راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امکان جریمه 900 میلیون دلاری یک بانک ایتالیایی برای انجام مبادلات با ایران / INSTEX کانال جدیدی برای دور زدن تحریم‌ها

بانک ایتالیایی Unicredit SpA ممکن است برای انجام معاملات بانکی با تهران، 900 میلیون دلار جریمه شود. مذاکرات قضایی سال‌ها است که در جریان است به‌ویژه در خصوص تبادلات میان بانک آلمانی Hvb، که بعدها تحت کنترل یونی کردیت درآمد و موسسات ایرانی که تحت تحریم‌های ایالات متحده درآمدند.

در سال 2011 دادگاه نیویورک برای اولین‌بار به موضوع کسب‌وکار این موسسه آلمانی با موسسات ایرانی اشاره کرد و از آن زمان به بعد این موسسه آلمانی تحت کنترل یونی کردیت ایتالیایی درآمد. حالا یونی کردیت هم مجبور به پرداخت یکی از بزرگترین جریمه‌های اعمال‌شده توسط واشنگتن به بانک‌های اروپایی است.

اگر بخش‌های مربوطه در این مورد به توافق برسند، که چندان هم بعید نیست، مهر پایانی است بر تحقیقات وزارت دادگستری ایالات متحده، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، اداره خدمات مالی بانک فدرال و نیویورک.

رقمی که در خصوص میزان جریمه این بانک ایتالیایی عنوان شده، رقمی است که توسط بلومبرگ اعلام شده و هنوز خود بانک نظری نسبت به آن ارائه نداده است و درواقع نشان‌دهنده یکی از گران‌ترین توافق‌های است که در پی تخطی از قوانین تحریم‌های ایالات متحده صورت گرفته است.

بزرگترین توافق‌ها معمولا صرفا در مورد نقض تحریم‌های تجاری با شرکت‌های Societe Generale SA، Commerzbank AG و هلدینگ اچ‌اس‌بی‌سی اتفاق افتاد اما پرهزینه‌ترین توافق‌های رخ‌داده در مورد BNP Paribas SA و با مبلغ 8/9 میلیارد دلار ثبت شده است.

این بانک فرانسوی متهم به انجام معاملات غیرقانونی با چندین کشور تحت تحریم ازجمله ایران بوده است. درمجموع و از ابتدای سال 2000 میلادی، 15 بانک اروپایی به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده در مورد سه کشور، 18/5 میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده‌اند.

در ابتدای سال جاری، کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان خبر از افتتاح یک کانال جدید برای انجام مبادلات غیردلاری دادند که به سازمان‌های اتحادیه اروپا امکان انجام کسب‌وکار با ایران را می‌داد. این مکانیسم جدید با نام ابزاری در حمایت از مبادلات تجاری یا (اینستکس) INSTEX شناخته می‌شود. از منظر موسسات اروپایی توافق هسته‌ای برای حفظ ثبات در منطقه امری ضروری است و تصمیم ترامپ مبنی بر ترک این توافق همواره توسط متحدان اروپایی آشکارا مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

اینستکس که البته هنوز عملیاتی نشده، کانالی فراهم کرده است که در غیاب سوئیفت امکان انجام مبادلات با ایران را فراهم می‌کند. با اینکه سوئیفت یک شرکت بلژیکی است و ارتباطی با تحریم‌های آمریکا ندارد اما تصمیم گرفته بانک‌های ایرانی را از شبکه خود حذف کند.

چنین تصمیمی نه‌تنها دست کشورهای خاورمیانه را از انجام معاملات بین‌المللی کوتاه کرده و آنها را از اقتصاد بین‌الملل کاملا جدا کرده است بلکه نشان‌دهنده تاثیرات بسیار بالای ایالات متحده بر حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.