راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بنیانگذار سایبورگ، استارت‌آپ فعال در حوزه امنیت سایبری، از چگونگی عملیاتی شدن ایده‌اش در فینووا می‌گوید

مرکز نوآوری فینووا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، فضای کار اشتراکی است که با حمایت از استارت‌آپ‌ها، بستری را ایجاد می‌کند تا تیم‌ها از فرصت هم‌افزایی، یادگیری و شبکه‌سازی بهره‌مند شوند. فینووا ابتدا به عنوان فضای کار اشتراکی تأسیس شد و در این مدت حدود ۵۰ تیم به این مرکز وارد و پس از مدتی از آن خارج شده‌اند. تیم‌هایی مانند جابینجا، ایوند، باهمتا، پی‌پینگ، تپسی، نظربازار، مه‌کارت، دراپز، سایبورگ و غیره در این مرکز حضور داشته‌اند.

از سال ۱۳۹۵ با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر فضای کار اشتراکی فینووا در چهار راه ولیعصر تهران مستقر شد. به غیر از بحث فضای کار اشتراکی از سال ۱۳۹۶ گام‌هایی برای حمایت بیشتر از استارت‌آپ‌ها در فینووا برداشته شد و نهایتاً از ابتدای سال ۱۳۹۷ شتابدهنده فینووا هم آغاز به کار کرد. این شتابدهنده با همکاری دانشکده علامه طباطبایی در چهارراه جهان کودک تهران فعال است و هم از نظر مکانی و هم از نظر نوع خدماتی که ارائه می‌دهد، از فضای کار اشتراکی که درچهارراه ولیعصر فعالیت می‌کند، مستقل است.

سایبورگ یکی از استارت‌آپ‌های مطرحی است که با حضور در فینووا ایده خود را در حوزه امنیت سایبری به مرحله عملیاتی رسانده، در حال حاضر پارس‌آنلاین یکی از مشتریان آن است و در تب‌وتاب خروج از فینووا و راه‌اندازی دفتر کار شخصی خودش است.

برای اینکه نسبت به فرآیند ورود این تیم به فینووا و ایده‌ای که منجر به راه‌اندازی این استارت‌آپ شد، اطلاعات بیشتری کسب کنیم، با بنیانگذار آن در فضای کار اشتراکی فینووا در مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی به گفت‌وگو نشستیم. روزبه رادپرور، بنیان‌گذار سایبورگ از خودش گفت، تجربیاتی که به شکست انجامیده و راهی که برای به نتیجه رسیدن سایبورگ پیموده است. رادپرور که حوزه تخصصی‌اش امنیت سایبری است، قبل از سایبورگ دو ایده استارت‌آپی دیگر هم داشته اما از سال 1395 کار روی سایبورگ را در فینووا شروع می‌کند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

 

فعالیت سایبورگ در چه حوزه‌ای است؟

رادپرور درباره ایده شکل‌گیری سایبورگ می‌گوید: «سایبورگ یک پلتفرم شکار تهدید است که براساس تحلیل رفتار کاربر تهدیدات داخلی سازمان‌ها را شناسایی می‌کند. تهدیدات داخلی شامل کاربرانی است که رفتار مخرب دارند و یا کسانی که رفتارشان پرریسک است. ما قبل از سایبورگ محصول UTM را تولید می‌کردیم که یک محصول امنیتی بود. الان همه سازمان‌ها به سمت آن رفته‌اند و آن را خریداری می‌کنند اما این محصول خیلی قدیمی است و از سال 2009 در دنیا منسوخ شد.

با این وجود در همین سال‌ها بازار ایران به سمت آن رفت. مساله این تولیدات این است که می‌خواهند یک شاخصه از یک تهدید را ببینند و آن را مطرح کنند اما این مورد یک ضعف دارد؛ اینکه تهدیدات خیلی پیشرفته مثل استاکس‌نت مختص یک جا نوشته شده و هیچ جای دنیا از آن استفاده نشده است. پس کار منطقی‌تر این است که دنبال رفتار باشید. پایه کار ما هم همین بود، دنبال رفتار تهدیدآمیز بودیم. ما در سایبورگ شناخت تهدید را توسط هوش مصنوعی و به وسیله مدل کردن آن انجام می‌دهیم. به طور کلی ایده‌ای که باعث شد سایبورگ شکل بگیرد، ضعفی بود که در حوزه امنیت در کشورمان وجود داشت.»

او به چگونگی روند شناخت تهدیدها اشاره می‌کند و می‌گوید: «این فرآیند که بیاییم یک دستگاهی را در سازمان قرار بدهیم و کار تمام شود دروغ است. ما در نهایت به منابع انسانی می‌رسیم. در اصل ما ماشین را در اختیار نیروی انسانی می‌گذاریم تا کار را انجام دهد. ما در ایران مشکل منابع انسانی هم داریم، نیروی متخصص آنطور که باید در اختیار نداریم، به همین دلیل بهترین حالت این است که بیشترین اطلاعات را به نیروی انسانی بدهیم تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. در این میان ما یک کپی از ترافیک شبکه و یک بیس‌لاین از رفتار کاربر را در یک بازه چهل روزه می‌سازیم، پس از آن امنیت را بررسی می‌کنیم و درصورتی که با تهدیدی مواجه شویم مانع ادامه فعالیت آن خواهیم شد.»

 

رقبای سایبورگ

در کار ما نمونه بومی و ایرانی وجود ندارد اما نمونه خارجی زیاد هست. این را بنیان‌گذار سایبورگ مطرح می‌کند و می‌گوید: «کسپرسکی رقیب خارجی ماست که به تازگی وارد ایران شده؛ البته برای ما هم حضور رقیب مطلوب بود از این نظر که رقم بستن قرارداد برای ما هم مشخص شد. این را هم بگویم که در بخش‌هایی ما بهتر هستیم و در بخش‌هایی کسپرسکی. کسپرسکی در دنیا تعداد نصب‌های بالایی دارد ولی ما هم در هوش مصنوعی بهتر هستیم. Sqrrl هم یکی دیگر از رقیبان ماست که شرکت آمازون آن را خریداری کرده است.»

از رادپرور درباره جامعه هدف سایبورگ پرسیدیم که در پاسخ گفت: «مدل اصلی کاری ما بازار خارج از ایران است. بازار ایران برای ما خیلی کوچک است و جای رشد زیادی در آن نمی‌بینیم. درحقیقت به دنبال این هستیم که تکنولوژی خودمان را در خارج از ایران توسعه دهیم. در ایران بازار هدف ما صنایع نظامی، صنایع مالی و در کل سازمان‌هایی هستند که امنیت سایبری برایشان مهم است. امیدوارم بیشترین سهم بازار را در بین بانک‌ها و صنایع نظامی ایران بگیریم و بعد از آن بتوانیم وارد بازار خارج از کشور شویم.»

رادپرور که از اردیبهشت سال 1395 کار خود را در فینووا آغاز کرده است، می‌گوید: «خیلی اتفاقی با فینووا آشنا شدم. به دنبال جایی بودم که با تیم در یک جا کار کنیم. فینووا هم اولین فضای کار اشتراکی ایران بود و برای کار ما خیلی مناسب بود. من مدل کسب‌وکاری سایبورگ را ارائه کردم و وارد فینووا شدم و در طول یک سال و نیم گذشته هم با شش نفر کار را ادامه دادیم. به اعتقاد من یک استارت‌آپ در ایران در ابتدای کار باید وارد فضای کار اشتراکی شود.

در جایی مانند فینووا تعداد زیادی کارشناس وجود دارد که همگی اطلاعات و دانش کافی دارند و اگر مشکلی پیش بیاید مساله شما در آنجا حل می‌شود. از سوی دیگر ارزش افزوده حضور در فینووا ارتباط با بانک آینده است. ما ابتدای سال با پارس‌آنلاین وارد تعامل شدیم و قرارداد امضا کردیم، پس از آن هم قرار است با بانک آینده هم همکاری کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.