راه پرداخت بهترین منبع شما برای دانستن هر چیزی در زمینه فناوریهای مالی است.
کسبوکارهای اینترنتی مطابق با اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در هشت شاخص رتبهبندی میشوند
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در راستای انجام ماموریتهای خود در حوزه ساماندهی و رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی با هدف فرهنگسازی و کمک به ارتقای کیفیت فضای تجارت الکترونیکی کشور و حمایت از حقوق فعالان این حوزه به ویژه مصرفکنندگان و خریداران، در گام دوم اجرای رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی، به توسعه شاخصهای رتبهبندی و امتیازدهی در سایر حوزههای مرتبط با عملکرد کسبوکار از جمله سوابق و وضعیت کنونی پرداخته است.
در گام اول نحوه تعامل بیش از پنجاه هزار کسبوکار با مشتریان در قبال شکایات دریافتی نظارت و امتیازدهی شده و کسبوکارها از امتیازهای دریافتی خود مطلع شدند. حال، در گام دوم اجرای طرح مذکور، این مرکز به توسعه شاخصهای رتبهبندی و امتیازدهی در سایر حوزههای مرتبط با عملکرد کسبوکار از جمله سوابق و وضعیت کنونی پرداخته است.
شاخص و هدف رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی
شاخصهای رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی در هشت عنوان سوابق مسئولیتپذیری مالی، سوابق پاسخگویی به شکایات، سوابق تخلف / جرایم کسبوکاری، سابقه فعالیت (تجربه)، شفافیت، اندازه بنگاه، وضعیت مدیران و نظام مدیریتی و توانایی مالی در نظر گرفته شده است.
هدف از رتبهبندی کسبوکارهای الکترونیکی به شرح زیر است:
- ایجاد سیستمی خود کنترل در حوزه تعامل کسبوکار و مصرفکننده
- هدایت کسبوکارها به تعامل بر مبنای معیارهای صحیح عملکرد
- امتیازبندی و رتبهبندی کسبوکارها در حوزه میزان پایبندی در ارائه کالا/خدمت بر مبنای شاخصهای قابل سنجش
- ارائه معیاری قابل سنجش جهت کمک به مصرفکننده در انتخاب صحیح
- ارائه رویکردی طیفی از سطح قابلیت پایبندی کسبوکار به ارائه کالا/خدمت
علاقهمندان میتوانند فایل اطلاعیه گام دوم رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی را از اینجا دانلود کنند. همچنین میتوانید ضمن بررسی این شاخصها، پیشنهادات و انتقادات خود را به آدرس پست الکترونیکی rating@ecommerce.gov.ir ارسال کنید.