راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی تمام راه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها

پرداخت عوارض آزادراهی چهار آزادراه تهران-ساوه، تهران-قم، کرج-قزوین و قزوین-زنجان از ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۷ صرفا به‌صورت الکترونیکی امکان‌پذیر شده است. در همین راستا نیز باجه‌های موجود در ایستگاه‌های عوارضی فعلی حذف‌شده و مسیر تردد در آزادراه‌های کشور باز شده است. مسافران می‌توانند از روش‌های مختلفی برای پرداخت الکترونیکی عوارض این چهار آزادراه اقدام کنند؛ روش‌هایی ازجمله پرداخت موبایلی، پرداخت ایستگاهی، پرداخت بی‌واسطه و پرداخت اینترنتی.

در ادامه این مطلب نگاهی به روش‌های مختلف پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی چهار آزادراه تهران-ساوه، تهران-قم، کرج-قزوین و قزوین-زنجان خواهیم داشت.

ببینید: پیگیری مشکلات پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها / شماره پشتیبانی

 

پرداخت موبایلی

در حال حاضر اپلیکیشن‌های تاپ، کیپاد، اتول یار، دیجی‌پی و پرنا امکان پرداخت موبایلی عوارض آزادراهی این چهار آزادراه را دارا هستند؛ درنتیجه با دانلود و نصب هر یک از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید این عوارض را با تلفن همراه خود پرداخت کنید.

در ادامه لینک دانلود هر یک از این اپلیکیشن‌ها آمده است:

 

پرداخت اینترنتی

برای پرداخت اینترنتی عوارض چهار آزادراه تهران-ساوه، تهران-قم، کرج-قزوین و قزوین-زنجان می‌توانید به سامانه پرداخت بدون توقف NSPAY به آدرس www.nspay.ir مراجعه کنید و با ثبت‌نام در این سامانه، از طریق دو روش «پرداخت آنلاین از طریق کارت‌های بانکی» و «برداشت مستیقم (پیمان)» عوارضتان را پرداخت کنید.

ببینید: چگونگی استعلام بدهی عوارض آزادراهی خودرو در سایت nspay.ir

 

پرداخت ایستگاهی

در این روش، اگر برای سوخت‌گیری یا استراحت قصد توقف در یکی از مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی یا پمپ‌بنزین را داشته باشید، می‌توانید از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان نصب‌شده نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کند.

در حال حاضر دستگاه‌های کارت‌خوان بانک پاسارگاد که ویژه این کار برنامه‌ریزی شده‌اند، آماده ارائه خدمت هستند. برای این کار می‌توانید از افرادی که در آن محل‌ها با لباس مشخص به‌ همین منظور استقرار یافته‌اند، کمک بگیرید.

 

پرداخت بی‌واسطه

در این روش، با موافقت فرد و دادن اجازه برداشت از حساب، مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه، به‌صورت خودکار از حساب بانکی اعلام‌شده، کسر و به مالک خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود.

برای استفاده از این روش، می‌توانید از یکی از روش‌های پرداخت در NSPAY تحت عنوان «برداشت مستقیم (پیمان)» استفاده کنید؛ درواقع پلاک خودرو خود را به‌حساب بانکی‌تان متصل می‌کنید و به سامانه اجازه و امکان این را می‌دهید که در صورت تردد در آزادراه‌ها، به‌صورت خودکار مبلغ عوارض را از حساب بانکی شما برداشت کند.

در حال حاضر نیز بانک‌های «ملت»، «اقتصاد نوین»، «انصار»، «شهر»، «ایران‌زمین»، «دی» و «پست‌بانک» امکان برداشت مستقیم از حساب در پرداخت پیمان را دارند. درواقع تنها با داشتن حساب در این بانک‌ها می‌توانید از خدمت پیمان سامانه NSPAY استفاده کنید.

 

پرداخت از طریق تگ (برچسب)

یکی دیگر از روش‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، استفاده از  برچسب الکترونیک است که استفاده از آن در حال حاضر تنها در آزادراه‌های «تهران-پرديس»، «اهواز-بندر امام»، «قم-تهران» و «تهران-قم» امکان‌پذیر است.

در این روش، قبل از سفر، نسبت به تهیه تگ و نصب آن روی خودرو خود اقدام کنید. مبلغ عوارض به‌طور خودکار پس از عبور خودرو شما از آزادراه از مبلغی که در کیف پول تگ، شارژ شده است، کسر می‌شود.

می‌توانید با مراجعه به صفحه «سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض» بانک مسکن به‌صورت اینترنتی اقدام به خرید، شارژ و فعال‌سازی تگ (برچسب) کنید.

توجه داشته باشید برای هر خودرو می‌توان در طی زمان از چند روش پرداخت استفاده کرد. همچنین می‌توان از چند تگ مختلف استفاده کرد.

در حال حاضر تهيه برچسب پرداخت الكترونيكي عوارض به روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • خريد از سامانه اينترنتي
  • مراجعه حضوري به نمايندگان مجاز فروش برچسب
  • ايستگاه عوارض مجهز به سيستم پرداخت الكترونيكي عوارض
  • شعب منتخب بانك مسكن
3 دیدگاه
  1. پیمان می‌گوید

    با سلام
    نرم افزار پرنا نیز نسخه iOS دارد که به صورت مستقیم از اپ استور قابل دریافت می باشد
    همچنین در انار دونی نیز موجود اسست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.