راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراقب دروغ‌های سیزدهم فروردین باشید

یکی از عادت‌هایی که به درست یا غلط هر سال در روز سیزدهم فروردین رایج است، پدیده‌ای است به نام «دروغ سیزده»! شاید برای دروغ‌های کوچک خانوادگی آن هم برای دروغ‌هایی که هیچ آسیب یا وحشتی در کسی ایجاد نمی‌کند، پدیده جذابی باشد؛ برای مثال «ماه بعد عروسیمه»! اما وقتی این پدیده در سطح جامعه با سودجویی و منفعت‌طلبی برخی اغلب با اهداف تلافی‌جویانه دنبال می‌شود دیگر نه‌تنها جذاب نیست که ممکن است اثرات مخرب و یا حتی غیرقابل جبرانی هم داشته باشد.

چند سالی است که پای این دروغ‌ها به صنعت بانکداری و پرداخت باز شده و هم‌زمان با سیزدهم فروردین شاهد خبر از هک سیستم‌های بانکی و پرداخت یا متواری شدن مدیرعامل فلان بانک با پول‌های مردم هستیم. چنین اخباری آن هم در روزهایی که مردم در بیشتر نقاط کشور با بلایای طبیعی ازجمله سیل و طوفان دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نگرانی و استرس زیادی را تحمل می‌کنند، دیگر خنده‌دار یا پسندیده نیست که با چنین دروغ‌هایی و پخش آنها این اضطراب و استرس را بر مردم کشور بیشتر کنیم.

پس در مواجه با چنین خبرهای دروغینی امروز و فردا، بد به دل خودتان و دیگران راه ندهید:

خبر فوری؛ شبکه بانکی کشور هک شد!

یک گروه از هکرهای ایرانی که روز گذشته رسما تحت نام «ارتش سایبری مردم ایران» و به‌اختصار PARASTOO اعلام وجود کردند. امروز با انتشار اسنادی از عملیات بزرگ هک، نفوذ و دسترسی به ۲۳ سامانه و درگاه الکترونیک شبکه بانکی، بانک مرکزی، شبکه داخلی ۱۵ بانک، وب‌سایت ۲۰ بانک و موسسه مالی اعتباری، دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی بیش از ۲۳ میلیون نفر از مردم، سامانه‌های مدیریت الکترونیک داخلی بانک‌ها و همچنین دیتاسنتر بزرگ سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد!

این یک نمونه خبر «دروغ سیزده» است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.