راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایجاد حساب بانکی برای استارت‌آپ‌ها: یک چالش قابل حل

امروزه شرکت‌های بسیاری با ایده‌های خوب خود در حال کمک به استارت‌آپ‌ها هستند. شرکت نیت (Neat)، فعال در زمینه‌ی فین‌تک، واقع در هنگ کنگ یکی از این شرکت‌ها است. دیوید روزا (David Rosa)، هم‌بنیان‌گذار شرکت نیت در آغاز کار خود با مشکلات بسیاری مواجه بوده و در نهایت تصمیم گرفته تا این مسائل را یک بار برای همیشه برای استارت‌آپ‌های جدید حل کند.

اگر دقیق‌تر به این مسئله نگاه کنیم، دو مشکل بیش از دیگران خود نمایی می‌کنند: فناوری‌های قدیمی و منسوخ شده و همچنین یک محیط نظارتی ناکارآمد مانع از پیشرفت کسب‌و‌کارهای جدید شده است. ازجمله یکی از بزرگ‌ترین مسائل دنیای کسب‌و‌کار نو، ایجاد حساب بانکی برای استارت‌آپ‌ها است.

در سال 2008 و هنگامی که بحران مالی در زمان اوج خود بود، روزا واپسین روزهای کاری خویش را در شغل سابق خود سپری می‌کرد. وی در آن زمان به عنوان جوان‌ترین مدیرعامل سیتی (Citi) در آسیا مشغول به فعالیت بود. اما اتفاقی زندگی روزا را دگرگون کرد. در یکی از روزها وی تا نیمه‌های شب گزارشاتی در خصوص خطرات احتمالی را از تیم خود در هنگ کنگ جمع‌آوری کرده و به بالا دستان شرکت خود واقع در نیویورک ارسال کرد. اما هنگامی که این صفحات به نیویورک رسیدند، مورد تالیف و گردآوری مجدد قرار گرفتند. این کار باعث عصبانیت بسیار او شد.

روزا خاطر نشان می‌کند: «این اتفاق مانند این است که در هنگام رانندگی همواره به آینه عقب خود نگاه کنید. اغلب موسسات وال استریت به این شیوه عمل می‌کنند. شیوه‌ای که از نظر من بسیار بی‌‌فایده است.»

هنگامی که روزا از سمت فروش محصول به سمت خرید حرکت کرد، اوضاع همچنان ناخوشایند به نظر می‌رسید. روزا کار جدید خود را با یک تیم کوچک و البته فناوری‌های قدیمی آغاز کرد. او قصد داشت تا یک پشته‌ی کاملا جدید را ایجاد کند، اما فاقد زمینه‌ی فنی لازم برای انجام این کار بود. در همین زمان شرکت‌های با سایز کوچک تا متوسط (SMEs) توجه او را به سمت خود جلب کردند. در نهایت روزا متوجه شد که به دلیل پیچیدگی‌های مقررات مالی، ایجاد حساب بانکی برای استارت‌آپ‌ها یک چالش واقعی برای آن‌ها به شمار می‌رود.

از دیدگاه بانک‌ها پردازش برنامه‌های استارت‌آپ‌ها و ایجاد حساب برای شرکت‌های جدیدی که کسب درآمد بالا از جانب آن‌ها بعید به نظر می‌رسید، اتلاف هزینه به حساب می‌آمد. اگر از منظر یک بانکدار به این قضیه نگاه کنید، شاید بتوانید مشکلات ایجاد حساب برای استارت‌آپ‌ها را بهتر درک کنید.

روزا با کارآفرینانی که در مشکلات پیچیده غوطه‌ور شده بودند احساس هم‌دردی می‌کرد. اغلب این کارآفرینان موفق به ارائه‌ی محصول مناسب شده و مشتریان حاضر به پرداخت هزینه برای استفاده از محصول آن‌ها بودند؛ اما قوانین مالی و بانکی همانند یک سد بزرگ مانع از حرکت این شرکت‌های نوپا شده بود. ایجاد حساب بانکی برای استارت‌آپ‌ها یک نیاز اساسی به شمار می‌رفت. چرا که بدون وجود مسیری برای امکان دریافت و پرداخت پول، عملا هر اقدامی ازجمله استخدام افراد جدید، گسترش کسب‌و‌کار و رشد اقتصادی و افزایش سودآوری برای شرکت‌های نوپا غیرممکن بود. درنتیجه عدم امکان ایجاد حساب بانکی برای استارت‌آپ‌ها نه فقط یه مشکل حاد، بلکه تبدیل به یک مسئله بنیادین و اساسی برای آن‌ها شده بود.

 

راه‌حلی به سبک نیت برای کارآفرینان

طرح اولیه شرکت نیت زاییده افکار روزا و دیگر هم‌بنیان‌گذار آن، یعنی ایگو ووز (Igor Wos) بود. این دو نفر، از آغاز سال 2015، تمرکز خود را بر روی قوانین و سیاست‌های انطباقی قرار دادند. روزا و ووز به منظور ارائه خدمات مستقیم به مشتریان، منابع قابل توجهی را صرف ایجاد یک فرآیند قوی شامل شناخت مشتری (KYC)، قوانین ضد پول‌شویی (AML) و همچنین نظارت بر معاملات کردند.

روزا در این باره می‌گوید: «اگر ما یک راه قانونی و قدرتمند برای نظارت بر مشتریان و معاملات انجام گرفته توسط آن‌ها نداشته باشیم، هر خلافی ازجمله پول‌شویی و تامین مالی تروریسم نیز تسهیل و گسترش خواهد یافت. این دقیقا همان مسئله‌ای است که هرکسی تقاضای جلوگیری از آن را دارد.»

شرکت نیت خدمات حساب‌های بانکی شخصی و تجاری را برای شرکت‌هایی که به صورت دیجیتالی درخواست افتتاح حساب می‌کنند، ارائه می‌کند. روند درخواست حساب‌های تجاری حدود 10 دقیقه زمان برده و در عرض 48 ساعت پردازش و آماده می‌شود. ایجاد یک حساب بانکی شخصی نیز تنها در 5 دقیقه و به وسیله‌ی یک اپلیکیشن در سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS قابل انجام است.

روزا در ابتدای کار خود متوجه شد که برخی از کارآفرینان راه‌حل‌های موقتی را برای خود ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال برخی از این افراد از حساب‌های بانکی شخصی خود به عنوان یک حساب تجاری استفاده می‌کردند. اما این کار در نوع خود با ایراداتی همراه بود. برای مثال استفاده تجاری از یک حساب شخصی در برخی کشورها با ممنوعیت و محرومیت‌هایی همراه بود. درنتیجه چنانچه شخصی قصد انتقال و یا دریافت پول برای اهداف تجاری در چنین کشورهایی را داشت، باید مراحل اداری پیچیده‌ای را طی می‌کرد.

روزا در این مورد می‌گوید:

اکنون مشتریان شرکت ما از گزینه‌های بیشتری برخوردارند. آن‌ها می‌توانند از فریلنسرهای خود تقاضا کنند تا از طریق شرکت نیت یک حساب بانکی شخصی در هنگ کنگ داشته باشند. این حساب بانکی در 7 روز هفته و به صورت 24 ساعته فعال بوده و دردسترس آن‌ها برای انجام امور مالی است.

 

توسعه، تکامل و رشد

شرکت نیت سه روش را برای درآمدزایی خود در نظر گرفته است. روش اول دریافت یک دستمزد اندک به ازای هر انتقال بین بانکی داخلی و بین‌المللی است. روش دوم مربوط به کسب‌و‌کارهایی است که تقاضای دریافت مسترکارت برای شخصیت‌های حقوقی را دارند. در این حالت کسب‌و‌کارها به صورت ماهیانه مبلغ 60 دلار هنگ کنگ را به شرکت نیت پرداخت می‌کنند. در نهایت، به ازای هر پرداخت کارتی انجام شده نیز شرکت از فروشندگان دارای حساب، اندکی دستمزد کسر می‌کند.

در ماه دسامبر شرکت نیک همکاری‌هایی را با یک نرم‌افزار آنلاین حسابداری با نام زیرو (Xero) آغاز کرد. درنتیجه‌ی این همکاری شرکت نیت به اولین شرکت مالی غیربانکی تبدیل شد که از فیدهای رابط کاربری جدید خود استفاده کرد. این مسئله برای مشتریان تجاری نیت نیز خوشایند بود. چرا که آن‌ها دیگر نیازی به استخراج و آپلود یک فایل CSV برای ذخیره و حسابرسی خود نداشته و این عملیات به صورت خودکار انجام می‌شد.

روزا در این مورد می‌گوید:

ما قصد داریم تا بر روی چنین ویژگی‌هایی کار کنیم. چرا که هدف و شعار نهایی ما کارآفرینی برای کارآفرینان است. پس از گذشت چندین سال از آغاز کسب‌و‌کار و به دست آوردن تجارب مختلف، به این نتیجه رسیده‌ایم که نادرترین و ارزشمند‌ترین کالا زمان است. پس شما نباید وقت ارزشمند خود را صرف حل مشکلات مرتبط با پرداخت و سایر امور مالی کنید. شما باید تنها بر روی کسب‌و‌کار خود تمرکز کنید. ما در انجام امور مالی به شما کمک خواهیم کرد.

علاوه بر این شرکت نیت در انتهای سال 2018 با سرمایه‌گذاری 3 میلیون‌دلاری خود که به صورت مشترک با لینیر کپیتال (Linear Capital) صورت گرفته بود، در راس اخبار دنیای اقتصاد قرار گرفت. شرکت لینیر کپیتال یک صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در شانگهای است که توسط یکی از کارمندان سابق فیسبوک با نام هری وانگ (Harry Wang) اداره می‌شود. این سرمایه‌گذاری باعث شد تا مجموع سرمایه‌گذاری‌های سال گذشته به رقم 5 میلیون دلار برسد. به واسطه‌ی این سرمایه‌گذاری درب‌های تجارت جهانی بر روی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های چینی باز شده و آن‌ها امید بالایی برای جهانی کردن کسب‌و‌کار خویش پیدا کرده‌اند.

مشتریان شرکت نیت از بیش از 100 کشور در سرتاسر جهان قادرند تا انتقالات بانکی خود را در 60 کشور مختلف جهان انجام دهند و این حرکت‌های اخیر از جانب شرکت نیت باعث گسترش بیش از پیش توان مشتریان نیز خواهد شد. شرکت نیت همچنین برای تسهیل فعالیت‌ها و ارتباطات شهرهای جنوبی چین با هنگ کنگ اقدام به تاسیس یک دفتر در شهر شنزن (Shenzhen) کرده است. روزا از این گسترش جغرافیایی کسب‌وکار خود بسیار هیجان‌انگیز است.

 

کارآفرینی یک مسیر پر پیچ و خم و دشوار است

اگر شما نیز همانند روزا در فکر تغییر حرفه و تبدیل شدن به یک کارآفرین هستید، روزا توصیه‌ی جالبی برایتان دارد. از نظر وی شما باید با مشکلات بسیاری دست‌ و ‌پنجه نرم کنید. به محض آغاز کارآفرینی شما در یک مسیر وحشی و پر از مانع قرار خواهید گرفت و هدایت کسب‌و‌کارتان در این مسیر به دست شما خواهد بود.

وی در این‌باره می‌گوید:

اگر شما در حال حاضر شغلی مانند بانکداری داشته و آرزوی دارید روزی به رئیس خودتان تبدیل شوید، ممکن است تصور رویاپردازانه‌ای از این آرزوی خود داشته باشید. تبدیل شدن به یک کارآفرین می‌تواند بی‌رحم‌ترین و البته تاثیرگذارترین اتفاق در زندگی حرفه‌ای هر کسی باشد. تبدیل شدن به یک کارآفرین برای من مسیر هولناک بود و هزینه‌های بالایی داشت.

البته منظور روزا از گفته‌های خویش این نیست که بیرون آمدن از یک شرکت، تبدیل به یک کارآفرین شدن و با یک ایده‌ی خوب یک شبه به موفقیت رسیدن غیرممکن است. چنین اتفاقاتی نیز در دنیای کارآفرینان رخ می‌دهد. اما به وقوع پیوستن این اتفاق مسئله‌ی بسیار نادری است و نیاز به بخت و اقبال فراوانی دارد! در اغلب مسیرهای کارآفرینی شما نیاز خواهید داشت تا برند تجاری و شخصی خود را از صفر بسازید و انجام این کار نیاز به یک تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی دارد. این حقیقتی است که یک کارآفرین باید خود را برای آن آماده کند.

از نظر روزا این تلاش سخت برای ایجاد برند شخصی و تجاری لذت‌بخش‌تر از کار در یک شرکت بزرگ است. به عقیده وی تماشای تبدیل شدن یک ایده به یک سرویس و محصول ملموس بسیار رضایت‌بخش و مسرت‌آور است. اما در نهایت نباید از سختی‌های این مسیر غافل شد؛ سختی‌هایی که گاهی هر شخص قدرتمند و صبوری را به زانو درمی‌آورند. این موضوع زمانی بیشتر نمایان می‌شود که روند رشد کسب‌و‌کار شما مطابق برنامه‌هایتان پیش نرود.

روزا در این باره می‌گوید: «اگر شما از یک مفهوم محوری برخوردار نباشید، در صورت بروز هرگونه مشکل و بی‌برنامگی مشکلات بسیاری گریبان‌گیر شما خواهد شد. در این صورت ممکن است تا مرز تسلیم شدن کامل نیز پیش بروید. دنیای کارآفرینی برای اطاعت بی‌قید و شرط و اجرای دقیق دستورالعمل‌ها ساخته نشده است. در این دنیا باید به دنبال غرایز خود رفته و بازار مناسب برای محصول خود را پیدا کنید. به زبان آوردن این پیشنهاد آسان است، اما عمل کردن به آن یک چالش به‌تمام معناست.»

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.