راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همتی: با احتساب متغیرهای سیاسی وارد بازار ارز نشوید / شایعه‌ جبران کسری بودجه دولت توسط افزایش نرخ ارز صحیح نیست

همتی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت، اظهار کرد: «همیشه گفته‌ام در بازار ارز سرمایه‌گذاری صورت نگیرد؛ چرا که تصمیمات اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. جوی که در بازار ارز طی چند هفته اخیر اتفاق افتاده حاصل تنش‌های سیاسی است و من فاکتور اقتصادی در آن نمی‌بینم. مواقعی که لازم باشد مداخله می‌کنیم شرایط بانک مرکزی از لحاظ توانمندی‌ها فرقی با گذشته نکرده است.»

به گزارش ایسنا، همتی گفت «همان‌طور که نظام و رئیس جمهور موضع خود را در مقابل برجام اعلام کردند مهلت ۶۰ روزه داده شد تا طرف‌های برجام اقدامات خود را انجام دهد.»

او ادامه داد: «بانک مرکزی همیشه اقدامات خود را انجام می‌دهد. جوی که در بازار ارز طی چند هفته اخیر اتفاق افتاده، حاصل تنش‌های سیاسی است و من فاکتور اقتصادی در آن نمی بی نم

همتی گفت: «همیشه توصیه‌ام این بوده که در بازار ارز فاکتورهای اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. با همین تعبیر تنش‌های سیاسی ممکن است متغیرها مجدد تغییر کنند. همیشه گفته‌ام در بازار ارز سرمایه‌گذاری صورت نگیرد؛ چرا که تصمیمات اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. امیدواریم اتفاقاتی که تحت عنوان آثار روانی سیاسی در بازار مطرح می‌شود، به حداقل برسد.»

او افزود: «مردم با احتساب متغیرهای سیاسی وارد این بازار نشوند. بانک مرکزی پیش‌بینی‌ها را انجام داده و پیشگیری‌های لازم را خواهد داشت. این مقطع هم خواهد گذشت و خوش‌بین هستیم.»

همتی تصریح کرد: «بانک مرکزی در متغیرات سیاسی نقش ندارد و تحولات را ایجاد نمی‌کند. ممکن است توافقاتی صورت گیرد و مذاکراتی انجام شود که هیچکدام از آنها قابل پیش‌بینی نیست. آن چیزی که من در رابطه با امکانات و توانمندی‌های بانک مرکزی است می‌گویم قرار نیست هر روز مبادلات و موازنات را در داخل سنگین کنیم.»

او افزود: «مواقعی که لازم باشد مداخله می‌کنیم و در حال حاضر می‌گویم شرایط بانک مرکزی از لحاظ توانمندی‌ها فرقی با گذشته نکرده است.»

او در پاسخ به شایعه‌ای مبنی بر کسری بودجه دولت توسط افزایش نرخ ارز، گفت: «اصلاً همچین چیزی نیست، اگر چنین چیزی بود باید عرضه سنگینی در بازار داشته باشیم. تمام تلاش و همت بانک مرکزی این است که ثبات نسبی در بانک مرکزی ایجاد کند و از نوسانات شدید جلوگیری کند و این مهم‌ترین استراتژی بانک مرکزی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.