت، ماشین، بانک، گواهینامه و… می‌باشد که با صدور کارت هوشمند ملی و همکاری دستگاه‌های مرتبط به تناسب از تعدد کارت‌های موجود کاسته می‌شود.

مدیر کل ثبت احوال قم گفت: این کارت در مرحله اول به عنوان کارت شناسایی ملی، جایگزین کارت ملی می‌شود که هشت فرایند دارد و خدماتی دیگر از قبیل امور بانکی، کارت سلامت، بحث یارانه و خدمات دیگر روی آن کارت قابل ارائه است.

وی در ادامه افزود: با اجرای این طرح می‌توان اقداماتی نظیر معرفی فرد در فضای مجازی از طریق امضای الکترونیکی، ارتقای امنیت، طرح استعلام الکترونیکی، انتخابات الکترونیک و جلوگیری از جعل مدارک شناسایی را عملیاتی کرد.

وی با تشریح مراحل پیش پایلوت این پروژه در استان قم اظهار داشت: بعد از انتخاب قم به عنوان پیش پایلوت، این طرح هشتم بهمن سال 88 و با ثبت‌نام از 53 نفر از اعضای خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان، ورزشکاران و نخبگان استان آغاز و در مراسمی با حضور وزیر کشور و استاندار رونمایی از این کارت انجام شد.

مدیر کل ثبت احوال قم ابراز داشت: مرحله دوم پیش پایلوت با ثبت‌نام 10 هزار و 190 نفر از کارمندان دستگاه‌های اجرایی استان انجام شد که اطلاعات آنها دریافت و کارت‌های مربوطه صادر شد و در اختیار آنها قرار گرفته است.

مدیر کل ثبت احوال قم گفت: پس از آماده‌سازی سایت صدور کارت هوشمند که در حال حاضر در مرحله نصب تجهیزات و سخت افزارهای مربوط به صدور کارت می باشد و انجام کامل پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد سجلی که یکی از پیش نیازهای این طرح بوده، جمع‌آوری و تکمیل اطلاعات شهروندان در شهریورماه امسال آغاز می‌شود.

به گفته وی، بعد از استان قم و پس از ارزیابی‌های فنی و اجرایی که در مورد آنها انجام و کاربری‌هایی که برای آن تعریف می‌شود، این پروژه برای کل کشور و افراد بالای 15 سال تا پایان سال 95 و تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرایی شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.