راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ای‌تورو؛ رهبر انقلاب فین‌تک در صنعت فوتبال

«بلاکچین به واسطه‌ی ویژگی شفافیت خود، به صورت بنیادی این امکان را به شما می‌دهد تا به تراکنش‌های آن اعتماد کرده و حتی این معاملات را به صورت خودکار انجام دهید. مقیاس‌پذیری این فناوری به اندازه‌ای است که شما می‌توانید از فین‌تک در فوتبال نیز استفاده کنید.» این‌ها بخشی از سخنان اقبال گاندهام (Iqbal Gandham)، مدیرعامل پلتفرم سرمایه‌گذاری جهانی ای‌تورو (eToro) است.

در طی 6 ماه گذشته، ای‌تورو با هفت باشگاه لیگ برتر انگلیس قرارداد اسپانسرینگ امضا کرد. این قراردادها به عنوان نقطه عطفی در دنیای بلاکچین به شمار می‌آیند؛ چرا که برای اولین بار فین‌تک در فوتبال جایی برای خود دست‌و‌پا کرده و دنیای رمزنگاری با این ورزش وارد تعامل شده است.

پلتفرم ای‌تورو به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا در کنار کالاها و سهام‌های سنتی، بر روی ارزهای رمزنگاری نیز سرمایه‌گذاری کنند. این ارزها به عنوان بخشی از قرارداد حمایتی و اسپانسرینگ، در قالب بیت‌کوین به باشگاه‌های نام‌آشنای انگلیسی مانند تاتنهام هاتسپر (Tottenham Hotspur) و وست‌هام یونایتد (West Ham United) پرداخت می‌شود.

گاندهام در این‌باره چنین توضیح می‌دهد:

ما قرارداد حمایتی خود را با این باشگاه‌ها در قالب ارزهای رمزنگاری شده امضا کرده‌ایم. درنتیجه آن‌‌ها قادرند تا از انواع گوناگونی از ارزها استفاده کنند. همان‌طور که مشخص است، باشگاه‌ها برای استفاده از این ارزها نیاز به کیف پول‌های دیجیتالی خواهند داشت. ما هنوز در مرحله‌ی آموزش و معرفی فین‌تک در فوتبال قرار داریم. اما پس از گذشت از این مرحله، ادامه‌ی راه بسیار ساده‌تر خواهد بود. من انتظار دارم که در آینده‌ای نزدیک، خرید بازیکنان به وسیله‌ی بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده انجام پذیرد.

 

فین‌تک در فوتبال

از نظر گاندهام بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند مزایای بسیاری برای فوتبال به ارمغان بیاورند. با این حال او درک می‌کند که فوتبال ماهیتی سنتی دارد. درنتیجه سازگاری کامل این صنعت عظیم با یک فناوری جدید، آرام و زمان‌بر خواهد بود. یکی از مدارکی که این استدلال را به اثبات می‌رساند، مخالفان استفاده از VAR (یا همان فناوری کمک داور مجازی) در آغاز رقابت‌های جام‌جهانی 2018 بود.

اکنون حدود نیم سال از امضای قراردادهای حمایتی ای‌تورو بر مبنای ارزهای رمزنگاری شده گذشته و پذیرش فین‌تک در فوتبال در حال ثابت شدن است. از همین رو گاندهام معتقد است که نگرش فوتبالی در سراسر اروپا در حال تغییر است. 2018 اولین سالی بود که فین‌تک در فوتبال راه یافت.

باشگاه فوتبال جبل‌الطارق یونایتد (Gibraltar United) اولین تیمی بوده که حقوق بازیکنان خود را با ارزهای رمزنگاری شده و بر مبنای کوانت‌کوین (Quantocoin) پرداخت می‌کند. هریتیج اسپورتز (Heritage Sports) پس از کسب مالکیت باشگاه جبل‌الطارق یونایتد اقدام به خرید باشگاه ایتالیایی ریمینی اف‌سی 1912 (Rimini FC 1912) به وسیله‌ی ارزهای رمزنگاری شده کرد؛ اتفاقی که پیش از این هرگز رخ نداده بود.

اما حضور فین‌تک در فوتبال به همینجا ختم نمی‌شود. امر فاروق کور اوقلو (Omer Faruk Kiroglu) هافبک ترکیه‌ای تیم هارونوستاسپور (Harunustaspor) در ماه ژانویه با امضای قراردادی به این تیم انتقال یافت. در این قرارداد نیز برای اولین بار در تاریخ بخشی از هزینه در قالب بیت‌کوین پرداخت شده بود.

حضور فین‌تک در فوتبال حتی به غول‌های این عرصه نیز رسیده است. در بازی سوپر کاپ اروپا بین دو رقیب دیرینه اسپانیایی مادریدی، یعنی رئال مادرید و اتلتیکو مادرید، تماشاگران قادر بودند تا بلیط بازی را از طریق یک اپلیکیشن موبایل مبتنی بر بلاکچین تهیه کنند. علاوه‌بر این تعدادی از ستارگان سابق دنیای فوتبال مانند رونالدینیو و ویزلی اشنایدر ارزهای رمزنگاری شده‌ی خود را راه‌اندازی کرده‌اند. آن‌ها امیدوارند تا این ارزها در آینده در نقل و انتقالات و همچنین پرداخت حقوق بازیکنان مورد استفاده قرار گیرند.

فین‌تک در فوتبال
ای‌تورو با هفت باشگاه لیگ برتر انگلیس قرارداد اسپانسرینگ برمبنای بیت‌کوین امضا کرده است.

گاندهام در این باره می‌گوید: «فوتبال همچنان به شیوه‌ای قدیمی به کار خود ادامه می‌دهد. اما بازیکنان و طرفداران آن تغییر یافته‌اند. برای مثال برندینگ و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر با تغییرات بسیاری مواجه شده‌اند. پس شاید وقت آن رسیده تا ما نیز به دنبال تغییر جنبه‌های مالی در نقل و انتقالات فوتبال باشیم.»

استفاده از بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده در لیگ برتر انگلیس همچنان در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد. اما گاندهام به این نکته اشاره کرده که ای‌تورو ملاقات‌های سازنده‌ای با اتحادیه‌ی فوتبال انگلستان و خود باشگاه‌ها به صورت مجزا داشته است. به نظر می‌رسد که هر دو طرف این قضیه به بهره‌مندی از مزایای فناوری بلاکچین در آینده امیدوارند.

گاندهام می‌گوید: «بازخوردهای به دست آمده نشان می‌دهد که زمان پیشرفت فوتبال فرا رسیده است. این پیشرفت به صورت مدرن‌سازی این ورزش سنتی و در طی 10 الی 20 سال آینده رخ خواهد داد. با توجه به اهداف و رسالت ای‌تورو، ما قصد داریم تا با شرکت‌های فعال در زمینه‌ی بلاکچین همکاری کرده و به آن‌ها در برقراری ارتباط با تیم‌های فوتبال کمک کنیم.

هدف ما ایجاد یک اکوسیستم فین‌تک در فوتبال است. بنابراین اگر یک پلتفرم مناسب برمبنای بلاکچین وجود داشته باشد که بتواند با خرید بلیط به صورت سنتی رقابت کند، ما آماده‌ایم تا آن را در اختیار باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپر قرار دهیم.»

 

رمزنگاری در برابر فساد

از نظر گاندهام یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث استقبال باشگاه‌های فوتبال از فناوری مقرون‌به‌صرفه‌ی بلاکچین می‌شود، ریشه‌کن کردن جرایم موجود در این ورزش است. تراکنش‌های انجام گرفته در بلاکچین ماهیتی شفاف و مشخص دارند. درنتیجه هرگونه فروش بلیط به صورت غیرقانونی به سادگی می‌تواند از طریق سیستم دفترکل به کارگرفته شده، شناسایی و ردیابی شود.

به لطف این فناوری طرفداران ورزش فوتبال قادر خواهند بود تا از طریق پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین، بلیط‌های خود را خریداری کنند. در این حالت هر طرفدار هنگام تهیه بلیط از هر شخص دیگری، از صحت و درستی بلیط تهیه شده مطمئن خواهد شد و افراد کلاه‌بردار دیگر قدرتی در این زمینه نخواهند داشت.

بر همین اساس می‌توان دست‌‌های پشت پرده‌ی فوتبال را نیز به سادگی ردیابی کرد. درنتیجه افرادی که این بازی سنتی و زیبا را با معاملات فاسد خود خراب کرده‌اند، به زودی در چنگ فناوری بلاکچین گرفتار خواهند شد. پیش از این رسوایی‌های بزرگی در دنیای فوتبال پیش آمده است. یکی از این موارد اتهام قطر به پرداخت رشوه به فیفا برای کسب عنوان میزبانی جام‌جهانی 2022 است که با واکنش‌های تکان‌دهنده‌ی فراوانی همراه بود.

«بلاکچین چه چیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد؟» گاندهام پس از پرسش این سوال، جواب آن را نیز بدین صورت ارائه می‌کند:

فناوری بلاکچین حس تضمین و اعتماد را در فوتبال زنده می‌کند. از نظر من این موضوع بسیار مهم و حیاتی است. بلاکچین امکان ایجاد یک رکورد بیست تا سی ساله از تمامی نقل و انتقالات فوتبال را فراهم می‌کند. این پایگاه داده‌ی بزرگ تمامی پول‌های پرداخت شده از سوی باشگاه‌ها به بازیکنان را به صورت شفاف نمایش می‌دهد. برای طرفداران واقعی فوتبال این مسئله بسیار جالب خواهد بود.

در سال 2009 باشگاه فوتبال منچستر یونایتد از امضای قرارداد با کارلوس توز (Carlos Tevez)، مهاجم آرژانتینی آن دوران سر باز زد. به نظر می‌رسد که دلیل این امر عدم شفافیت در مالکیت سوم شخص این بازیکن بود. بلاکچین باعث خواهد شد تا باشگاه‌ها به صورت کاملا دقیق از مالکیت بازیکنان اطلاع یافته و تصمیمات بهتری در خصوص نقل و انتقالات مورد نظر خود بگیرند.

گاندهام در ادامه می‌گوید: «امروزه پول زیادی در فوتبال جابه‌جا می‌شود. اما در کمال تعجب شفافیت مناسبی برای این حجم از نقل و انتقالات مالی وجود ندارد. این مسئله حتی در مورد مالکیت بازیکنان نیز صادق است. همه‌ی این مسائل با بلاکچین قابل حل است. این فناوری با ایجاد شفافیت، پول‌های جریان یافته و کل این ورزش را سالم‌تر خواهد کرد.»

ما در عصری قرار داریم که باشگاه‌های ورزشی و تیم‌های فوتبال بیش از پیش به عنوان شرکت‌های تجاری دیده می‌شوند. گاندهام معتقد است که مزایای حضور فین‌تک در فوتبال علاوه بر اسپانسرینگ، شامل فروش کالاهای ورزشی هر باشگاه نیز خواهد شد. وی در این باره می‌گوید: «تصور کنید که من به یک فروشگاه در چین مراجعه کرده و یک پیراهن مربوط به یک تیم ورزشی را خریداری کنم. حال چگونه می‌توانم از واقعی بودن این معامله مطمئن شوم؟ پاسخ این سوال در قابلیت ایجاد زنجیره تامین به کمک بلاکچین نهفته است.»

حضور فین‌تک در فوتبال از جنبه‌های بسیاری به نفع باشگاه‌ها خواهد بود. به عنوان مثال گاندهام معتقد است که باشگاه‌هایی که نیاز به کمک مالی دارند، می‌توانند از طریق بلاکچین از کمک‌های مالی طرفداران خود بهره‌مند شوند. به عقیده‌ی گاندهام به لطف وجود بلاکچین یک باشگاه در لیگ 2 می‌تواند مبلغ 100 یورو را از طریق صدها نفر از طرفداران خود جمع‌آوری کند. شفافیت فناوری بلاکچین نظارت بر هر یک از این پرداخت‌ها را امکان‌پذیر خواهد کرد.

از طرف دیگر ماهیت بلاکچین امکان پرداخت پاداش‌های خاص به صورت اتوماتیک برای طرفداران حامی یک باشگاه را نیز فراهم خواهد کرد. برای مثال در صورتی که باشگاه به موفقیت یا رتبه‌ی مناسبی در جدول دست‌یابد، به صورت اتوماتیک پاداشی نیز به طرفداران حامی پرداخت می‌شود.

پرداخت دستمزد از طریق ارزهای رمزنگاری شده به یک بازیکن نیز مزایای خود را دارد. باشگاه جبل‌الطارق یونایتد در هنگام امضای قرارداد با مهاجم مرکزی مصری به نام آیمان الگوباشی (Ayman Elghobashy) به دلیل ملیت وی با مشکلاتی در انتقال پول به حساب وی مواجه شد. از آن تاریخ به بعد، این باشگاه حقوق بازیکنان خود را در قالب ارز رمزنگاری شده‌ی کوانت‌کوین پرداخت می‌کند. بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتر و لالیگا نیز ممکن است با مشکل پیش‌آمده برای جبل‌الطارق یونایتد مواجه شوند. از همین رو انتظار می‌رود تا بیشتر باشگاه‌ها رویکرد پذیرش ارزهای رمزنگاری شده را در پیش گرفته و در قراردادهای جدید خود از این ارزها استفاده کنند.

پرداخت مستقیم با کیف پول دیجیتالی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های بانکی نیز می‌شود. این مسئله نیز برای باشگاه‌هایی که در مضیقه مالی قرار دارند، یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید.

لازم به ذکر است که امروزه بسیاری از خرده‌فروشان برای پرداخت هزینه‌های خرید، گزینه‌ی پرداخت از طریق ارزهای رمزنگاری شده را ارائه می‌کنند. درنتیجه بازیکنانی که حقوق هفتگی خود را در قالب کوانت‌کوین دریافت می‌کنند، می‌توانند ارز رمزنگاری شده‌ی خود را به پول رایج کشور خود تبدیل کرده و یا به صورت مستقیم از این خرده‌فروشی‌ها خرید نمایند.

 

همه برنده خواهند بود

گاندهام مشتاقانه شرح می‌دهد: «در پنج سال آینده اگر به صنعت فوتبال نگاه کنید، مشکلات بسیاری خواهید یافت که به وسیله‌ی بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده قابل حل هستند. از همین رو بسیار جای تعجب است که تا آن زمان بلاکچین و فین‌تک در فوتبال راه نیابند. بلاکچین جریان پول و ارزش در این صنعت را بسیار ساده‌تر خواهد کرد. تا جایی که من می‌دانم فوتبال ارزش بیشتری نسبت به سایر ورزش‌ها دارد.»

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.