راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آنچه که باید در مورد انواع ارز رمزنگاری‌شده و کاربردهای آن‌ها بدانیم

ارز رمزنگاری‌شده (Cryptocurrency)، اصطلاحی است که در سال‌های اخیر به علت افزایش تعداد میلیونرهای ارز بیت‌کوین، به طرز باورنکردنی در رسانه‌های اجتماعی برجسته شده است. در نتیجه، شکل جدید ارز توانسته برای خود شهرتی دست و پا کند.

با این حال، همانند هر گام بزرگ رو به جلویی، هنوز سردرگمی‌های زیادی در مورد استفاده از ارز رمزنگاری‌شده، انواع پول‌های الکترونیکی نوآورانه‌ی موجود، و اینکه هرکدام از آن‌ها در آینده چه مفهوم و جایگاهی خواهند داشت، وجود دارد.

ما در ادامه به توضیح هر یک از انواع ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی معروف و ظرفیت و کارایی آنها می‌پردازیم.

 

بیت‌کوین (Bitcoin)

شناخته شده‌ترین نوع ارز رمزنگاری‌شده، بیت‌کوین است. بیت‌کوین اولین بار در سال 2008 توسط یک فرد یا گروهی از افراد که خود را ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) می‌نامیدند و هویت آن‌ها هنوز هم نامعلوم است، خلق و اوراق سفید آن به صورت آنلاین منتشر شد.

تقریبا یک دهه طول کشید تا این ارز رمزنگاری‌شده به نقطه اوج خود برسد؛ در نهایت در دسامبر 2017، یک بیت‌کوین تقریبا به قیمت 17000 دلار مبادله شد و هر کسی که مقدار زیادی از این پول الکترونیکی در اختیار داشت را ثروتمند کرد.

بیت‌کوین در سال‌های اولیه ایجاد شدنش به عنوان جایگزینی برای تراکنش‌های نقدی و عمدتاً برای تجارت کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال با افزایش محبوبیت، محدوده کاربردهای آن نیز گسترش یافت و در حال حاضر برای اهداف مختلف از جمله به عنوان وثیقه برای سرمایه‌گذاری در بانک‎‌های تجاری، برداشت مستقیم برای خدمات اشتراکی، و مهمتر از همه برای شرط‌بندی‌های ورزشی استفاده می‌شود.

 

ریپل (Ripple)

بزرگترین رقیب بیت‌کوین، ریپل است که در سال 2012 با نام اوپن‌کوین (Opencoin) معرفی شد و در سال 2015 به نام ریپل لبز (Ripple Labs) تغییر نام داد. ریپل از طریق نرم‌افزار پیشرفته پرداخت خود به نام ریپل‌نت (RippleNet)، بانک‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، شرکت‌ها و مبادلات دارایی‌های دیجیتال را به هم متصل می‌کند. ریپل در زمینه جایگزینی پرداخت برای کالاها و خدمات، یک رقیب جدی برای بیت‌کوین به حساب نمی‌آید، اما برای رسیدن به عنوان محبوب‌ترین ارز رمزنگاری‌شده‌ی مبتنی بر زنجیره بلوکی یا بلاکچین (Blockchain)، در حال رقابت با بیت‌کوین است.

ریپل که بانک‌ها و شبکه‌های پرداخت را هدف قرار داده و در سال‌های اخیر توسط بانک‌های پیشرو انتخاب شده است، روش پرداختی است که با ارائه خدمات مبادله ارز و رمیتنس، به این بخش کمک می‌کند. ریپل به عنوان سیستمی است که در آن می‌توان به طور آنی، دارایی‌ها را، چه به شکل پول، طلا یا ملک، انتقال داد؛ در نتیجه، یک سرویس انتقال ارزان‌تر، شفاف‌تر و مطمئن‎تر از آنچه در حال حاضر توسط بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایجاد شده است.

 

زی‌کش (Zcash)

زی‌کش، جدیدترین شکل ارز رمزنگاری‌شده است که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ارز ابتدا در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و در حال حاضر ارزش کل سرمایه بازار آن به ۶۳۴ میلیون دلار رسیده است.

زی‌کش با هدف افزایش امنیت و حفظ هر چه بیشتر حریم خصوصی کاربران خود در مقایسه با سایر ارزهای رمزنگاری‌شده ایجاد شده است و از کدگذاری امنی که مبتنی بر تحقیق دانشمندان دانشگاه‌های ماساچوست (MIT)، تل‌آویو و یوسی برکلی (UC Berkley) است، بهره می‌برد.

همانند همتایان خود، داده‌های تراکنش زی‌کش به یک بلاکچین عمومی ارسال می‌شود، اما برخلاف بیت‌کوین یا ریپل، زی‌کش اطلاعات شخصی و تراکنش کاربرانش را نیز حفظ می‌کند و تضمین می‌کند که این اطلاعات به طور کامل محرمانه باقی می‌ماند. به واسطه‌ی همین افزایش امنیت و رمزنگاری پیشرفته است که زی‌کش گزینه اول مورد استفاده برای انتقال مبالغ هنگفت، به‌ویژه تراکنش‌های تجاری است.

 

لایت‌کوین (Litecoin)

لایت‌کوین که در سال 2011 و به عنوان ثمره مستقیم بیت‌کوین راه‌اندازی شد، بیش از نیم‌ دهه است که به عنوان یکی از هم‌عصران معروف‌ترین ارز رمزنگاری‌شده به حیات خود ادامه می‌دهد و اغلب از آن با لقب «نقره‌ای در برابر طلای بیت‌کوین» یاد می‌شود.

لایت‌کوین توسط چارلز لی (Charles Lee)، که فارغ‌التحصیل دانشگاه ماساچوست و مهندس سابق گوگل است، به وجود آمده است. این ارز رمزنگاری‌شده، در واقع یک سرویس تراکنش همتا به همتا بوده و امکان پرداخت به هر کسی در سرتاسر دنیا را فراهم می‌کند.

لایت‌کوین در بین ارزهای رمزنگاری‌شده موجود در بازار، دارای یکی از سریع‌ترین زمان‌های تراکنش است. تایید تراکنش آن فقط دو و نیم دقیقه طول می‌کشد که در مقایسه با زمان تایید 10 دقیقه‌ای نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی بیت‌کوین، زمان بسیار کمی است. به واسطه همین سرعت بالاست که لایت‌کوین معمولا به عنوان جایگزینی برای پرداخت کالاها و خدمات بین المللی استفاده می‌شود.

 

دش (Dash)

دش که با نام دیگر دیجیتال‌کش (Digital Cash) و نام سابق دارک‌کوین (Darkcoin) نیز شناخته می‌شود، یکی از رمزآلودترین ارزهای رمزنگاری‌شده این فهرست به شمار می‌رود.

دش بر مبنای نوعی از شبکهی مسترکد غیرمتمرکز کار می‌کند که ردیابی تراکنش‌های انجام شده در پلتفرم آن، تقریبا غیرممکن‌ است؛ از این رو تراکنش‌ها را کاملا ناشناس نگه می‌دارد و در نتیجه، طرفداران قابل توجهی را به دست آورده است. در اکتبر سال قبل، ارزش کل بازار دش، به 1/51 میلیارد دلار رسید و یک توکن آن تقریبا با مبلغ 181/41 دلار مبادله شد.

همان‌طور که می‌دانید، بیت‌کوین به عنوان ارائه‌کننده اصلی انواع خدمات از جمله شرط‌بندی ورزشی، وثیقه برای سرمایه‌گذاری و پرداخت مستقیم برای خدمات اشتراکی، بدون شک در بازار ارز رمزنگاری‌شده یکه‌تازی می‌کند و آینده بسیار روشنی برای خود ترسیم کرده است. با این حال، این بدان معنا نیست که سایر انواع ارزهای رمزنگاری‌شده باید نادیده گرفته شوند، چرا که هر یک مزیت‌های خاص خودشان را دارند که آن‌ها را در نوع خود تاثیرگذار می‌کند. بنابراین، دفعه‌ی بعد که قصد استفاده از ارز رمزنگاری‌شده را داشتید، مزایای هر یک از آنها را در نظر بگیرید.

 این مقاله با هدف مشاوره برای سرمایه‌گذاری تولید نشده است و نباید به این منظور استفاده شود. لطفا پیش از سرمایه‌گذاری در هر نوع از ارز رمزنگاری‌شده، به طور کامل تحقیق کنید.

 منبع: Global Coin Report

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.