راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاع‌رسانی / نگاهی به عملکرد وزارت ارتباطات پس از وقوع سیل سراسری

از روز 28 اسفند 1397 بود که بارش شدید باران در شهرهای مختلف استان گلستان آغاز شد و از روز 29 اسفند و پس از چندین ساعت بارش بی‌وقفه، آب‌گرفتگی‌ها و سپس سیل در مناطق مختلف این استان آغاز شد. طولی نکشید که سیل در مناطق مختلف کشور به جریان افتاد و شادی مردم این مناطق را با خود برد.

هم‌زمانی این سیل با روزهای ابتدایی تعطیلات نوروز و همچنین حضور بسیاری از مسئولان منطقه‌ای در مرخصی، باعث کمتر پوشش دادن اخبار سیل در رسانه‌های رسمی بود. اما در این میان، به نظر می‌رسد که وزارت ارتباطاتِ آذری جهرمی، به‌خوبی به اهمیت ارتباطات و اطلاع‌رسانی پی برده است. وزارت ارتباطات، از همان روزهای آغازین بروز سیل، با پوشش خبری مسائل مرتبط با این وزارتخانه و اقدامات خود در مناطق مختلف کشور، عملکرد متمایزی نسبت به اکثر سازمان‌ها داشت.

محمدجواد آذرمی جهرمی، اولین واکنش خود نسبت به سیل را روز دوم فروردین‌ماه در حساب توییتر خود نشان داد. بنابر توییت‌های آذری جهرمی، او از روز اول فروردین پیگیر وضعیت ارتباطات در مناطق سیل‌زده و به‌خصوص آق‌قلا بوده است. او همچنین همان روز گفت که با توجه به محدودیت در تامین بالگردها، کارکنان مخابرات مسیر طولانی کوه دشت آباد را پیاده طی کرده‌اند تا ارتباطات شهر دوزین را پس از دو روز قطعی مجددا برقرار کنند.

به گفته جهرمی، ارتباطات دیتای بخش‌هایی از شهرستان سوادکوه در استان مازندران که بر اثر سیل دچار اختلال شده بود، از شب یک فروردین به حالت عادی بازگشت. او افزود: «متاسفانه مراکز و تجهیزات مخابراتی و مسیرهای فیبر نوری و کابلی دچار آسیب جدی شده بودند.»

پیش ‌از این توییت‌ها، محمد احمدی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان (+) با اعلام اینکه جز منطقه دوزین، شهرستان مینودشت وضعیت ارتباطات در سایر بخش‌های استان گلستان مشکل خاصی ندارد، گفته بود: «در این منطقه نیز به دلیل ارتفاع بالای برف و رانش شدید مسیر، دسترسی به ایستگاه مخابراتی واقع در ارتفاعات منطقه میسر نشده است که درصدد هستیم با هماهنگی وزارت ارتباطات، نیروهای امدادی را برای برقراری سایت مذکور از طریق بالگرد اعزام کنیم.»

شنبه 3 فروردین وزیر ارتباطات با اعلام اختصاص کد رایگان ستاره 780، ستاره 112، مربع برای کمک به جبران خسارات سیل‌زدگان در مناطق شمالی کشور، اقدام به انتشار آخرین اطلاعات جاده‌های بین‌شهری و روستایی آسیب‌دیده در سیلاب استان گلستان، استخراج‌شده از داده‌های ماهواره‌ای کرد که می‌تواند در ستاد بحران برای تقسیم مسئولیت بین دستگاه‌های حاضر در صحنه و نظم‌دهی به امدادها مورداستفاده قرار گیرد. (+)

 

وزارت ارتباطات و مناطق سیل‌زده غرب کشور

دوشنبه 12 فروردین، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با اعلام اینکه هم‌اکنون ارتباطات استان ایلام بدون هیچ مشکلی برقرار است، گفت: «با وجود قطع هر سه فیبر نوری این استان در مسیر استان‌های خوزستان، کرمانشاه و لرستان به دلیل رانش زمین و وقوع سیل، اما با برقراری مجدد فیبر نوری مسیر خوزستان، ارتباطات استان ایلام با خارج استان هم‌اکنون دارای وضعیت نرمال است.» (+)

آذری جهرمی نیز همان روز در توییتر خود، از اتصال دو هزار مشترک به شبکه در پل‌دختر خبر داد. بنابر توییت‌های او، در این روز ابتدا با رومینگ شبکه اینترنت روستایی با همراه اول و ایرانسل، اینترنت و پیامک در مناطق سیل‌زده پل‌دختر برقرار شد و ساعاتی بعد، اولین سایت مخابراتی برای برقراری تماس‌های صوتی نیز در مدار قرار گرفت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات چهارشنبه ۱۴ فروردین وارد استان لرستان شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تلاش می‌کنیم دو تا سه روزه ارتباطات همه مناطق سیل‌زده استان لرستان مثل گذشته برقرار شود، گفت: «اگرچه همه مراکز مخابراتی شهرستان پل‌دختر به زیر گل رفته و نابود شده‌اند، اما ارتباطات موبایل این منطقه از دیشب به شرایط طبیعی برگشته است.»

او همچنین گفت که دو تا سه روزه همه ارتباطات مناطق سیل‌زده لرستان برقرار می‌شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین در پل‌دختر با بیان اینکه تا پایان امشب همه سایت‌های اضطراری شهرستان پل‌دختر در مدار قرار می‌گیرند و تماس‌ها به‌راحتی برقرار می‌شود، گفت: «پست‌بانک امروز به ارایه خدمات خود را از سر می‌گیرد و با آمدن پست‌بانک، مابقی بانک‌ها نیز پای کار بیایند تا خدمات مالی و کسب‌وکار به قسمت‌هایی که ممکن است برگردد.»

او در جمع خبرنگاران در شهرستان پل‌دختر گفت: «شهرستان پل‌دختر با فیبر نوری به خوزستان متصل شده و علاوه بر آن تجهیز بالن ارتباطی نیز از صبح امروز آغاز شده است.»

او با اشاره به اختصاص دفتر ویژه خبرنگاران در شهرستان پل‌دختر افزود: «خدمات بانکی برای تبادلات مالی باید انجام شود برای این منظور 20 ارتباط ماهواره‌ای ایجاد شده و تا ساعت دیگر نیز پست‌بانک به شبکه متصل می‌شود و به چرخه فعالیت می‌آید که بدین ترتیب 13 شبکه بانکی در منطقه شرقی شهر می‌توانند خدمات ارائه کنند.»

جهرمی افزود: «به دلیل قطع پایانه‌های پرداخت فروشگاه‌ها، با هماهنگی انجام‌شده با بانک پارسیان امروز 200 دستگاه بی‌سیم این درگاه‌ها، بین فروشگاه‌های شهر پخش می‌شود تا خدمات مالی و کسب‌وکار به شهر برگردانده شود و تلاش می‌کنیم مابقی درگاه‌های پرداخت را نیز از طریق سایر بانک‌ها تهیه و به فروشگاه‌ها و مراکز خرید برسانیم.»

او همچنین ساعاتی بعد در همان روز گفت که همه سایتهای نسل دوم همراه اول و ایرانسل در پل‌دختر روشن هستند و نسل سوم و چهارم تلفن همراه تا ظهر فردا (جمعه) در این شهرستان فعال می‌شود. (+)

صبح جمعه 16 فروردین، جهرمی در توییتی به زبان لُری، ضمن نمایش اسکرین‌شات گوشی خود، از برقرار شدن اولین سایت نسل 4 اینترنت پرسرعت در پل‌دختر خبر داد.

در همین روز، تصاویری از وزیر در حال بازدید از بالن پژوهشگاه فضایی ایران منتشر شد که جهت توسعه پوشش اینترنت در شهر پل‌دختر در حال آماده‌سازی بود.

جهرمی بعد از ظهر همان روز (+) با اشاره به احداث فیبرنوری در پل‌دختر، درباره وضعیت ارتباطاتی این منطقه گفت: «فیبرنوری قدیمی از بین رفته که فیبرنوری جدید جایگزین آن شده و نخستین سایت نسل چهار تلفن همراه نیز آغاز به کار کرده و بالن اینترنتی در پل‌دختر نصب شده است.»

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اساسی‌ترین زیرساخت‌ها، زیرساخت بانکی است تصریح کرد: «اولویت ما ایجاد فعالیت بانکی است و پست‌بانک و بانک انصار فعال شده‌اند و با هماهنگی شرکت پارسیان، ۵۰۰ دستگاه POS برای تجارت الکترونیک به این مناطق ارسال شده است.»

در همین روز، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات، اقدامات این وزارتخانه را در پل‌دختر و مناطق اطراف، اینگونه بیان کرد: «ایجاد و اختصاص دو پورت پرظرفیت به اپراتورهای اول و دوم برای راه‌اندازی اینترنت پرسرعت نسل ۳ و ۴ که امروز عملیاتی خواهد شد؛ راه‌اندازی تلفن‌های بی‌سیم ثابت برای تمامی مراکز حساس درگیر در بحران به‌منظور ایجاد ارتباط سریع میان مراکز حساس؛ واگذاری تعداد پانصد درگاه پرداخت (POS بانکی) برای اصناف؛ راه‌اندازی بالن بحران با سیستم وای فای برای پوشش رایگان اینترنت بخشی از شهر؛ آغاز توزیع دو هزار بسته حمایتی مواد غذایی با اهتمام پست‌بانک.»

با این حال، برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف، حتی تا روز 17 فروردین هم گزارش‌هایی از قطعی اینترنت در نقاط سیل‌زده مختلف داده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.