راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی ملزم به تدوین دستورالعمل انضباطی برای پرداخت‌یارها شد / مدیرعامل زرین‌پال: با تخلف کاربر نباید کل کسب‌وکار تعطیل شود

با امضای صورت‌جلسه‌ای میان بانک مرکزی، معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و شاپرک؛ این بانک ملزم به تهیه دستورالعملی انضباطی شده تا بر اساس آن حدودوثغور مسئولیت‌های کسب‌وکارهای حوزه پرداخت مشخص شود. در این دستورالعمل که قرار است از سوی بانک مرکزی تدوین شود حدود تخلفات پرداخت‌یارها و کلیه شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت مشخص و ما به ازای هر تخلف نیز تعیین می‌شود.

به گزارش پیوست، طبق پیش‌بینی‌های اولیه صورت گرفته با تصویب این دستورالعمل دیگر امکان تعطیل شدن کل پلتفرم به دلیل تخلفی از سوی یک پذیرنده وجود نخواهد داشت؛ چرا که باید ثابت شود پلتفرم قصدی در انجام آن تخلف داشته است. در صورت احراز این قصد علاوه بر اینکه اجازه مسدودسازی کل سرویس وجود خواهد داشت، ابطال توافقنامه پرداخت‌یاری نیز پیش‌بینی خواهد شد.

 

زرین‌پال داستان را شروع کرد

تدوین این صورت‌جلسه پس از اعتراض زرین‌پال به مسدود شدن کلیه ترمینال‌هایش به دلیل تخلف یکی از پذیرندگانش صورت گرفته است. ترمینال‌های پرداخت زرین‌پال طی سه روز گذشته از سوی شاپرک قطع شده بود و دلیل آن نیز تخلف این پرداخت‌یار عنوان شده بود؛ اما بررسی‌های صورت گرفته از سوی زرین‌پال، دادستانی و بانک مرکزی ثابت کرد که اشتباه کاربر در وارد کردن اطلاعات خودش در یک صفحه تقلبی منجر به این تخلف شده و در نهایت امروز صبح (۱۰ اردیبهشت) کلیه ترمینال‌های پرداختی این پرداخت‌یار وصل شد.

برای رفع همیشگی این مشکل برای شرکت‌های پرداخت‌یاری هم مقرر شد بانک مرکزی دستورالعمل انضباطی پرداخت‌یارها را تنظیم کند. مدیرعامل زرین‌پال در توضیح این اتفاق گفت: «طی سه دوره مختلف در دوره‌های زمانی ۲۲ بهمن ۹۷، ۳ فروردین و ۷ اردیبهشت ترمینال‌های زرین‌پال مسدود شد و مراجعه ما به شاپرک مشخص کرد دلیل آن، تخلف یا شکایت از یکی از پذیرندگان ما بوده است.»

مصطفی امیری اعلام می‌کند: «در شکایتی که ۲۲ بهمن سال گذشته صورت گرفته، مشخص شد که شخصی با سونیت قبلی و با هدف ضربه زدن به زرین‌پال گزارش مردمی را برای دادستانی ارسال می‌کند که طبق آن گزارش از درگاه زرین پال برای قمار استفاده می‌شود؛ دادستانی هم این گزارش را برای بررسی به شاپرک ارسال و شاپرک نیز به یک‌باره کل ترمینال‌های زرین‌پال را مسدود می‌کند.»

او ادامه داد: «همان زمان بررسی‌های ما نشان داد که کل این فرایند با قصد قبلی و به منظور ضربه به زرین‌پال صورت گرفته است و کل تراکنش منجر به شارژ شدن یک کیف پول درون زرین‌پال بود و هیچ فعالیت قماری صورت نگرفته بود. همان زمان ما شکایت خود را به دادسرای جرائم رایانه‌ای ارسال کردیم و آن پرونده در حال بررسی است.»

امیری با اشاره به شکایت‌هایی از این دست نسبت به زرین‌پال افزود: «در بازه زمانی نوروز ۹۸ نیز ویدئویی در اختیار شاپرک قرار گرفت که طبق آن‌یک از لینک‌های زرین‌پال در یک صفحه اینستاگرام سایت قمار استفاده شده بود. در آن زمان نیز کل ترمینال‌های زرین‌پال مسدود شد. مراجعه ما به دادستانی و شاپرک منجر به آن شد تا مشخص شود کل تراکنشی که از طریق این صفحه و درگاه زرین‌پال صورت گرفته ۴ تراکنش در ماه بوده و کل مبلغ آن کمتر از ۲۰۰ هزار تومان است و این گزارش نیز بیشتر در جهت ضربه زدن و پرونده‌سازی برای زرین‌پال بوده است.»

او با اشاره به آخرین حادثه‌ای که منجر به تعطیلی کل ترمینال‌های زرین‌پال شده است گفت: «در روز ۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری هم ترمینال‌های جدید ما را نیز تعطیل کردند. شاپرک در آن زمان به ما اعلام کرد زرین‌پال برای انجام تراکنش درگاه پارسیان را نشان می‌دهد؛ اما تراکنش از طریق درگاه پاسارگاد صورت می‌گیرد، این موضوع خیلی تعجب برانگیز بود و بررسی‌های بیشتر ما نشان داد که یکی از کارشناسان شاپرک به اشتباه برای انجام خریدی وارد صفحه تقلبی (fake) پارسیان می‌شود و اطلاعات کارتش را وارد می‌کند: اما در نهایت تراکنشی انجام نمی‌شود و سه ساعت بعد از طریق درگاه پاسارگاد تراکنش صورت می‌گیرد و مبلغی از حسابش کسر می‌شود. در اصل حساب شخص هک شده و خریدی دیگر صورت می‌گیرد.»

مدیرعامل زرین‌پال به همکاری این شرکت با دادستانی و بانک مرکزی برای حل این مشکلات اشاره و اعلام می‌کند: «با همکاری دادستانی و بانک مرکزی توانستیم ثابت کنیم که در این زمینه ما تقصیر نداشتیم از سویی اگر شبکه بانکی کشور طبق الزام بانک مرکزی اقدام به پیاده‌سازی رمزیک‌بار مصرف در پرداخت‌های اینترنتی کرده بود این مشکل نیز ایجاد نمی‌شد چراکه برای انجام هر تراکنشی رمز جدیدی صادر می‌شد.»

امیری تأکید می‌کند که برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید مشخص شود که پلتفرم از کاربر آن جداست و اگر تخلفی از سوی کاربر صورت می‌گیرد و تخلف پلتفرم محرز نیست نباید کل کسب‌وکار تعطیل شود.

او اظهار امیدواری کرد تا با دستورالعمل انضباطی که از سوی بانک مرکزی طی هفته‌های آتی به تصویب خواهد رسید یک‌بار برای همیشه این مشکل برطرف شود و کسب‌وکاری که یک‌بار از سوی مراجع ذی‌صلاح احراز هویت شده است با کوچک‌ترین تخلفی از سوی یکی از کاربرانش تعطیل نشود.

امیری با اشاره به ضربه‌ای که این‌گونه برخوردها به کسب‌وکارها می‌زند گفت: «هم‌اکنون بیش از ۹۰ هزار کسب‌وکار با ما کار می‌کنند و تعطیل کردن ترمینال‌های پرداخت در شرایط فعلی علاوه بر اینکه ضرر زیادی به کسب‌وکار ما می‌زند آن کسب‌وکارها را نیز متضرر می‌کند درصورتی‌که باید فقط با متخلف برخورد کرد.»

 

پلتفرم‌ها صاحب آئین‌نامه می‌شوند

موضوع تعطیلی کسب‌وکارهای نوپا به دلیل محتوایی که روی آنها توسط کاربرانشان قرار می‌گیرد بارها ضروری بودن جداسازی پلتفرم از محتوای تولید شده را مطرح کرده است. مردادماه سال گذشته دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه چند ماه پیش این شورا ازاین‌پس تولیدکنندگان محتوای مجرمانه در مقام اول برخورد قرار خواهند گرفت و به خاطر محتوای مجرمانه پلتفرم‌ها فیلتر نخواهند شد.

در جدیدترین اقدام هم اواسط فروردین‌ماه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز از تدوین آیین‌نامه‌ای خبر داد که بر اساس آن حدودوثغور وظایف پلتفرم‌ها را مشخص می‌کند. این دستورالعمل که قرار است تا اواخر اردیبهشت‌ماه نسخه اولیه آن منتشر شود و در نهایت به تصویب دولت برسید به صورت کامل مسئولیت صاحب پلتفرم و در تولیدکننده محتوا روی آن و کاربر آن را مشخص می‌کند. در صورت مشخص شدن حدودوثغور مسئولیت انتشار محتوا و یا ارائه سرویس توسط هرکدام از طرفین یعنی صاحبان پلتفرم و کاربران استفاده‌کننده از این پلتفرم، مشخص خواهد شد که در صورت بروز تخلف، مسئولیت آن با چه کسی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.