راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تقریبا نیمی از استارت‌آپ‌های حوزه هوش مصنوعی برای جذب سرمایه از بازار داغ این روزها سواستفاده می‌کنند

تا چند سال گذشته تصور می‌شد که سرمایه‌گذاران به فناوری‌های جدید و استارت‌آپ‌هایی که روی این فناوری‌ها کار می‌کنند، علاقه‌ای ندارند. اما اکنون به نظر می‌رسد که پدیده‌ای جدید در حال شکل‌گیری است. هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های جدیدی است که توجه سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها را به سمت خود جلب کرده است. به طوری که بر خلاف روال گذشته، سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی به شدت در حال افزایش است. بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها نیز کاملا از این موضوع آگاهند؛ درنتیجه برخی از این استارت‌آپ‌ها تنها با استفاده از نام هوش مصنوعی و قرار گرفتن در این طبقه‌بندی، سعی در جذب بودجه از طرف سرمایه‌گذاران دارند.

به تازگی تحقیقاتی از جانب شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ام‌ام‌سی (MMC) واقع در شهر لندن، در این زمینه صورت گرفت که نتایج شگفت‌انگیزی را در پی داشت. بنا به نتایج این مطالعه، حدود 40 درصد از استارت‌آپ‌های اروپایی که در مجموعه حوزه فعالیت هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند، در هیچ یک از قسمت‌های کسب‌و‌کار خود از این فناوری استفاده نمی‌کنند! از میان 2830 استارت‌آپ اروپایی که به ظاهر در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارند، تنها 1580 مورد دقیقا طبق توصیف و تعریف خود عمل کرده و مابقی به نحوی تنها از نام این فناوری استفاده می‌کنند. در بسیاری از توصیف‌هایی که از استارت‌آپ‌ها ارائه شده بود، هوش مصنوعی به چیزی غیر از تعریف جامع آن اشاره داشت!

دیوید کلنار (David Kelnar)، مدیر تحقیقاتی ام‌ام‌سی در این‌باره می‌گوید: «ما در بررسی هر شرکت نگاه دقیقی به مواد، محصولات، وب‌سایت و همچنین مستندات آن‌ها داشتیم. در 40 درصد از شرکت‌های طبقه‌بندی شده در دسته‌ی هوش مصنوعی، هیچ استفاده‌ای از این فناوری نشده است.» لازم به ذکر است که ام‌ام‌سی 400 میلیون دلار سرمایه را تحت مدیریت دارد و روی 34 شرکت مختلف سرمایه‌گذاری کرده است. وی در ادامه افزود:

اغلب شرکت‌هایی که از دیدگاه مردم به عنوان شرکت فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی شناخته می‌شوند، به معنای واقعی کلمه در این زمینه فعالیت نمی‌کنند.

کلنار در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که این استارت‌آپ‌ها لزوما خود را به عنوان فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی معرفی نمی‌کنند؛ بلکه این مورد به وب‌سایت‌های شخص ثالث تجزیه و تحلیل‌گر برمی‌گردد. در برخی از موارد این وب‌سایت‌های تحلیل‌گر با بررسی سطحی و اشتباهات فراوان این استارت‌آپ‌ها را در دسته‌ی هوش مصنوعی طبقه‌بندی می‌کنند. در صورتی که خود استارت‌آپ اقدام به اصلاح دسته‌بندی نکند، در ظاهر در همین دسته باقی می‌ماند.

هنگامی که از کلنار درباره نمونه‌هایی از این استارت‌آپ‌ها و وب‌سایت‌های تحلیل‌گر سوال شد، وی از بردن هر اسمی امتناع ورزید. چرا که به گفته‌ی یکی از سخنگویان ام‌ام‌سی، این کار ممکن است حاوی پیام نادرستی برای سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بوده و به صورت بالقوه به ضرر استارت‌آپ‌هایی که توانایی جذب سرمایه دارند، باشد. شرکت‌هایی که روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، تمایل به استفاده از وب‌سایت‌های تحلیل‌گر شناخته‌شده و معتبر دارند. وب‌سایت‌های پیچ‌بوک (Pitchbook)، کرانچ‌بیس (Crunchbase) و همچنین سی‌بی اینسایتز (CB Insights) ازجمله این وب‌سایت‌های تحلیل‌گر معتبر هستند.

کلنار در این‌باره می‌گوید: «به نظر من بیشتر استارت‌آپ‌ها از نحوه‌ی طبقه‌بندی خود آگاهی دارند.» اما با این حال تنها تعداد معدودی از آن‌ها اقدام به اصلاح این طبقه‌بندی نادرست می‌کنند؛ چرا که با توجه به روند افزایشی سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی، قرار گرفتن در این دسته‌بندی باعث افزایش احتمال جذب بودجه برای آن‌ها خواهد شد. کلنار به این نکته اشاره می‌کند که استارت‌آپ‌هایی که در طبقه‌بندی هوش مصنوعی قرار دارند، حدود 15 الی 50 درصد بیشتر از استارت‌آپ‌هایی که در زمینه دیگر فناوری‌ها فعالیت دارند موفق به جذب سرمایه می‌شوند.

تخصیص بودجه‌ی بیشتر برای شرکت‌های فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی از جهات بسیاری منطقی است، یکی از دلایل، این است که مهندسانی که در این شرکت‌ها و در زمینه‌ی هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، تقاضای حقوق بالاتری نسبت به سایر مهندسین دارند. به عقیده‌ی کلنار، دلیل دیگر می‌تواند به آمار عرضه و تقاضا مربوط باشد.

تحقیقات ام‌ام‌سی که در طی چندین ماه با حمایت بانک بریتانیایی بارکلیز (Barclays) صورت گرفته، نشان می‌دهد که استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند تشخیص متن، بینایی ماشین و تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی کننده، در شرکت‌های بزرگ در حال افزایش است. از هر 12 استارت‌آپ، یک مورد از هوش مصنوعی به عنوان بخشی از محصولات و خدمات خود بهره برده است. این در حالی است که 6 سال پیش تنها یک استارت‌آپ از هر 50 استارت‌آپ اقدام به استفاده و بهره‌مندی از این فناوری می‌کرد. علاوه بر این در سال جاری حدود 12 درصد از شرکت‌های بزرگ از مزایای فناوری هوش مصنوعی بهره‌مند می‌شوند. در حالی که در سال گذشته این رقم تنها 4 درصد بود.

یکی از رایج‌ترین استفاده‌ها از هوش مصنوعی مربوط به چت‌بات‌ها می‌شود. علاوه بر این مورد، سایر کاربردهای دیگر ازجمله خودکارسازی فرآیندهای اداری ساده مانند تشخیص تقلب و جعل و همچنین پردازش ادعای خسارت و دریافت حق بیمه، بیش از پیش مورد توجه شرکت‌های بزرگ قرار گرفته است. همین مسئله در نوع خود بر سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی تاثیرگذار است.

در حالت کلی بیشترین کاربردهای نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای کسب‌و‌کارها شامل مواردی چون بینایی ماشین، شناسایی گفتار و زبان و همچنین کمک در پیش‌بینی و تصمیم‌گیری می‌شود. این مسئله به خوبی جایگاه هوش مصنوعی را در چشم‌انداز کسب‌و‌کارها و سرمایه‌گذاران نمایش می‌دهد. اما با این حال به نظر می‌رسد که همچنان بسیاری از مردم در مورد نحوه‌ی عملکرد هوش مصنوعی و تعریف دقیق آن با مشکل روبه‌رو هستند. این مسئله در نوع خود می‌تواند برای برخی از استارت‌آپ‌ها یک مزیت بزرگ به حساب آید. زیرا همین آگاهی ناقص باعث شده تا آن‌ها به اشتباه در طبقه‌بندی هوش مصنوعی قرار گرفته و موفق به جذب سرمایه شوند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.