بانک‌تک (BankTech) پی‌تک (PayTech)

ترک تبریزی: هزینه‌های نظام کارمزد قیمت خدمات بانکی به خصوص نرخ بهره علی‌الحساب تسهیلات را برای دریافت‌کنندگان وام بالا می‌برد

هزینه‌های هنگفتی که نظام کارمزدی فعلی به بانک‌ها تحمیل می‌کند باید در واقع صرف گسترش و ارتقای سطح کیفی و کمی زیرساخت‌ها شود. مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت در تشریح ریشه‌های این اثرگذاری گفت: «نبود زیرساخت‌ها و ابزارهای مناسب برای پرداخت‌های خرد در کشورمان انجام این تراکنش‌ها را با همین کارت‌های بانکی و بر بستر موجود تقریباً گریزناپذیر کرده است.»

به گزارش مجله تخصصی فناوری ا‌طلاعات و ارتباطات فن‌آوا، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت گفت: «در حال حاضر تمام پرداخت‌های خرد در ایران به صورت آنلاین انجام می‌گیرد و همین آنلاین بودن، هزینه‌های مرتبط بر این تراکنش‌ها را به شدت افزایش داده است.»

او افزود: «این هزینه‌ها باعث شده که در دنیا به صورت معمول، تنها بخشی از تراکنش‌ها را به صورت آنلاین انجام دهند و بخش زیادی به صورت آفلاین صورت می‌گیرد. در ایران اما گذشته از اینکه آنلاین بودن این تراکنش‌ها، هزینه‌های زیادی برای شبکه و نظام بانکی اعم از بانک‌ها، بانک مرکزی و حتی زیرساخت‌هایی مانند برق و… دارد بانک‌ها نیز هزینه‌های سنگینی برای اجاره پایانه‌های فروش یا همان کارت‌خوان‌ها، پایدار و امن نگه داشتن زیرساخت‌ها از قبیل شبکه، سخت‌افزار و نرم‌افزار و متحمل می‌شوند که آنلاین بودن تراکنش‌ها تأثیر فراوانی در بالا بودن این هزینه‌ها دارد.»

ترک تبریزی ادامه داد: «فارغ از اینکه هزینه هر تراکنش آنلاین چقدر است، آنچه بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد این واقعیت است که بخش بسیار زیادی از این هزینه توسط شبکه بانکی کشور پرداخت می‌شود که قطعاً به صورت غیرمستقیم بر هزینه تمام شده پول در بانک‌ها تأثیر می‌گذارد و قیمت خدمات بانکی به خصوص نرخ بهره علی‌الحساب تسهیلات را برای دریافت‌کنندگان وام بالا می‌برد.»

او در پاسخ به اینکه در چنین شرایطی چرا تغییری در نحوه ارائه این خدمات داده نمی‌شود، گفت: «در شرایط موجود امکان تغییر در سرویس برای بانک‌ها فراهم نیست. به چند دلیل: اول اینکه مردم به استفاده از این خدمات وابسته شده‌اند و ما نمی‌توانیم با وجود همه فشاری که هزینه‌های آن دارد، این سرویس‌ها را قطع یا محدود کنیم. گذشته از این بانک مرکزی به عنوان رگولاتور شبکه بانکی به ما اجازه نمی‌دهد محدودیتی در خدمات ایجاد کنیم و از همه این‌ها مهم‌تر کمبود اسکناس و سکه برای پرداخت‌های خرد است.»

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت افزود: «نکته مهم این است که ارائه این سرویس‌ها که دائماً هم باید گسترش پیدا کنند، هیچ درآمدی برای بانک‌ها ندارد و تنها هزینه‌های هنگفتی بابت پایدار نگه‌داشتن و توسعه زیرساخت‌های این خدمات صرف می‌شود که در واقع باید به پرداخت تسهیلات به بخش‌های واقعی اقتصاد اختصاص پیدا کند.»

این فعال حوزه بانکی گفت: «خوشبختانه طی سال‌های اخیر با ورود روش‌ها و ابزارهای جدید به کشورمان، امکان پرداخت‌های خرد در حوزه‌های بیشتری فراهم شده است. مردم هم از این امکانات استقبال روزافزونی دارند چرا که همه ما طبیعتا خواهان سهولت و سرعت در پرداخت‌هایمان هستیم.»

او گفت: «این اقبال قطعاً ارزشمند و مفید است مشروط به آنکه بتوانیم همزمان ابزارها و بسترهای متناسب این جنس از پرداخت‌ها را هم فراهم کرده، نه اینکه افزایش پرداخت‌های خرد با ابزارهای فعلی و روش آنلاین به رشد روزافزون هزینه‌های بانک‌ها و قیمت تمام شده پول منجر شود.»

تبریزی در پاسخ به این سؤال که در دنیا برای این مساله چه راهکاری اندیشیده شده است، گفت: «دو راهکار موازی اندیشیده و اجرا شده است؛ اولاً پرداخت‌های خرد با ابزارهایی مانند کیف پول الکترونیک به صورت آفلاین انجام می‌شود و اگر کسی بخواهد تراکنش آنلاین انجام دهد باید هزینه آن را در قالب کارمزد پرداخت کنده ضمن آنکه مدل‌های کارمزدی به سمت و سویی است که کارمزد از ذینفع سرویس اخذ می‌شود»

درباره نویسنده

اتاق خبر راه پرداخت

اتاق خبر راه پرداخت همه مطالب و خبر‌های مهم فین‌تک ایران را رصد و منتشر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید