راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترک تبریزی: خط‌مشی‌ها تغییر نمی‌کنند؛ خود بانک‌ها به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه کارمزد باشند

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت، به راهکارهایی برای کاهش هزینه کارمزدها برای بانک‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر هزینه‌های بانک‌ها کاهش پیدا نکند، ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات برای آنها، به‌صرفه نخواهد بود.»

با مرتضی ترک تبریزی، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت درباره اقدامات و اصلاحاتی که به نظر او باید در سال آینده در خصوص کارمزدها انجام شود، صحبت کردیم.

ترک تبریزی به انرژی فراوان و بی‌نتیجه فعالان حوزه بانکداری و پرداخت برای ایجاد تغییر در خط‌مشی‌های فعلی از طرف حاکمیت اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت کسب‌وکارها، نباید امید چندانی به تغییر روش فعلی توسط حاکمیت و در نتیجه آن ایجاد فشار به مردم داشته باشیم. بنابراین می‌توان با اقدامات و راهکارهای دیگری، تاثیرات منفی نظام فعلی کارمزدها را کاهش داد.»

یکی از راهکارهای ترک تبریزی، تعامل میان بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت است. او می‌گوید: «برای مثال، بعضی از حساب‌ها، تراکنش‌های بسیار بالایی بر روی دستگاه‌های کارت‌خوان دارند اما مانده‌حساب آنها بسیار کم است. این حساب‌ها، هزینه زیادی را بابت کارمزد به بانک‌ها تحمیل می‌کنند و آورده‌ای هم برای بانک ندارد.»

او می‌افزاید: «در چنین شرایطی شاهد این هستیم که بانک‌ها، به دلیل به‌صرفه نبودن یک پذیرنده، درخواست تغییر حساب پشت دستگاه کارت‌خوان را دارند. اما می‌توان با توافق با PSPها، شرایطی را فراهم کرد تا با مشارکت بانک‌ها، کنترل مناسب‌تری بر روی پذیرنده‌ها وجود داشته باشد. برای مثال به نحوی، مانده‌حساب پذیرنده‌های پرتراکنش، بالاتر برود و اینگونه، بانک با مانده‌حساب او، بتواند هزینه‌های کارمزد را جبران کند.»

ترک تبریزی می‌گوید: «همچنین می‌توان با تعامل و مشارکت میان بانک‌ها و PSP ها، شرایطی را فراهم کرد که از پرداخت کارمزد در بسیاری از حوزه‌ها نظیر انتقال بین‌بانکی، که تراکنش‌سازی می‌شود، جلوگیری کرد.»

ترک تبریزی، توسعه کیف‌پول‌های الکترونیکی مطابق با آیین‌نامه‌های بانک مرکزی را از دیگر راهکارها برای کاهش هزینه کارمزدها برای بانک‌ها می‌داند. در کیف‌پول‌ها، انتقال بین‌بانکی، به ازای هر تراکنش رخ نمی‌دهد؛ بلکه تراکنش‌های مختلف درون کیف پول تجمیع می‌شوند و مبالغ بزرگ‌تری بین بانک‌ها انتقال پیدا می‌کنند. او البته قابلیت انطباق و اتصال فراگیر این کیف‌پول‌ها با اپلیکیشن‌های کسب‌وکارهای مختلف را ضروری می‌داند.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت با اشاره به اینکه راهکارهای ذکرشده، کم‌وبیش در بانک‌های کشور در حال اجرا هستند می‌گوید: «بانک‌ها راهی جز تعدیل هزینه‌های کارمزد، با روش‌هایی نظیر روش‌های ذکرشده ندارند. در غیر این صورت، بانک‌ها دیگر توان ارتقا در حوزه فناوری اطلاعات را نخواهند داشت.»

او این مسئله را اینگونه تشریح می‌کند: « توسعه فناوری اطلاعات، به زیرساخت نیاز دارد و زیرساخت نیازمند هزینه است. اگر قرار باشد، سرویس‌ها هم هزینه داشته باشند، بانک‌ها رغبتی برای ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات ندارند. مشتری بانک بدون هزینه، خدمات می‌گیرد؛ پذیرنده، بدون هزینه، خدمات می‌گیرد؛ اما بانک باید هزینه زیرساخت، خطوط ارتباطی، دیتاسنترها، امنیت، به‌روزرسانی لایسنس‌ها و سخت‌افزارها و … و همچنین کارمزد را بپردازد و آورده‌ای هم نداشته باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.