راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عماد ایرانی: با تخصیص یارانه به‌صورت کالایی، از ظرفیت کلیه PSPها و استارت‌آپ‌ها استفاده می‌شود

معاون فنی شرکت فاش، جزئیات طرح پیشنهادی این شرکت برای ارائه یارانه به‌صورت کالایی بر روی شبکه شاتوت را تشریح کرد.

عماد ایرانی، معاون فنی شرکت فاش، هفته گذشته از ارائه طرح این شرکت به وزارت‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت برای ارائه یارانه کالایی به‌جای یارانه ریالی خبر داده بود. در خصوص جزئیات این طرح با او صحبت کردیم.

عماد ایرانی، در ابتدای صحبت‌هایش، مزیت‌ها و معایب اعطای یارانه به‌صورت کالایی و ریالی را مقایسه کرد و گفت: «این مقایسه دو جنبه دارد. پیاده‌سازی و مدیریت سیستم‌هایی برای مدیریت یارانه، برای یارانه‌های ریالی راحت‌تر از یارانه کالایی است. اما جنبه دیگر، میزان دستیابی به هدف نهایی اعطای یارانه است. وقتی که به صورت ریالی، یارانه می‌دهیم صرفا می‌توان مراکزی را مشخص کرد که فرد از آن مراکز یارانه‌اش را استفاده کند و روی نحوه مصرف مدیریتی نداریم.»

او ادامه داد: «در مدل تخصیص یارانه کالایی، فعالیت و سیستم‌های زیرساختی پیچیده‌تر هستند اما استفاده از یارانه برای مردم راحت‌تر است. در این سیستم، به افراد، به جای مبالغ، اجناس را تخصیص می‌دهیم؛ مثلا 5 کیلو گوشت ده لیتر روغن و … به هر سرپرست خانوار تخصیص داده می‌شود.»

ایرانی افزود: «مدیریت مصرف در مدل تخصیص یارانه کالایی، راحت‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود و می‌توان میزان مصرف گوشت، روغن و… در کشور را مدیریت کرد و اینگونه نیست که تقاضا برای محصول خاصی بسیار زیاد شود و تقاضا برای محصولات دیگری، کم باشد. در کل تخصیص یارانه به‌صورت ریالی، کنترل را برای دولت سخت می‌کند و جلوی رانت و مشکلات در توزیع را هم نمی‌تواند بگیرد.»

 

تراکنش‌های جدیدی به شبکه شتاب و شاپرک تحمیل نکنیم

عماد ایرانی با اشاره به حجم بالای تراکنش‌های خرد روی شبکه‌های شتاب و شاپرک و هزینه‌های آنها برای سیستم بانکی کشور گفت: «در حال حاضر هم شبکه شتاب و شاپرک به اندازه کافی مشغول هستند و تراکنش‌های خرد به اشتباه بر روی شبکه شتاب هستند. در این شرایط، وارد کردن یک موضوع جدید به نام کوپن و توزیع و تخصیص آن روی شبکه شتاب، هزینه‌های سربار زیادی را به این دو سامانه کشور که وظیفه اصلیشان انتقال وجوه بزرگ‌تر است وارد می‌کند.»

به گفته ایرانی، یکی از مزیت‌های اصلی طرح پیشنهادی شرکت فاش برای تخصیص یارانه کالایی این است که در آن، تراکنش‌ها به شبکه شتاب منتقل نمی‌شوند. همچنین برای اجرای این طرح، نیازی به سخت‌افزار جدید نیست و با همین کارت‌های بانکی عضو شتاب و پایانه‌های فروشگاهی موجود (POS ها) می‌توان این طرح را پیاده‌سازی کرد.

ایرانی گفت: «در طرح پیشنهادی ما، فرایند تخصیص یارانه کالایی، صرفا بین نهاد مرکزی طرح که می‌تواند وزارت رفاه و یا بانک مرکزی باشد و شرکت‌های PSP انجام می‌شود و زیرساخت شاپرک و شتاب استفاده نمی‌شود.»

او افزود: «در این مدل، PSP ها، تراکنش‌های مصرفی از کوپن را از کارت‌خوان‌ها جمع می‌کنند و به سوئیچ مرکزی خودشان منتقل می‌کنند. سپس این تراکنش‌ها به سوئیچ مرکزی سامانه سهمیه‌بندی روت می‌شوند. این سوئیچ، یک سوئیچ مستقل از شاپرک اما مشابه آن است که روی خود، اطلاعات تراکنش‌های مالی را ندارد. تراکنش‌هایی که از سوئیچ PSP به این سوئیچ منتقل می‌شود صرفا تراکنش‌های مصرف از سهمیه است.»

او ادامه داد: «داخل سوئیچ مرکزی، تمام کارت‌ها و موجودی سهمیه آنها وجود دارد. با خرید مشتری، اطلاعات خرید او به سوئیچ منتقل می‌شود و در صورت داشتن موجودی سهمیه کالایی، تراکنش با موفقیت انجام می‌شود.»

همچنین به گفته عماد ایرانی، یکی دیگر از مزیت‌های این طرح، انعطاف در روش‌های پرداخت هزینه است. پرداخت هزینه در این مدل یارانه، مستقل از استفاده از سهمیه است و مشتری می‌تواند وجه کالای خود را به هر صورت که تمایل داشت نقدی یا با هر کارت بانکی که خواست پرداخت کند. همچنین امکان استفاده از روش پرداخت در آینده هم هست و فرد می‌تواند فیش کوپن خود را بگیرد و حتی این فیش کوپن را برای خرید به فرد دیگری بدهد.

 

شبکه شاتوت، آمادگی ارائه زیرساخت برای طرح یارانه کالایی را دارد

به گفته معاون فنی شرکت فاش، زیرساخت‌های طرح یارانه کالایی کاملا فراهم است و اینکه طرح یارانه ریالی یا کالایی، کدام‌یک اجرا شود، بستگی به این دارد که دولت چه تصمیمی بگیرد و ارائه یارانه به چه شکلی را انتخاب کند.

در طرح پیشنهادی شرکت فاش به وزارت‌های رفاه و صمت، استفاده از سوئیچ شبکه شاتوت به‌عنوان سوئیچ مرکزی پیشنهاد داده شده است. عماد ایرانی در این باره گفت: «در سوئیچ شاتوت، قابلیت این را داریم که هر کارت بانکی، جیب‌های مختلف با واحدهای مختلفی داشته باشد. برای مثال یک کارت چندین جیب مالی، چندین جیب کالایی و … دارد. با استفاده از این قابلیت، امکان این هست که برای هر جیب، سهمیه خاصی تعریف شود و از آن جیب فقط بتوان در فروشگاه‌های صنف خاصی استفاده کرد.»

البته شاتوت فقط ارائه‌دهنده زیرساخت خواهد بود و مسئولیت طرح با نهاد مرکزی ارائه‌دهنده یارانه‌ها خواهد بود. ایرانی در خصوص بحث رگولاتوری گفت: «اگر شبکه شاتوت بخواهد در این حوزه به‌عنوان توزیع‌کننده و مدیر سهمیه‌ها فعالیت کند نسخه‌ای انحصاری را برای ورود و دریافت اطلاعات، مدیریت اطلاعات، نظارت روی سهمیه‌ها و… در اختیار نهاد مرکزی مسئول قرار می‌دهد. در بحث رگولاتوری، دولتی بودنِ مدیریت شبکه اهمیت دارد و نه ارائه‌دهنده شبکه.»

او افزود: «شاتوت در تست‌ها و آزمون‌هایی که در نسخه دموی طرحمان داشتیم، موفق بوده است. همچنین در حال حاضر هم در حوزه پرداخت‌های خرد شهری، حجم زیادی از پرداخت روی سوئیچ شاتوت در حال انتقال است. پس شاتوت در بحث زیرساختی، قابلیت اجرای این طرح را به‌طور کامل دارد.»

 

امکان استفاده از ظرفیت استارت‌آپ‌های مختلف در طرح یارانه کالایی

عماد ایرانی با اشاره به اینکه اتصال به شبکه شاتوت به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است گفت: «فارغ از بحث استفاده از کارت‌های بانکی برای دریافت یارانه، در حال حاضر نرم‌افزارها و سامانه‌های خوبی توسط PSPها، فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها در کشور فراهم شده است. این کسب‌وکارها هم می‌توانند به سوئیچ یارانه‌ها متصل شوند و به روش‌های مختلف، سهمیه کالایی تخصیص داده شده را به کاربران خودشان ارائه بدهند.»

او با اشاره به رواج استفاده از کسب‌وکارهای اینترنتی میان مردم، افزود: «این کسب‌وکارها با امکان خرید اینترنتی کالا، می‌توانند صف‌های طولانی که در روش‌های دیگر تخصیص کوپن ایجاد می‌شوند را حذف کنند. آن‌ها حتی می‌توانند در بحث تحویل کالا هم از ظرفیت کسب‌وکارهای اینترنتی در حوزه حمل‌ونقل استفاده کنند.»

2 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    با سلام و تشکر از زحمات شما
    جسارتاً متوجه نشدم دوستان! دادن یارانه نقدی یا کالایی که همیشه روی میز سیاستگذاران در دولت و مجلس بوده و این روزها بحث کالابرگ هم مطرحه و طبیعتا ابداع جدیدی نیست! این هم که میشه از ظرفیت دستگاههای پوز و موبایل و استارتاپ استفاده کرد رو هم که امروزه همه می دونن!! یا اینکه اینترنت و فناوری روشهای سنتی رو می‌تونه عوض کنه دیگه بدیهیه! پس فقط میشه بیاین احیانا نرم افزار استارتاپ ما رو بخرین از بقیه استارتاپها بهتره؟! هر کسی میتونه پیشنهاد فروش کالاش رو به هر وزارت‌خونه ای بده؛ جسارت من رو میپذیرید اما این جور رپرتاژها به اسم ایده پردازی و طرح و خلاقیت زردتر از اون هست که از گروه وزین راه پرداخت انتظار می‌ره. در حالیکه میتونید خیلی ساده در قالب تبلیغات شرکت و محصول و استارتاپ مطرحش کنید و وقت خواننده هایی که به تصور ارائه شدن یک طرح و ایده بازش میکنند رو حفظ کنید.
    تشکر

    1. رسول قربانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      این یک رپورتاژ نیست و پیشنهاد یکی از مخاطبان راه پرداخت در خصوص یک طرح بوده انتشارش در راه پرداخت الزاما به معنای موافقت راه پرداخت با اون نیست و به عنوان یک مخاطب پیشنهاد میکنم اگر نقدی به این طرح و یادداشت دارید در قالب یک یادداشت بنویسید و بفرستید راه پرداخت با اسم و رسم شما در واکنش به این یادداشت حتما منتشر خواهد کرد.
      راه‌های ارتباط با تحریریه راه پرداخت هم از بخش تماس با ما به سادگی در دسترس هست.
      ارادت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.