راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تطبیق کوربنکینگ جدید شرکت خدمات با “استاندارهای” بانک مرکزی

تقریبا هفت ماهی است که از پیاده سازی سیستم متمرکز بانکداری الکترونیک شرکت خدمات انفورماتیک در بانک مرکزی گذشته و حالا مدیر اداره مهندسی نرم‌افزار بانک مرکزی گفته است این سیستم در مقایسه با نمونه‌های مشابه از قابلیت‌های بالایی برخوردار است چرا که تمام منبع نرم‌افزاری آن در اختیار ما قرار دارد و این ویژگی به لحاظ امنیتی بسیار قابل توجه است.

به گزارش ایتنا، محمد بیگی، مدیر اداره مهندسی نرم‌افزار بانک مرکزی با اعلام این مطلب، در خصوص دلایل انتخاب شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان مجری این پروژه گفت: بسیاری از سیستم‌های‌ متمرکز بانکداری الکترونیک موجود عمدتاً خارجی بوده در حالی‌که سیستم ارائه شده توسط شرکت خدمات انفورماتیک داخلی است و تمام مختصات و ویژگی‌های مورد نظر بانک مرکزی را نیز تامین می‌نماید.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که این استانداردهایی که این مقام رسمی بانک مرکزی و مجری این پروژه از آنها یاد می‌کند دقیقا کدام استانداردها هستند و بانک مرکزی چه زمان این استانداردها را تعیین و به کجا ابلاغ کرده است؟ اگر این استانداردها وجود دارند چرا بانک مرکزی آن را منتشر نمی‌کند تا دیگر شرکت‌ها هم خود را با آن مطابقت دهند؟ آیا این استانداردها فقط مخصوص شرکت دولتی خدمات انفورماتیک است و هر وقت که به کارشان بیاید آنها را رو می‌کنند؟

لازم به ذکر است که سامانه متمرکز بانکی، بانک مرکزی با هدف تجمیع حساب‌های دولتی و خزانه و حساب‌های سایر سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات در نزد بانک مرکزی با امکان بهره‌برداری از ابزار نوین بانکی روز ۲۶ دی ماه افتتاح شد.

به گفته وب‌سایت بانک مرکزی، طراحی و تولید نرم‌افزار بانکداری متمرکز توسط بانک مرکزی با اجرای شرکت دولتی خدمات انفورماتیک در چهار ماه انجام شد. با توجه به زمان اندکی که برای تولید این نرم‌افزار صرف شد، می‌توان گفت که نرم‌افزار استاندارد بانک مرکزی با سرعت بلافاصله تولید شد و این موضوع آگاهان را حیرت زده کرد. اما خبر جدیدی که روابط عمومی شرکت خدمات انفوماتیک در آن زمان منتشر کرد به نظر در دفاع از این طرح و پاسخ به حیرت آگاهان صنعت بود. سوال این جاست که اگر طراحی یک سامانه جامع بانکداری متمرکز چهار ماهه ممکن است چرا دو مشتری اصلی این شرکت یعنی بانک‌های ملی و صادرات از هسته سبیا و سپهر که آنها هم خارجی هستند استفاده می‌کنند؟ (اینجا)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.