راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اختتامیه مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه با معرفی تیم‌های برتر، برگزار شد

اختتامیه مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه با حضور جمعی از مسئولان بازار سرمایه و مدیران گروه مالی پاسارگاد، روز یکشنبه 19 اسفند در هتل اسپیناس خلیج فارس برگزار شد.

اولین دوره این مسابقات، با مشارکت ارکان و شرکت‌های اجرایی بازار سرمایه، از دی‌ماه امسال شروع شد و ۲۰ تیم حاضر در مرحله اصلی این مسابقه حضور داشتند.

در مراسم اختتامیه، یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس ضمن تشکر از ارکان بازار سرمایه، فعالان این بازار و گروه مالی پاسارگاد، گفت: «بازار سرمایه ایران هم‌اکنون در مقطعی تاریخی است که بر روی لبه علم حرکت می‌کند. برگزاری این مسابقه که با پیشنهاد رییس سازمان بورس شروع شده بود، در تاریخ بازار سرمایه ماندگار خواهد شد.»

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم با ابراز رضایت از برگزاری این رویداد گفت: «معاملات الگوریتمی، سهم عمده‌ای از معاملات کشورهای توسعه‌یافته را تشکیل می‌دهد. این کشورها برای گسترش و پیشرفت معاملات الگوریتمی برنامه داشته‌اند. ما نیز چنین حرکتی را در کشورمان آغاز کرده‌ایم. در این راه به همکاری با رسانه‌ها برای آگاه‌سازی و تشویق مردم نیاز داریم.»

محمدی در ادامه به مزیت‌های معاملات الگوریتمی پرداخت و گفت: «یکی از فواید این معاملات این است که دانشجویان و نخبگان را به بازار سرمایه نزدیک‌تر می‌کند. اینگونه دانشجویان رشته‌های مختلف نظیر آمار و ریاضی، اقتصاد، کامپیوتر و … می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند و با استفاده از این ابزار، ثروت کسب کنند.»

محمدی افزود: «ویژگی دیگر معاملات الگوریتمی این است که نقش شایعات را در بازار سرمایه کاهش می‌دهد. استفاده از این معاملات، فرصت تقلید و تاثیرپذیری از دیگران را کاهش می‌دهد و این ویژگی به شفافیت بازار کمک می‌کند.»

رییس سازمان بورس ادامه داد: « همچنین معاملات الگوریتمی به افزایش تعداد دفعات کشف قیمت کمک می‌کند و به بازار سرمایه کمک می‌کند و این‌گونه به افزایش دقت و اطلاعات در بازار سرمایه و در نتیجه افزایش کارایی آن منجر می‌شود.»

او افزود: « معاملات الگوریتمی به افزایش ارتباط قیمت‌های پایه و اوراق مشتقه کمک می‌کند و جرائمی نظیر دست‌کاری بازار، اغوای قیمتی و اطلاعات نهانی را کاهش می‌دهد.»

محمدی در پایان از ادامه برگزاری برنامه‌ها و مسابقات این‌چنینی توسط سازمان بورس خبر داد.

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، یکی دیگر از حاضران در این برنامه بود. قاسمی با اشاره به تلاش‌های گروه مالی پاسارگاد برای فرصت دادن به دانشجویان و دانش آموزان، از ابتکار سازمان بورس در برگزار چنین رویدادی ابراز رضایت کرد.

او در ادامه به ملاقاتش با یکی از اساتید دانشگاه ویرجینیا تک در سال 1382 اشاره کرد و گفت: «در طول سالیان دراز، سعی داشتیم روندهای بازار سرمایه ایران را به روش‌های مختلف پیش‌بینی کنیم اما امکان‌پذیر نبود. حالا با طی شدن مراحل تکمیلی بازار سرمایه، این امکان با معادلات الگوریتمی برای جوانان فراهم شده و این جای خوشحالی دارد.»

او با اشاره به نقش سازمان بورس در تکامل بازار سرمایه گفت: «سخت‌گیری‌های سازمان بورس برای به‌روز بودن اطلاعات و شفافیت، سرمایه این بازار است.»

در ادامه برنامه، تیم‌های برتر سه بخش مسابقات معرفی شدند.

در بخش چالش حل مسئله، تیم‌های تریدآپ، رستاک و تدبیرگران فردا، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش اوراق بهادار با درآمد ثابت، تیم‌های هِرمس، استلار و الگوریتم برتر، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش خریدوفروش سهام هم تیم‌های هِرمس، الگوریتم برتر و OVSCO به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در پایان، مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد به هر یک از اعضای تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره از رقابت‌ها، ده‌هزار سهم بانک پاسارگاد را هدیه داد.

در پایان برنامه، فریدون آسرایی به اجرای موسیقی زنده پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.