راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌وایز گزارش داد: ۹۵ درصد حجم معاملات بیت‌کوین در صرافی‌های قانون‌گذاری‌نشده، ساختگی است

بر اساس گزارش تهیه‌شده توسط شرکت ارائه‌دهنده صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال مبتنی بر شاخص بیت‌وایز (Bitwise Asset Management)، به نظر می‌رسد که ۹۵ درصد حجم معاملات صرافی‌های قانون‌گذاری‌نشده ساختگی یا غیرواقعی است.

به گزارش ارز دیجیتال، بیت‌وایز این اطلاعات را در قالب گزارشی به‌عنوان بخشی از فرایند درخواست تغییر قانون جهت راه‌اندازی ETF بیت‌کوین، در اختیار SEC قرار داد.

تحقیق انجام‌شده این‌گونه آغاز می‌شود که حجم معاملات روزانه ۶ میلیارد دلاری بیت‌کوین که در بازارهای مختلف مشاهده‌شده، غیرواقعی است: «در عمل صرافی‌هایی که بالاترین حجم معاملات را گزارش می‌دهند، غیرقابل‌شناسایی هستند. بخش اعظم حجم معاملات گزارش‌شده یا ساختگی و یا به‌صورت تجارت شست‌وشوی غیراقتصادی است.»

داده‌های بیت‌وایز که از سایت معروف کوین‌مارکت‌کپ گرفته شده و طبق گفته آن‌ها شامل مقادیر زیادی داده‌های مشکوک است، برداشت غلط‌اندازی نسبت به حجم بازار بیت‌کوین ایجاد می‌کند.

بیت‌وایز مدعی است که نزدیک به ۹۵ درصد از حجم مبادلات گزارش‌شده جعلی است و از این رو بازار واقعی بیت‌کوین با حجم معاملات روزانه‌ حدود ۲۷۳ میلیون دلار، بسیار کوچک‌تر، منظم‌تر و قانون‌گذاری‌شده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

بیت‌وایز در ابتدا صرافی‌های قانون‌گذاری شده را تحلیل و برای این امر از کوین‌بیسپرو به‌عنوان مورد مطالعاتی استفاده کرده بود تا ماهیت الگوهای معاملاتی را که قابل‌اطمینان تلقی می‌شد، بررسی کند. طبق گزارش‌ها، مشخصه‌های کلیدی شامل ترکیبی از سفارش‌های خریدوفروش نابرابر و پیوسته‌ای بوده که توزیع آن همیشه نوسان قابل‌توجهی داشته است.

این گزارش در ادامه به این مسئله اشاره می‌کند که الگوهای معاملاتی در کوین‌بیسپرو تعداد زیادی از سفارش‌های با اعداد اعشاری را نشان می‌دهد که مشخصه‌‌ای طبیعی‌تر از رفتار انسان‌هاست.

بیت‌وایز همچنین اسپرد (اختلاف قیمت بین سفارش خریدوفروش) را به‌عنوان یک پارامتر بررسی کرده است: «این پارامتر [اسپرد] ۰.۰۱ دلار است. زمانی که این اسکرین‌شات گرفته‌شده، بیت‌کوین در قیمت ۳,۴۱۹ دلار معامله می‌شد. این بدان معناست که امکان بهره بردن از این اختلاف قیمتی تنها به ۰.۰۰۰۳ درصد سود می‌توانست منجر شود که در بین تمامی ابزارهای مالی قابل معامله، این کمترین میزانی است که وجود دارد.»

در زمان انجام تحقیقات توسط بیت‌وایز، حجم معاملات گزارش‌شده برای بیت‌کوین از سوی کوین‌بیسپرو نزدیک به ۲۷ میلیون دلار در روز بود. گفتنی است که این رقم برای صرافی نه‌چندان مطرح کوین‌بن (Coinbene) در آن زمان ۴۸۰ میلیون دلار گزارش‌شده بود. مطالعات بیت‌وایز در ارتباط با کوین‌بین بیانگر آن بود که طبق الگوهای مشاهده‌شده، مشخصه‌های یک صرافی مشکوک در آن دیده می‌شود.

نشانه‌های مشکوک شامل الگوهای متغیر و غیرقابل موجهی از سفارش‌های خریدوفروش، نبود معاملاتی که در آن‌ها اعداد اعشاری لحاظ شده باشد و یا معاملات با ارزش پایین است. در صرافی کوین‌بن سفارش‌های خریدوفروش در دوره‌های زمانی مشخصی اتفاق می‌افتند؛ به‌طوری که یکی از آن‌ها دیگری را جبران می‌کند.

علاوه بر این اسپرد در صرافی کوین‌بن در زمان تحقیقات بیت‌وایز حدود ۳۴.۷۴ دلار بود که در مقایسه با ۰.۰۱ دلار کوین‌بیس‌پرو، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود. جای تعجب دارد، صرافی‌ای که مدعی است حجم معاملاتش ۱۸ برابر کوین‌بیس‌پرو است، اسپرد آن ۳۴۰۰ برابر بزرگ‌تر باشد.

صرافی‌های مشکوک حجم معاملات پایداری در طول ۲۴ ساعت از خود نشان می‌دهند، این در حالی است که حجم معاملات در صرافی‌های قانون‌گذاری شده با توجه به ساعات بیداری و خواب تغییر می‌کند.

گزارش بیت‌وایز با این نتیجه‌گیری به پایان می‌رسد که یافته‌هایش نشان می‌دهد که طرح صندوق قابل معامله در بورس برای «بیت‌وایز بیت‌کوین ای‌تی‌اف تراست» هر دو شرط وضع‌شده توسط SEC را برای برآورده ساختن الزامات قانون «تبادل اوراق بهادار ۱۹۳۴» داراست.

طبق گزارش‌های قبلی، تحقیق جدیدی از سوی پلتفرم تحلیل داده‌های معاملاتی The Tie نشان می‌دهد که ۹۰ درصد حجم مبادلات گزارش‌شده توسط صرافی‌های ارز دیجیتال ساختگی و جعلی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.