راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طبق پیش‌بینی‌ها، اپلیکیشن‌های ایرانی باز هم روی گوشی‌های اپل غیرفعال شدند

به فاصله یک ماه پس از آنکه اپلیکیشن‌های ایرانی، مشکل خود را به‌صورت موقتی برطرف کردند، بار دیگر اپلیکیشن‌های ایرانی بر روی پلتفرم iOS از دسترس خارج شدند.

8 اسفند 97 بود که با محدودسازی «گواهی‌های توسعه‌دهنده سازمانی» (Enterprise Developer Certificates) توسط اپل، بسیاری از اپلیکیشن‌های خدماتی ایرانی از جمله ارائه‌دهندگان خدمات بانکی و پرداخت، اسنپ، تپسی، الو پیک، دیجی‌کالا، فروشگاه فروش اپ ios یعنی سیب‌اپ و … بر روی گوشی‌های اپل از دسترس خارج شدند.

در روزهای بعد از این اتفاق، این کسب‌وکارهای ایرانی، باز هم به روش‌های مختلف، نسخه‌های جدید اپلیکیشن‌های خود را در دسترس کاربران قرار دادند.

آن زمان شایعات و اخبار نادرستی، از دلیل بروز این مشکل گرفته تا راه‌حل‌های مختلف برای دور زدن اپل منتشر می‌شد و حتی مدیران برخی از فروشگاه‌های ارائه‌دهنده اپلیکیشن‌های iOS از رفع نگرانی‌ها در این زمینه خبر داده بودند.

اما همان زمان هم موقتی بودن این روش‌ها مشخص بود و در راه پرداخت، درباره این موقتی بودن هشدار داده بودیم و به فاصله 40 روز، حالا باز هم اپلیکیشن‌ها به مشکل برخورده‌اند و آن دسته از برنامه‌هایی که توانسته بودند با یک سری راهکار این محدودسازی را دور بزنند، دوباره دچار اختلال شده‌اند.

باید قواعد تجارت را دانست. iOS یک پلتفرم بسته است و برای حضور در بازار آن، باید به قواعدی که تعیین می‌کند، احترام گذاشت. امید است که برای حل مسائل، به جای نادیده گرفتن صورت مسئله و یا راه‌حل‌های موقتی، به دنبال حل واقعی مشکل باشیم.

 

دلیل بسته شدن اپلیکیشن‌های ایرانی در iOS

شرکت اپل در سال‌های گذشته روشی را برای استفاده کسب‌وکارهای کوچک از اپ‌استور اعلام کرد که اصطلاحا به آن گواهی‌های توسعه‌دهنده سازمانی (Enterprise Developer Certificates) می‌گویند.

شرکت اپل از این طریق به یکسری کسب‌وکارها اجازه داد اپلیکیشن‌هایی که حالت تست و بتا دارند و در اپ‌استور آپلود نشده‌اند، اما می‌خواهند در یک محیط محدود بررسی شوند را با استفاده از این گواهی‌ها در اپ‌استور قرار بدهند.

تحریم کشور ایران و عدم امکان عرضه اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ‌استور، کسب‌وکارهای ایرانی را مجبور به استفاده از این گواهی‌ها کرده بود.

اما اپل در ماه‌های اخیر به دلایلی نظیر رعایت کپی‌رایت و همچنین حفاظت کاربران از اپلیکیشن‌های ناامن، محدودیت‌هایی را برای اپلیکیشن‌های با گواهی‌های توسعه‌دهنده سازمانی ایجاد کرده است و اینچنین، کسب‌وکارهای ایرانی نیز دچار مشکل شده‌اند.

اسفندماه 1397، در گزارشی مفصل به این معضل اپلیکیشن‌های ایرانی در گوشی‌های اپل، پرداختیم. مطالعه این گزارش را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.