راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حساب بانکی مشتریان فاقد کد شهاب مسدود می‌شود / توقف ارائه خدمات پایا و چکاوک

حساب بانکی مشتریانی که اطلاعات هویتی آنها ناقص و کد شهاب برای آنها صادر نشده با پایان مهلت تعیین شده توسط بانک مرکزی مسدود و ارائه خدمات برایشان متوقف می‌شود؛ این دسته از مشتریان برای رفع نواقص هویتی، سریع‌تر به به شعب بانک محل افتتاح حساب مراجه کنند.

به گزارش ایرنا، مهلت بانک مرکزی برای مشتریان بانکی فاقد کد شهاب در اول اردیبهشت‌ماه به پایان رسیده است که بر اساس آن، علاوه بر مسدود شدن حساب، ارائه همه خدمات بانکی از جمله ساتنا، پایا و چکاوک نیز متوقف می‌شود.

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای در 12 اسفند 97 ضمن اعلام این موضوع، اعلام کرد: «ارائه همه خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود.»

هدف از ابلاغ این بخشنامه، مبارزه با پول‌شویی، ساماندهی حساب‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی و افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی اعلام شده است.

بر این اساس، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانکی، حساب مشتریانی که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آنها در شبکه بانکی صادر نشده، مسدود خواهد شد. طبق بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات مالی برای صدور کد شهابی مشتریان، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات هویتی کامل مشتریان دارند در غیر این صورت حساب بانکی مسدود خواهد شد.

کد شهاب، شناسه‌ای 16 رقمی یکتا و ضروری به شمار می‌رود. مشتریان بانکی که نقص اطلاعات دارند و کد شهاب دریافت نکرده‌اند باید با مراجعه به شعبه محل افتتاح حساب بانکی نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و دریافت کد شهاب اقدام کنند.

 

توقف ارائه خدمات پایا و چکاوک

در بخشنامه جدید سامانه نهاب که از سوی رییس کل بانک مرکزی به مدیران شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، بانک مرکزی نسبت به برقراری ارتباط برخط با سامانه نهاب به عنوان مرحله جدید عملیاتی سازی سامانه نهاب در بانک‌ها تاکید کرده است.

بانک مرکزی اعلام کرده از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری علاوه بر مسدود سازی برداشت از حساب اشخاص حقیقی فاقد شناسه شهاب، از هر گونه ارائه خدمت در سامانه‌های ملی پرداخت از جمله ساتنا، پایا، چکاوک و غیره جلوگیری شود.

 

لزوم مراجعه مشتریان به محل افتتاح حساب

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعلام کرده باید ارتباط برخط سامانه را با بروزرسانی زیرساخت‌های فنی برقرار کنند و با اعلام به مشتریان نسبت به تکمیل اطلاعات حساب بانکی مشتریان اقدام شود تا ریسک شهرت ایجاد نشود.

بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی ارائه خدمات بانکی به اشخاص حقیقی منوط به داشتن شناسه شهاب عنوان شده و پس از اول اردیبهشت ماه بانک‌ها به صورت قانونی امکان ارائه خدمات به مشتریان حقیقی که شناسه شهاب برای آنها تولید نشده نخواهند داشت و حساب بانکی این افراد مسدود می‌شود.

بر همین اساس مشتریان بانکی که نقص اطلاعات دارند یا کد شهاب برای آن‌ها صادر نشده باید هر چه سریع‌تر به محل افتتاح حساب برای ارائه اطلاعات هویتی و رفع نواقص به منظور صدور کد شهاب اقدام کنند.

 

شهاب و نهاب، ابزارهای بانک مرکزی برای افزایش نظارت

در اواخر سال 1395 «نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانکی (نهاب)» تحت نظارت و رگولاتوری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

در این سامانه پایگاه داده ای از اطلاعات هویتی همه مشتریان بانکی اعم از حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی ایجاد شده است که نزدیک 76 میلیون مشتری را تشکیل می دهد؛ در این سامانه اطلاعات مشتریان با سازمان ثبت احوال کشور، ثبت شرکت ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع و شرکت های خارجی (سامانه فیدا) و همه بانک ها و موسسه های اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی تجمیع شده است.

در حقیقت «نهاب»، پایگاه جامع و یکپارچه اطلاعات هویتی مشتریان موسسه های اعتباری به شمار می آید و شناسایی کامل مشتریان و ایجاد کنترل های لازم بر شیوه عملکرد آنها در شبکه بانکی کشور را تسهیل و تسریع می کند؛ این پایگاه داده به هر یک از مشتریان شبکه بانکی کشور شناسه منحصر به فردی به نام شهاب تخصیص می‌دهد که در این صورت لازمه بهرمندی از خدمات بانکی برخورداری از این شناسه خواهد بود.

شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، شناسه منحصر به فرد 16 رقمی به شمار می‌رود که جهت شناسایی مشتریان بانکی به هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد و شامل تمامی اطلاعات هویتی است که بخش مهم و بازوی اجرای طرح ساماندهی اطلاعات مشتریان به عنوان یکی از کلان پروژه‌های بانک مرکزی تحت عنوان نهاب محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.