راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت ملی پست عنوان کرد: 67 درصد نامه‌رسانان در سال 97 به m-pos مجهز شدند / تغییر رویکرد کسب‌وکار شرکت پست و ارائه پلتفرم به بخش خصوصی

حسین نعمتی با اشاره به تغییر رویکرد پست به بسته و امانات، از تدوین و تصویب برنامه راهبردی این شرکت برای تبدیل شرکت پست به سکوی تجارت الکترونیک خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات، حسین نعمتی مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به اقدامات انجام‌شده این شرکت در سال 97 و برنامه‌های شرکت ملی پست برای سال 98، گفت: «با توجه به تحولاتی که در حوزه پست دنیا و تغییر تکنولوژی و استفاده از فناوری‌ها افتاده است، رویکرد پست نیز از پست نامه به بسته و امانت تغییر یافته است.»

او در بخشی از سخنان خود به رشد چشمگیر در سرویس‌های خاص اشاره کرد و گفت: «در سرویس خریدوفروش اینترنتی، با محدودیت‌هایی که در این حوزه به سبب شرایط اقتصادی کسب‌وکارها به وجود آمد، نزدیک به 50 درصد رشد درآمد داشته‌ایم، این موضوع در سرویس پس‌کرایه بیش از 90 درصد بوده است، اما به‌طورکلی حدود 8 درصد در سال 97 افزایش درآمد داشته‌ایم.»

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران به تجهیز نامه‌رسانان به دستگاه m-pos اشاره کرد و گفت: «در این حوزه از 16 درصد نامه‌رسانانی که به این دستگاه مجهز بودند، در سال 97 این رقم به 67 درصد افزایش یافته است.»

نعمتی افزایش کیفیت در شاخص‌های کلیدی نظیر توزیع به‌موقع مرسولات در همه سرویس‌های ثبتی را دستاوردهای سال 97 دانست و گفت: «توزیع به‌موقع در سرویس امانت از 86 درصد به 93 درصد رسیده است، همچنین میانگین تعیین تکلیف مرسولات خریدوفروش اینترنتی از 9.7 روز به کمتر از 7 روز رسیده است.»

او راه‌اندازی سرویس پست تجاری، سرویس توزیع روز قبول از طریق توسعه شبکه خطوط و استفاده از ظرفیت پایانه‌های اتوبوس‌رانی، سرویس محصولات استراتژیک بومی، توسعه خدمات پستی در حوزه بانکی و بیمه‌ای و راه‌اندازی سرویس پیش‌فروش محصولات فرهنگی را از دیگر اقدامات انجام‌شده در سال 97 عنوان کرد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، از تدوین برنامه راهبردی شرکت ملی پست خبر داد و افزود: «این برنامه راهبردی بر اساس تحول دیجیتالی و با اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تهیه و تدوین شده است و به تایید وزیر ارتباطات و تصویب شورای معاونین این وزارتخانه نیز رسیده است که در این برنامه چشم‌انداز ما معرفی شرکت ملی پست به‌عنوان سکوی تجارت الکترونیک و اپراتور ملی خدمات پستی است.»

نعمتی، به بازنگری اساسی در استراتژی شرکت ملی پست به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: «در این بازنگری تغییر رویکرد کسب‌وکار در شرکت پست به‌صورت پلتفرمی، آزادسازی ظرفیت‌های شرکت پست، تمرکز در ارائه سرویس‌های پایه زیرساختی و نوین و ایجاد زمینه توسعه سرویس‌های نوین اختصاصی متنوع با مشارکت بخش خصوصی و استارت‌آپ‌های پستی موردتوجه قرار گرفته است.»

رییس هیات مدیره شرکت ملی پست ایران، استفاده از پایگاه داده‌های این شرکت را یکی دیگر از برنامه‌های آینده شرکت پست عنوان کرد و گفت: «در اختیار گذاشتن داده‌ها می‌تواند برای کسب‌وکارهای این حوزه بسیار دارای اهمیت باشد که شرکت پست نیز برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت در نظر گرفته است.»

او، توسعه پایگاه نشانی استاندارد «جی‌نف» را یکی از پروژه‌هایی عنوان کرد که در سال 98 پیگیری می‌شود و در ادامه افزود: «برای اتمام این پروژه که به مدت 5 سال طراحی شده است، 2 سال باقی مانده که در تلاش هستیم در سال 98 به آن شتاب بیشتری داده شود.»

نعمتی با اشاره به اینکه در پروژه جی‌نف دستگاه‌های مختلفی همکاری دارند، گفت: «نبود نقشه، نداشتن پلاک اماکن و اصلاح آدرس از عمده‌ترین مشکلات اجرای این پروژه است که باعث کندی انجام آن شده است.»

او افزود: «70 درصد مناطق شهری و به‌طور متوسط نیز 50 درصد مناطق شهری و روستایی کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفته است و در برخی از مناطق شهری در بستر این طرح نیز سرویس‌هایی ارائه می‌شود.»

مدیرعامل شرکت ملی پست، پروژه قیمت تمام‌شده را یکی دیگر از برنامه‌های سال 98 این شرکت بیان کرد و گفت: «قیمت تمام‌شده برخی از خدمات و سرویس‌های ارزش‌افزوده مشخص نبود و امکان محاسبه آن وجود نداشت که بر اساس این پروژه در سال 98 قیمت تمام‌شده این سرویس‌ها مشخص شده و می‌تواند به‌عنوان زیرساختی برای محاسبه سرویس‌های ارزش‌افزوده بخش خصوصی هم استفاده شود.»

2 دیدگاه
  1. حسین می‌گوید

    با اختلاف بدترین سازمان دولتی که توی ایران دیدم همین شرکت پست جمهوری اسلامی ایران هست.

    1. ناشناس می‌گوید

      چرا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.