راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سهیل نیک‌زاد: دستگاه BTM پلتفرمی استراتژیک در زمینه خریدوفروش بیت‌کوین به صورت نقدی است

شرکت مهندسی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرو (سیتکس) در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از دستگاه BTM خود رونمایی کرد. دستگاه ساده‌ای که به گفته سهیل نیک‌زاد، مشاور شرکت سیتکس اگر در ایران تولید نمی‌شد، امکان تهیه آن به دلیل شرایط تحریم دشوار بود. BTM امکان خرید بیت‌کوین و همچنین فروش آن را به صورت نقدی فراهم می‌کند. به بهانه رونمایی این دستگاه بر آن شدیم با مشاور شرکت سیتکس درباره قابلیت‌هایی که BTM ارائه داده است، صحبت کنیم.

نیک‌زاد درباره فعالیت دستگاه BTM توضیح داد: «BTM مخفف Bitcoin teller machine است که به دستگاه‌هایی می‌گویند که از طریق آن می‌توان بیت‌کوین را تبدیل به پول فیات یا پول فیات را تبدیل به بیت‌کوین کرد. در واقع یک دستگاه دو طرفه است که می‌توان از آن بیت‌کوین خرید یا فروخت یا از هردو روش استفاده کرد.»

او با اشاره به قابلیت‌های دستگاه تولیدشده، گفت: «اولین قابلیت دستگاهی که تولید کرده‌ایم این است که می‌توان به آن بیت‌کوین فروخت و پول نقد گرفت. قابلیت‌های دیگر هم مانند امکان خرید بیت‌کوین توسط درگاه بانگی نیز وجود دارد.»

او علت تولید این دستگاه را این‌گونه توضیح داد: «برای خرید این دستگاه علی‌رغم اینکه تکنولوژی ساده‌ای دارد از کشورهای دیگر به دلیل تحریم به مشکل برخوردیم؛ بنابراین با حمایت شرکت سیتکس تصمیم گرفتیم نمونه‌ای از آن را به عنوان یکی از محصولات استراتژیک تولید کنیم.»

 

متن‌باز بودن BTM به توسعه این پلتفرم کمک می‌کند

به گفته نیک‌زاد استراتژی که شرکت سیتکس برای توسعه این پلتفرم انتخاب کرده است، متن‌باز بودن آن است. در این سناریو زمانی که محصول به حداقل کاربری مطلوب برسد، شرکت‌ها اعلام می‌کنند که دانش فنی آن را در اختیار همه قرار می‌دهند. فایده این کار توسعه این فناوری توسط افرادی است که با این محصول کار می‌کنند. بدون دادن هزینه خاص و با پیدا کردن بهترین افرادی که مشتاق به این کار هستند، فناوری‌های متن‌باز توسعه پیدا می‌کند و افرادی نیز که می‌خواهند از آن بهره‌برداری تجاری داشته باشند، طبق توافق‌نامه‌ای که در این فناوری وجود دارد می‌توانند بهره‌برداری خود را انجام دهند.

او با بیان اینکه این دستگاه در اولین نمونه خود به سفارش شرکت سیتکس تهیه شده است، گفت: «در مدتی که این دستگاه در نمایشگاه ارائه شد از چند فرودگاه و هتل درخواست همکاری و مذاکره حاصل شد تا آنها نیز بتوانند نمونه‌ای از این دستگاه را برای خود داشته باشند. گروهی نیز که ادعا می‌کردند کار ماینینگ انجام می‌دهند نیز متقاضی این دستگاه بودند.»

او درباره چگونگی فعالیت این دستگاه توضیح داد: «این دستگاه مانند هر دستگاه خودپردازی دارای تحویل‌دهنده اسکناس است. علاوه بر آن یک کامپیوتر معمولی مدل msi دارد که به اینترنت وصل می‌شود و متوجه می‌شود که پرداخت‌های بیت‌کوینی به حساب آن آمده یا اگر باید پرداخت را خود دستگاه انجام دهد از طریق اینترنت صورت می‌دهد. در واقع مدیر دستگاه بنابر اسکناس‌هایی که در آن می‌گذارد دستگاه را تنظیم می‌کند و قیمت را به طور ثابت یا با ارتباط به یک منبع آنلاین بر آن نصب می‌کند.»

او ادامه داد: «کاربران در این صورت شماره تماس خود را به دستگاه می‌دهند و اسکناس‌هایی که می‌خواهند را انتخاب می‌کنند. دستگاه به آنها پیامی حاوی یک آدرس بیت‌کوینی می‌دهد که مشخصات ارسال بیت‌کوین مورد نظر را دارد. کاربر همان موقع می‌تواند از طریق کیف پول خود با کد QR بیت‌کوین را ارسال کند یا می‌تواند از موبایل خود به هر طریق بیتکوین را ارسال کند و بعد از آن که پول به حساب دستگاه رسید، دستگاه با پیام دادن به کاربر اعلام می‌کند که می‌تواند از دستگاه، پول خود را دریافت کند.»

 

فرایند خرید بیت‌کوین از طریق این دستگاه به نفع کشور است

نیک‌زاد دو دلیل برای اینکه اولین فرایند خرید بیت‌کوین از مشتری را انتخاب کرده‌اند، توضیح داد: «در شرایط کنونی از نظر استراتژیک این فرایند به نفع کشور ما است. ما در حال حاضر در وضعیتی قرار نداریم که بخواهیم ارز خود را به کشورهای دیگر بدهیم و از آنها بیت‌کوین بگیریم. درحالی که اگر کالاها و خدمات خود را به کشورهای دیگر دهیم و بیت‌کوین آن‌ها را بگیریم، در وضعیت خوبی قرار می‌گیریم.»

او درباره مخاطبان این دستگاه گفت: «مخاطبان این دستگاه می‌توانند توریست‌هایی باشند که به ایران می‌آیند و راهی برای پرداخت کردن به ما ندارند. آن‌ها از طریق دادن بیت‌کوین به این دستگاه می‌توانند پول نقد کشور را دریافت کنند. ماژول‌های بعدی مانند ارائه دادن کارت توریستی و گردشگری از طریق همین دستگاه امکان‌پذیر می‌شود.»

1 دیدگاه
  1. خلیل می‌گوید

    آیا میتونم یکی از این دستگاه ها را خریداری کنم و قیمت اون چنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.